PARAGRAF – 50 ÇIKMIŞ SORULAR
1. “O mu? Sandığın gibi değildir. Karda gezip izini belli etmez. Ne kadar yakın olmaya çalışırsan çalış, yine de onun nelerle uğraştığını, ne işler çevirdiğini anlayamazsın.”
Kendisinden böyle söz edilen bir kimseyi nitelendirmek için kullanılabilecek en uygun söz aşağıdakilerden hangisidir?
A) İşine ve çıkarına düşkün olan
B) Kan kusup kızılcık şerbeti içtim diyen
C) İçinden pazarlıklı olan
D) Ağzını sıkı tutan
E) Saman altından su yürüten
(ÖSS 1982)
2. “Masalları, yalnızca bir hareket noktası, bir atlama, tahtası olarak alıp onun geleneklerine tutsak olmadan, onu taklit etmeden, çağımıza getirerek yepyeni yapıtlar yaratma yolunu, çağdaş yazarın, halk masalından en olumlu yararlanma yolu sayarım.”
Aşağıdaki yargılardan hangisi, bu parçada savunulan görüşe uymaz?
A) Masal geleneğinden yararlanma, salt içerik ve konuyla sınırlı değildir.
B) Masallardan yararlanmak isteyen çağdaş yazar, onların dil ve anlatım özelliklerine bağlı kalmalıdır.
C) Günümüzün yazarı, masalı duyguda ve düşüncede aşarak konuya tam bir özgürlükle yaklaşabilmelidir.
D) Yazardan beklenen davranış, masala çağdaş bir yorum getirmektir.
E) Masallar, yeni düşünce ve duygulan anlatmada sanatçıya zengin kaynaklar olarak hizmet edebilir.
(ÖSS 1982)
3. “Anılarımı yazarken romanlarımı şöyle bir karıştırdım, dil bakımından eskimiş parçalar çok mu diye baktım. Kimi yerlerine gülmemek elde değildi. Örneğin ‘fevk-i serinde’ demişim. Şuna ‘başının üstünde’ deseydim sanki sanatçılığımdan, yazarlığımdan ne eksilirdi?”
Bu sözleri söyleyen bir yazarın davranışı, aşağıdakilerden hangisine bir örnektir?
A) Kendisini alaya almaya
B) Özeleştiri yapmaya
C) Anılarına sığınmaya
D) Anlatımını kötülemeye
E) Yeniliğe düşkünlük göstermeye
(ÖSS 1982)
4. “Sanatın, sanat tarihiyle bütün okullara girmesi, resimlerle evleri süslemesi, heykellerle ve güzel binalarla kentleri zenginleştirmesi kadar yaşam bakımından önemli şey pek az bulunur. Sağlam zevk, bu koşullar altında oluşur.”
Bu parçada yazarın söylemek istediğini en çok destekleyen cümle aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yaşanılan ortam, sanat eğitiminde önemli bir etkendir.
B) Zevklerdeki birlik, ulusal birliği güçlendirir.
C) Sanat, insanları birbirine yaklaştıran güçlü bir araçtır.
D) Sağlam sanat zevki, sanat tarihi okunmadan edinilemez.
E) Ulusların ortak özellikleri, onların sanat anlayışlarına da yansır,
(ÖSS 1982)
5. “Ayrıntıları atıyorum, konuyu yalınlaştırmaya çalışıyorum. Bence resimle fotoğrafın ayrım noktası burası.” diyen ressamın görüşüne katılmayan bir kişi, aşağıdakilerden hangisini söyleyebilir?
A) Gerekli olanı alacak, gereksizi atacaksınız.
B) Bu durum, her sanat dalında böyledir.
C) Ancak, çoğu kez yaşantının sıcaklığını onlar verirler.
D) İlginç bir yaklaşım olarak değerlendiriyorum.
E) Sözlerinizle resimleriniz arasında bir uyum göremedim.
(ÖSS 1982)
6. “Sanatçılardan çoğu ilgisizlikten değil, anlaşılmamaktan yakınır. Anlaşılmak ise, bu durumda beğenilmekten başka bir şey değildir. İleri gitmiş ülkelerdeki sanatçıların yalnız paraca değil, saygı görme yönünden de kavuştukları üstün duruma imrenenlerin unutmamaları gerekir ki halk hiçbir zaman, hiçbir yerde gökten anlayışla inmemiş, yetişmiş, yetiştirilmiştir.”
Bu parçada vurgulanmak istenen düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
A) Uygar toplumlarda halk, sanatçıları anlar ve onlara büyük saygı gösterir,
B} Bir sanatçı için anlaşılmak, beğenilmek demektir.
C) Sanatçılar için, halktan ilgi görmek, beğenilmek anlamına gelir.
D) Beğenilmek isteyen sanatçı, halkın beğenisine seslenmeyi görevi saymalıdır.
E) Halkı, sanattan anlar hale getirmek sanatçının görevidir.
(ÖSS 1982)
7. “Bugünkü romanımızda, köy ve köylüler önemli bir yer tutuyor. Ne yazık ki çok defa öznel sebeplerle yazarlarımız ya anılarının etkisine kapılıyor ya da aşırı duygusal davranıyorlar. Hatta çokluk iyi niyetle, köylerimizin perişanlığını açıkça belirtmek, gerilikten kurtulmalarını sağlamak, dertlerini etraflıca ortaya koymak için olağanüstü çaba harcıyorlar. Bu sorunları iyi bilen birer vatandaş olarak çoğu anlattıkları, geniş ölçüde ele alındığında, bir romanın kuruluşunu sakatlayan fazlalıklar olmaktan ileri gitmiyor.”
Bu parçada yazarın, romanımızda gördüğü en önemli eksiklik nedir?
A) Konuların, yazarların hayatından kaynaklanması
B) Yazarların, köy kökenli olmaları yüzünden sorunları tarafsız yansılamamaları
C) Yazarların, romanın gerektirdiğinden daha fazla soruna yer vermeleri
D) Yazarların, köy hayatını her zaman olumsuz açıdan ele almaları
E) Yazarların, bütün çabalarına karşın köy gerçeklerini ortaya koyamamaları
(ÖSS 1982)
8. “İnsanımızın doğaya ilgisi, yazınımızda doğa duygusunun yeri üzerine bir sav vardır. Bir yandan İstanbul’un görünüşü, öte yandan ince beğenili okur yazar kuşağının gezi yerlerine düşkünlüğü bu savı yalanlar. Buna Sultanların, bir döneme adını koydurtacak denli lale bahçelerine olan tutkularıyla birlikte Nedim’in şiirlerini de ekleyebiliriz.”
Bu parçada yazarın, yalanlandığını söylediği sav aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) Türklerin doğa sevgisi öteden beri bilinmektedir.
B) Türk yazınında doğa duygusu, canlı doğa betimlemeleri bir yeniliktir.
C) Türk yazınında doğa duygusunun yeni olduğunu belirtme, aykırı bir düşünce sayılabilir.
D) Türk yazınında doğa duygusunun bulunmadığını söyleme, halk şiiriyle de çelişir.
E) Doğadan seçilen öğeler, Divan ve Halk şiirinin benzetmelerinde kullanılmıştır.
(ÖSS 1982)
9. “Şiirlerinde gereksiz sözcüklerden olabildiğince kaçınıyor. Sıfatlar, benzetmeler için de böyle bu. Okuyucuyu birtakım soyut, düğümlü sözcüklerle yorduğu da söylenemez. Öğretici bir hava taşımamalarına karşın, yine de bu şiirlerde bir eksiklik var: Başka şiirleri anımsatıyor; bunları daha önce okumuş gibi bir duyguya kapılıyorsunuz.” diyen bir eleştirmenin sözünü ettiği şiirlerde bulduğu eksiklik nedir?
A) Yalınlık
B) İçtenlik
C) Yoğunluk
D) Özgünlük
E) Açıklık
(ÖSS 1982)
10. “Ben öykülerimde düşsel ve duygusal öğelere yer vermekten özellikle kaçınırım.” diyen bir yazar, öykülerini oluştururken aşağıdakilerden hangisine özen gösterir?
A) Olağanüstü durumları yansıtmaya
B) Renkli ve şiirsel bir dil kullanmaya
C)Tek yönlü karakterler çizmeye
D) Okurlarını yaşananın dışına çıkarmaya
E) Olabilir izlenimini yaratmaya
(ÖSS 1982)
CEVAPLAR
1.E | 6. E |
2. B | 7. C |
3. B | 8. B |
4. A | 9. D |
5. C | 10. E |