2. ETKİNLİK
Aşağıda Orhan Kemal’in “Murtaza” romanından ve bu romanın senaryosundan birer bölüm verilmiştir. Bu bölümlerden hareketle sinema sanatının edebiyattan nasıl yararlandığını açıklayınız.
Murtaza (Roman) |
Murtaza (Senaryo) |
|
“Sensin demek?” “Ben…” “Ne için yatmazsın gecenin bu saatine kadar? Ha? Ne için?” Evin reisi büsbütün şaşırmıştı. Laf mıydı bu da yani? Ev kendi mülkleri değilse de aydan aya kirasını şakır şakır ödüyorlardı. Aslında pek öyle şakır şakır değilse de gene de bekçiyi ilgilendirmezdi. Kirasını ödediği evinde de ister yatar ister otururdu ailesiyle sabaha kadar! Bu bekçinin buna benzer yığınla marifetini mahalle kahvesinde, bakkalda, şurada burada işitmişti. Sarhoşları, daha çok da mahalle aralarında naralarla dolaşan, kadınlara, kızlara sataşan kopuklara kendilerini bildirmesi hoşuna bile gitmişti. Murtaza’dan beri mahalleye belirli bir edep, haya gelmiş, kadınlar, kızlar, çoluk çocuk okula, bakkala, komşuya, manava korkusuzca gidip gelir olmuşlardı. |
Ayakkabı tamircisi baba, bir elinde onarmakta olduğu ayakkabı teki, ağır ağır gelir. Murtaza adama dimdik bakar. Amirane. Şaşma sırası babaya gelmiştir. Karısına bakar. Kadın da hayretler içindedir. Evin küçük kızıyla oğlu da aynı hayreti paylaşırlar. Hatta ellerinde olmayarak gülüverirler. Murtaza çalımla devam eder. Baba söze karışacak olur. |
MURTAZA — Abe, nerde derım evin reizı? BABA — Buyrun! MURTAZA — Ne içın yatmazsınız? Ne içın uturursunuz bu saate kadar? MURTAZA — Diyilsinız siz vetandaş? Bu çucuklar malıdır devletin. Yok hakkınız tutmaya vetanın ciğerparelerini! Açan büyüyecek, düşmana karşi koyacaklar. Fışkıracak güzlerinden merdlık, civanmerdlık hem da! |
Edebiyat dile dayanan sinemaysa görselliğe dayanan bir sanattır. Sinemaya aktarılan metnin mutlaka edebiyatın içinde bir değeri vardır. Yani sinemanın veritabanı genelde edebiyattır. Özellikle tarihi devirler için yazılmış olan birçok roman,şiir, tiyatro zamanında anlatım gücünde dolayı sinemaya aktarılır. Yani dile,söze görsellik eklenir.