AYT EDEBİYAT DENEMESİ – 6
- Yazar, bizim yerimize sahilde yürüyebilen insandır. Yürüyemediği hâlde sahilde dolaşmak isteyenleri, dalgalar geriye atmaktan çekinmez. Bugün yazılan romanlar arasında hayatın anlamsızlığını unutturan büyülü eserler olduğu gibi. yosunlar gibi dalgalar aracılığı ile kenara atılanlar da az değildir.
Bu parçadaki ‘yosunlar gibi dalgalar aracılığıyla kenara atılmak” sözüyle, sanatçıların aşağıdaki durumlarından hangisi belirtilmek istenmiştir?
A) Unutularak bir köşeye itilmeleri
B) Okurun ihtiyacına cevap verememeleri
C) Belirli bir okur kitlesine seslenmeleri
D) Okuyucuyu karamsarlığa sürüklemeleri
E) Sanatta bireyselliği ön planda tutmaları
- Günümüz edebiyatının çok sesli şairlerinden biri olan Hilmi Yavuz, yaşamında aile olgusunu bilen bir sanat adamı olarak şiirlerinde hep acıyı islemiş ama asla acıya yenik bir şiiri olmamıştır.
Bu cümledeki altı çizili sözle vurgulanmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Toplumsal sorunlara değindiği
B) Olumsuz durumları aktarmış olmasına rağmen ümitsizliğe düşmediği
C) İnsanların yüreğine seslenmeyi sevdiği
D) Umutsuzluklar dolu bir yaşamının olduğu
E) Evrenselliği her şeyin önünde tuttuğu
- Yıl sonunda sınıftaki tüm öğrencilerin pastel boyalan bitmişti fakat kimi öğrencilerin kurşun kalemleri olduğu gibi duruyordu.
Bu cümleden kesin olarak çıkarılabilecek yargı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bazı öğrencilerin pastel boyası ve kurşun kalemi bitmiştir.
B) Bazılarının her iki kalemi de olduğu gibi durmaktadır.
C) Bazılarının kurşun kalemlerinde küçülme olmuştur.
D) Pastel boyaların kurşun kalemden daha çok sevildiği söylenmiştir.
E) öğrencilerin kurşun kalemleri olduğu gibi durmaktadır.
- (I) Makyaj, dünya var olduğundan beri vardır. (II) Çamur ve doğal boyalar, en ilkel kabilelerde bile eğlence, kabile işareti ve savaş boyası olarak kullanılmıştır. (III) Eski Mısırlılar da makyaj konusunda oldukça gelişmiş, Kleopatra çeşitli malzemelerle makyaj yapmıştır. (IV) Dünyada makyaj tarzları, içinde bulunulan kültür ve sosyolojik yapıya göre değişiklik göstermektedir. (V) 1820’ler-de sanayileşmeye başlayan makyaj sektörü. Helena Rubenstein’in ilk fabrikayı kurmasıyla modern dünyadaki yolculuğuna başlamıştır.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) cümlede, makyajın tarihçesi dile getirilmiştir.
B) cümlede, çamur ve doğal boyaların hangi amaçla kullanıldığı söylenmiştir.
C) cümlede, Mısır kraliçesi Kleopatra’nın makyaj yaparak güzelleştiği ifade edilmiştir.
D) cümlede, her toplumun kendine özgü bir makyaj tarzı bulunduğu dile getirilmiştir.
E) V cümlede, makyajın günümüzdeki serüveni hakkında bilgi verilmiştir.
- Aşağıdakilerin hangisinde yazım yanlışı yoktur?
A) Adana otobüsü saat 14.00’de hareket etmiş.
B) O akşam palulu Hacı Murat da köşeye inmişti.
C) Bizim kuşaktan okuyamıyan çıkmadı, köyümüzde.
D) Dün gece ki eğlence, uzun süre zihinlerde kalacak.
E) Böyle bir başyapıt daha önce sinemaya uyarlanmamıştı.
6.
Ben de üç yıl dört ay önce acı çektim , (I) huysuzlaştım , (II) hiçbir şeyi beğenmez oldum , (III) sustum. İnsanları seveni meyeceğimi anlayınca uzaklara gittim , (IV) kimse beni bulamasın diye. Onlar da beni ciddiye aldılar , (V) gelmediler.
Bu parçadaki numaralanmış yerlerin hangisinde “virgülün görevi diğerlerinden farklıdır?
A) I B)II C) III D) IV E)V
7.(I) Ekonomik koşullar, yazarlann tavırlarını belirlemede önemli bir etkendir. (II) Yazarlar geçimlerini sağlamak ya da başkalarından daha iyi koşullarda yaşamak için bilmedikleri alanlara yönelmektedir. (III) O alanlarda çalışmalar yapmakta ya da eser vermektedir. (IV) Ne Orhan Kemal ne Kemal Tahir ne de Atılla İlhan sinemayla ilgiliydi. (V) Hepsi de ekonomik nedenlerle senaryo çalışmalarına katılmıştı.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinden sonra “Yapıtları sinemaya aktarılan ilk yazarımız gibi.” getirilmelidir?
A) I B) II C) III D) IV E)V
- Romanla tanıştıktan sonra öykü ve şiirle de tanışmıştım. Bu iki tür birbirimizden bağımsız gibi görünse de romanı okuma ve yorumlama açısından beni etkilemiştir. O güne kadar romanı salt olay için okuyordum. Ama ne şiirde ne de öyküde böyle bir durum söz konusu değildir. Zamanla bilinçli bir okuyucu hâline geldim. Yazarın, “ne”yi değil, “nasıl” seçtiğinin ayrımına vardım. Bu durumdan sonra romanları okurken sadece bu ölçütle değerlendirdim eserleri. Bu alışkanlık hâline geldiğinde bazı yazarlarımızın asıl değerini kavradım. Mesela, Mehmet Raufun Eylül romanını bu gözle tekrar tekrar okudum ve şaşkınlığa uğradım. Bu eserin bizim edebiyatımızda tam bir şaheser özelliği taşıdığını fark ettim.
Bu parçanın yazarının romana bakış açısını değiştiren düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
A) Romanın anlatım tarzını konunun belirlediği
B) Yazarlıktaki başarının sürekli çalışmayla pekiştiği
C) Romanlarda konunun değil, anlatım tarzının önemli olduğu
D) Roman ve şiirin oluşum aşamalarıyla ve amaçlarının birbirinden farklılık gösterdiği
E) En güzel romanların farklı tüllerden beslenerek oluşturulduğu
9.
Dumanlıdır Aladağ’ın alanı
Ortasında sarı çiçek savranı
Yiğit durağı da aslan yatağı
Dilberleri hep de böyle ola mı
Bu dörtlükle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Düz uyak düzeni kullanılmıştır.
B) I ve dizede tam uyak vardır.
C) Hece ölçüsüyle yazılmıştır.
D) III ve dizede redif vardır.
E) Koşma nazım biçimiyle yazılmıştır.
10. Bir sözün hem gerçek hem de mecaz anlamını düşündürecek şekilde kullanılmasına “kinaye’ denir.
Aşağıdaki dizelerin hangisinde kinaye vardır?
A) Yeni bir ülkede yem vermek için atlarına
Nice bin atlı kapılmıştı fetih rüzgârına
B) İçmiş gibi geceyi bir yudumda
Göğün mağrur bakışlı bulutları
C) Ellerini çekip benden
Yarim bugün gider oldun
D) Her şey ne sıcaktı, her şey ne iyi
Hatta o karanlık aysız geceler
E) Ezelden beri o ücra yere
Ninniler söylenmiş o şirin dere
11.Aşagıdakilerin hangisinde verilen bilgi ayraç içindeki sanatçıyla ilişkilendirilemez?
A) Teknolojinin modern yaşamın manevi değerlerden kopardığı çağdaş insanın bunalımını dile getirdiği ev şiirleriyle özgün bir sestir. (Behçet Necabgil)
B) Çok sayıda yazan ve yazdıkları Farsça dahil çeşitli dillere çevrilen bir şairdir. (Enis Batur)
C) Karamsar bir bakış açısı ve sürrealist unsariarla şiirlerini yazmış, biçim ve anlam kaygısından uzaklaşmıştır. (Ece Ayhan)
D) Şiirsel derinliğe önem vermiş, kapalı bir anlatımı yeğlemiştir. (Cahit Zarifoğlu)
E) 1980-2000 şair, yıllarında etkili olan şair Sırat Şiirleri, Eskiden Terzi, Nar gibi şiir kitaplarını yazmıştır. (Hüseyin Atlansoy)
12.Destanlarla ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) En eski Türk destanı kabul edilen Yaradılış, Altay Türklerine aittir.
B) Oğuz Kağan destanında MÖ 209-174 yıllarında Hun İmparatoru Mete’nin kahramanlıkları ve Türk birliğini kurması anlatılır.
C) MÖ yüzyılda Saka hükümdarının Makedonya kralı İskender ile yaptığı mücadeleyi anlatan destan, Alp Er Tunga destanıdır.
D) Bozkurt destanı, Göktürklerin dişi bir kurttan türediklerini konu alır.
E) Göç destanı. Uygarların Moğalistan’dan Çin’in Kansu bölgesine ve Doğu Türkeli’ne göçlerinden söz eder.
- (I) Işık yansıtılarak beyaz bir perdenin arkasında ‘tasvir” adı verilen resimlerin gölgelerinden yararlanılarak oynatılan gölge oyunudur. (II) Modern tiyatroda olduğu gibi metne bağlı kalma zorunluluğu vardır. (III) Birçok yeteneğe sahip hayalî adı verilen kişiler tarafından oynatılır. (IV) 19. yüzyılda yazıya geçirilmeye başlanan bu oyunda usta-çırak ilişkisi söz konusudur. (V) Değişik ağız ve şive taklitlerine yer verilen oyunda müzikten de yararlanılır.
Gölge oyunuyla ilgili numaralanmış cümlelerin hangisinde bilgi yanlısı vardır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
- Yunus Emre’yle ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Hem aruz hem hece ölçüsünü kullanmıştır.
B) İlahi aşkı ve insan sevgisini işlemiştir.
C) Şiirlerinde dili oldukça sadedir, döneminin halk dilini kullanmıştır.
D) Türk milletinin yetiştirdiği en büyük mutasavvıf şairlerdendir.
E) Risalet’ün Nushiye, hece ölçüsüyle yazdığı en önemli eseridir.
15. Âşık edebiyatı şairleriyle ilgili verilen aşağıdaki bilgilerin hangisinde yanlışlık vardır?
A) Aşık Veysel, Ahmet Kutsi Tecer’den büyük ilgi görmüş: doğa, aşk, özlem gibi konuları işlemiştir.
B) Yiğitlik ve kahramanlık konularını işleyen Köroğlu, “Tüfek icad oldu, mertlik bozuldu.” dizesiyle tanınmıştır.
C) Gevheri, musikiyle de ilgilenmiş, besteler yapmış ve kendi adıyla anılan bir makam bulmuştur.
D) Şiirlerinde hem hece hem de aruz ölçüsünü kullanan Seyrani, taşlama türünde şiirler yazmıştır.
E) Sümmani, âşık tarzı şiirlerinin yanı sıra divan şiirinden de etkilenmiş, “Sergüzeştname” adlı bir mesnevi yazmıştır.
- Divan edebiyatında nesir; sade. orta ve süslü nesir olmak üzere üçe ayrılır. Sade nesrin en güzel örneğini Sinan Paşa (I) Kabusname (II) adlı eseriyle vermiştir. Orta nesirde Kâtip Çelebi‘nin (III) eserleri, süslü nesirde ise Tazarruname (IV) adlı eseriyle Mercimek Ahmet (V) anılmalıdır.
Bu parçadaki bilgi yanlışlığının giderilmesi için numaralanmış yerlerden hangilerinin yerleri değiştirilmelidir?
A) I ve III B) I ve V C) II ve IV
D) III ve V E) IV ve V
- Bir duygu ve heyecan şairi değil: bir söyleyiş ve ahenk ustasıdır. Renkli ve gösterişli hayalleri, ahenkli ve görkemli üslubu, söz sanatlarını kullanmadaki başarısıyla dili bir kuyumcu titizliğiyle işleyen şair olarak tanınmıştır. Tasavvufa pek yer vermez. Rindane tavrıyla divan şiirinde gazel tarzının erişilmez üstadı sayılır, istanbul Türkçesini kullanmakta ve aruzu Türkçeye uygulamakta büyük bir başarı göstermiştir.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Nedim B) Bakî C) Fuzulî
D) Nabi E) Nefi
18.Divan edebiyatını; halka kapalı dili, sanat anlayışı, akıl dışı soyut estetiği, mübalağalı hayal dünyası nedeniyle eleştirir. Sanatın topluma yararlı olduğu oranda değer kazanacağına inanır. Bu nedenle yurt sorunlarını sonuna kadar savunan şair, aynı zamanda romancı, tiyatrocu ve gazeteciydi.
Bu parçada sözü edilen edebî kişilik aşağıdakilerden hangisidir?
A) Namık Kemal
B) Şinasi
C) Ziya Paşa
D) Şemsettin Sami
E) Muallim Naci
- Fıkra türünün edebiyatımızdaki ilk önemli ustasıdır. Roman, öykü, coğrafya, gezi yazısı gibi pek çok alanda eserler vermiştir. “Boşboğaz” isimli mizah dergisini çıkarmıştır. Başarılı bir gözlemcidir. Edebiyatımızdaki Batılılaşmaya karşı çıkmış, Servetifünunculan eleştirmiştir. Hiçbir edebî topluluğa katılmamış, sanat yaşamına bağımsız olarak devam etmiştir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Rasim
B) Ahmet Şuayp
C) Ali Ekrem Bolayır
D) Sahabettin Süleyman
E) Hüseyin Cahit Yalçın
- Neoklasisizm anlayışını benimseyerek çağdaş Batı şiiriyle divan şiirini ustaca kaynaştırmıştır. Nedim’den sonra İstanbul’u en fazla konu alan şairdir. Hayatı boyunca hiç eser yayımlamamıştır. Aruzu başanyla Türkçeye uygulamış, “Ok” şiiri dışında bütün şiirlerini aruzla yazmıştır. O, “Şiir sessiz bestedir; musikiden başka musikidir.” anlayışıyla musikiyi ve ritmi yakalayacağını düşündüğü aruzu kullanmış ve saf şiir anlayışıyla eserler vermiştir. Özlü ve yoğun bir üsluba sahiptir.
Bu parçada edebî kişiliğiyle ilgili bilgiler verilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Haşim
B) Mehmet Akif Ersoy
C) Cenap Sahabettin
D) Yahya Kemal Beyatlı
E) Tevfik Fikret
21.Onlara göre değişmeyen gerçek ve insan vardır. İnsan çevresini saran dünyayı bir türlü çözemez, bu nedenle umutsuzdur. Yaptıkları edebiyata “bunalım edebiyatı” denmiştir. İnsan her şeye kendi karar vermelidir çünkü insan kendi hayatını kendi kurtarır. Yapıtlarda karakter yoktur, çeşitli durumlarla karşı karşıya kalmış insanlar vardır.
Bu parçada tanıtılan edebî akım aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sembolizm B) Ekspresyonizm
C) Egzistansiyalizm D) Sürrealizm
E) Natüralizm
22.
Giyilmemiş çamaşırlar nasıl kokar bilirsin
Sandık odalarında
Senin de dükkânın öyle kokar işte
Ablamı tanımazsın
Hürriyette gelin olacaktı, yaşasaydı
Bu teller onun telleri
Biçim ve içerik özellikleri dikkate alındığında bu şiir aşağıdaki şairlerden hangisine ait olabilir?
A) Faruk Nafiz Çamlıbel
B) Necip Fazıl Kısakürek
C) Turgut Uyar
D) Orhan Veli Kanık
E) Attilâ İlhan
23.Aşağıdaki sanatçı – eser – tür eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
__Sanatçı Eser______ Tür
A) Haldun Taner Keşanlı Ali Destanı Tiyatro
B) Rıfat Ilgaz Hababam Sınıfı Roman
C) Bedri Rahmi Eyüboğlu Karadut Şiir
D) Mustafa Kutlu Ya Tahammül Ya Sefer Öykü
E) Orhan Kemal Esir Şehrin İnsanları Roman
* Herkesi ilgilendiren konular seçilir.
* Cümleler çoğu zaman konuşmadaki gibi devriktir.
* İçtenlik, samimilik, doğallık bu türün özelliklerinden-dir.
* Yazar, sorulu – cevaplı cümlelerle okuyucuyla konuşuyormuş hissi verir
* Ahmet Rasim, Şevket Rado ve Attilâ ilhan bu türün önemli temsilcileridir.
Bu açıklamalar aşağıdaki yazı türlerinden hangisiyle ilgilidir?
A) Deneme B) Sohbet C) Röportaj
D) Eleştiri E) Mülakat
CEVAPLAR
1 . A |
13 . B |
2 . B |
14 . E |
3 . A |
15 . E |
4 . C |
16 . B |
5 . E |
17 . B |
6 . D |
18 . A |
7 . D |
19 . A |
8 . C |
20 . D |
9 . D |
21 . C |
10 . C |
22 . D |
11 . E |
23 . E |
12 . C |
24 . B |