Tanzimat 2. Dönem Hakkında Bilgi
- Bu dönem 1876’dan Servetifünun’a kadar sürer.
- Meclis-i Mebusan’ın II. Abdülhamit tarafından kapatılması ve aydınlar üzerinde siyasi baskı kurulması bu dönem sanatçılarını “sanat için sanat” anlayışına yönlendirir.
Dönemin önemli sanatçıları şunlardır :
Recaizade Mahmut Ekrem
Abdülhak Hamit Tarhan
Samipaşazade Sezai
Nabizade Nazım
Muallim Naci
- Toplumsal sorunlardan uzak kalan bu dönem sanatçıları aşk, sevgi, hayal kırıklığı, ayrılık… gibi konulara ağırlık vermiştir.
- Birinci dönemdeki sade dil anlayışından uzaklaşılmış; Arapça, Farsça tamlamalarla dolu ağır bir dil ortaya çıkmıştır.
- Aruz ölçüsünün kullanılmasına devam edilmiş; hece ölçüsü az sayıda eserde kullanılmıştır.
- Beyit biriminden ve Divan edebiyatı nazım şekillerinden uzaklaşma başlamış, Batılı nazım şekillerinin ilk denemeleri yapılmıştır.
- Birinci dönemde olduğu gibi şiirde konu bütünlüğüne önem verilmiştir.
- “Güzel olan her şey şiirin konusu olabilir.” düşüncesinden hareketle şiirin konusu genişletilmiştir.
- Ölüm, varlık, yokluk, ruh, madde gibi kavramlar işlenmiştir.
- Şiirde Divan edebiyatının etkisi kırılmıştır.
- Bu dönemin şiiri Servetifünûn şiirine örnek oluşturmuştur.
- Hikaye ve roman türleri bu dönemde gelişmiştir. Bu eserlerde kölelik, cariyelik gibi konular işlenmiştir.
- Gazetecilik bu dönemde eski gücünü kaybetmiş, sıradan olaylarla igilenilmiştir.
- Tiyatro, birinci dönemdeki işlevinden uzaklaşmıştır. Oyunlar sahnelenmek için değil okunmak için yazılmıştır.
- Hikaye ve romanlarda realizmin, şiirlerde romantizmin etkili olduğu görülmüştür.
- Nabizade Nazım, Recaizade Mahmut Ekrem, Samipaşazade Sezai gibi yazarlar eserlerinde gözleme daha çok yer vermiştir. Bu sanatçıların eserlerinde olaylar daha gerçekçi bir açıdan ele alınmıştır.
- Bu dönemin önemli sanatçılarından Abdülhak Hamit romantizm akımının etkisindedir.
- Nabizade Nazım‘ın eserlerinde natüralizmin etkileri görülmüştür.
- Samipaşazade Sezai ve Recaizade Mahmut gibi sanatçılar realizmden etkilenmiştir. (Recaizade Mahmut Ekrem şiirlerinde romantizmin etkisinde kalmıştır.)
- Bu dönem sanatçılarından Muallim Naci, Divan edebiyatı anlayışını savunan tek sanatçı olarak kalmıştır.