LYS – 15 Deneme Sınavı
1. —, şiir, roman, öykü, tiyatro, eleştiri gibi türlerde yapıtlar vermiştir Şiirlerinde çocuklarını küçük yaşlarda kaybetmesinin de etkisiyle genellikle, hüznü ve elemi işlemiştir. Ölümü hatırlatan doğa manzaraları, hüzünlü duygular, romantik güzellikler, solgun güller, kitap yaprakları arasında kurutulmuş çiçekler, küçük kuşlar şiirlerinde sıkça işlediği konular arasındadır. Edebiyatta yenilikten yanadır. Bu yüzden — ile aralarında es-ki-yeni edebiyat tartışmaları olmuştur.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Namık Kemal – Ahmet Mithat Efendi
B) Ziya Paşa – Abdülhak Hamit Tarhan
C) Recaizade Mahmut Ekrem – Muallim Naci
D) Abdülhak Hamit Tarhan – Şinasi
E) Ahmet Mithat Efendi – Şemsettin Sami
2. Sanatçılar, bu dönemde, yapıtlarında sosyal meselelere yönelmiş, yapma dili ve üslubu bir yana bırakarak konuşma dilini hâkim kılmaya çalışmışlardır. Yapıtlarında anlattıkları olayları, İstanbul dışına çıkarak Anadolu’daki yaşamdan seçmişlerdir. Ömer Seyfettin, Ziya Gökalp, Halide Edip, Yakup Kadri bu dönemin önemli sanatçılarıdır.
Bu parçada sözü edilen edebiyat dönemi aşağıda-kilerden hangisidir?
A) Tanzimat Edebiyatı
B) Servet-i Fünun Edebiyatı
C) Fecr-i Âti Edebiyatı
D) Milli Edebiyat
E) Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı
3. Beş Hececiler’den —, Han Duvarları şiiriyle memleket sevgisini dile getirmiştir. —, çocuklar için yazdığı şiirlerini “Kuş Cıvıltıları” adlı yapıtında toplamıştır. Yine Beş Hececiler’den —, aruzla heceyi birleştirmeye çalışmış, hece ölçüsüyle gazel şeklinde şiir yazmıştır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, aşağıdakiierin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Faruk Nafiz Çamlıbel – Yusuf Ziya Ortaç – Orhan Seyfi Orhon
B) Yusuf Ziya Ortaç – Enis Behiç Koryürek – Orhan Veli Kanık
C) Halit Fahri Ozansoy – Orhan Veli Kanık – Ziya Osman Saba
D) Oktay Rifat Horozcu – Faruk Nafiz Çamlıbel – Orhan Seyfi Orhon
E) Faruk Nafiz Çamlıbel – Yusuf Ziya Ortaç – Melih Cevdet Anday
4. Lale Devri’nin şairi olarak tanınmıştır. Şiirlerinde aşk, içki, zevk ve sefayı işlemiştir. — öncüsü olan —, Halk Edebiyatı’ndan da etkilenmiştir. Şiirlerinde halkın kullandığı deyimlere yer vermiş, halkın konuşma diline de oldukça yaklaşmıştır. Samimi ve içten bir söyleyişi olan şair, şarkılarıyla tanınmıştır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Sebk-i Hindi akımının – Seyyit Nesimi
B) Mahallileşme akımının – Baki
C) Mahallileşme akımının – Nedim
D) Sebk-i Hindi akımının – Şeyh Galip
E) Türki-i Basit akımının – Tatavlalı Mahremi
5. —- romanında, öksüz kalarak teyzesinin yanına sığınan başkahraman —, Fransız Okulu’nda okur. Yazlarını, teyzesinin Erenköy’deki köşkünde geçirir ve bu sırada teyzesinin oğlu Kâmuran’la birbirlerini severler, evlenmeye karar verirler. Düğün günü, bilinmeyen birisinden gelen bir mektupla her şey değişir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Çalıkuşu – Feride
B) Ateşten Gömlek – Ayşe
C) Kiralık Konak – Seniha
D) Sinekli Bakkal – Rabia
E) Mai ve Siyah – Lamia
6. Saat ikide, bir saatlik yemek paydosu verildi. Çocuk Sami kömür ambarına indi. Ambar karanlıktı, rutubetliydi ama toprak serindi, iri bir maden kömürü parçasını başının altına alıp yorgun vücudunu toprağa bıraktı, hemen uyudu. Düdük sesleriyle uyandığı vakit, kontrolörler ellerinde elektrik lambaları, çocukları işbaşına kovalıyorlardı. Sami de kalktı. Makinesine geldi. Karşıda, Baba Ferhat’ın mengenesinin az ilerisinde Demirci Şuayp’le kalfası Danyal, kızıl bir demire balyoz sallıyorlar, büyük ve ağır çekiçler örse indikçe etrafa kıvılcımlar saçılıyordu.
Bu parçanın anlatımıyla ilgili olarak aşağıdakiler-den hangisi söylenemez?
A) Olaylar oluş sırasına göre verilmiştir.
B) Olaylar, gözlemci figürün bakış açısıyla verilmiştir.
C) Fiiller, görülen geçmiş zamanla çekimlenmiştir.
D) Ad ve eylem cümlelerine yer verilmiştir.
E) Dil, kanalı kontrol işlevinde kullanılmıştır.
7. 16. yüzyılda yaşamış olan — şiirlerinde önemli öğeler tasavvuf ve aşktır. Fakat ondaki dünyevi değil, ilahi bir aşktır. Ona göre, yaşamın anlamı acı çekmektir. Kendisine bağlanan maaşı almasında gülcük çıkaran memurlardan yakındığı — adi mektubu edebiyatımızdaki en ünlü yergilerden biridir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Nabi’nin – Tuhfetü’l Haremeyn
B) Baki’nin – Kanuni Mersiyesi
C) Şeyhinin – Harname
D) Ahmedi’nin – iskendername
E) Fuzuli’nin – Şikâyetname
8. Diyorum
Sefası bitti ömrümün
Şimdi dağa çıkarım, düze elveda
Düze duman çöker, düze kar yağar
Bahara elveda, yaza elveda
Şimdi özkökünden süzülen benim
Özge budaklara dizilen benim
Şimdi ne sen sensin ne de ben benim
Biz ki biz değiliz bize elveda
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Serbest ölçüyle oluşturulmuştur.
B) Tamlayanıyla tamlananı yer değiştirmiş ad tamlaması vardır.
C) Yinelemeler ahenk öğesi olarak kullanılmıştır,
D) Aliterasyon ve asonans yapılmıştır
E) “süzülen” ve “dizilen” sözcükleri zengin uyak oluşturmuştur.
9. Bursa’da bir eski cami avlusu
Küçük şadırvanda sakırdayan su
Orhan zamanından kalma bir duvar
Onunla bir yaşta ihtiyar çınar
Bu dizelerde aşağıdakilerden hangisi voktur?
A) Redif B) Uyak C) Ölçü
D) Ad takımı E) Sıfat-fiil
10. Aşağıdaki dizelerin hangisinde dört öğesi de bulunan bir benzetme (teşbih) vardır?
A) İnsan bu, su misali, kıvrım kıvrım akar ya
B) Kapanırdı daha gün batmadan kapılar
C) Toprağı nasıl örterseniz öylece örtün beni
D) Ben köy öğretmeniyim, bir bahçıvanım
E) Bir şilep sızıyor ıssız gözlerinden
11. Divan Edebiyatı ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisinde bir bilgi yanlışı yoktur?
A) Şairler, muhammes denen takma adlar kullanmıştır.
B) Arapça, Farsça sözcük ve tamlamalarla yüklü, süslü ve ağır bir dil kullanılmıştır.
C) Şiirde parça güzelliğine değil, bütün güzelliğine önem verilmiştir.
D) Şiirler sadece beyit birimiyle oluşturulmuştur.
E) Şairler, manzume denilen, kalıplaşmış sözler kullanmışlardır.
12. Kemal Tahir ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) “Göl insanları” öykü türünde bir yapıtıdır.
B) Toplumcu gerçekçi bir edebiyat anlayışına bağlı kalmıştır.
C) “Yorgun Savaşçı” romanında Anadolu’daki önder-siz ulusal güçlerin birleşip Kurtuluş Savaşı’na başlamasına kadar geçen dönemi anlatmıştır.
D) “Devlet Ana” romanında, kuruluş sürecindeki Osmanlı toplumunu ve yönetim sistemini işlemiştir.
E) “Hanımın Çiftliği” romanında Anadolu halkının geri kalmışlığını ve ağalık sistemini eleştirmiştir.
13. Aşağıdakilerin hangisinde İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı, Halk Edebiyatı ve Divan Edebiyatı’nda aşk, sevgi, doğa güzelliği konularında yazılan şiirler sırasıyla bir arada verilmiştir?
A) Destan – varsağı – mesnevi
B) Sagu – ağıt – kaside
C) Koşuk – koşma – gazel
D) Sav – koşma – şarkı
E) Koşma – semai – rubai
14. Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun Edebiyatı sanatçılarının özelliklerinden değildir?
A) Sanat için sanat düşüncesini benimsemeleri
B) Şiirlerini sadece Divan şiiri biçimleriyle yazmaları
C) Roman ve öyküde gelişme gösterirken tiyatroyu arka plana atmaları
D) Yabancı sözcük ve tamlamalarla süslü, ağır bir dil kullanmaları
E) Şiirde parnasizm ve sembolizmi benimsemeleri
15. Ülkemizde elektrik enerjisine olan talebin gün geçtikçe artmakta olduğu göz önünde bulundurulduğunda, elektrik enerjisinin tüketiciye en az kayıpla, en yüksek verimde ve en ekonomik biçimde ulaştırılması oldukça önem kazanmıştır. Bu önem, elektrik enerjisinin üretilmesi, iletilmesi ve tüketilmesinde kullanılan sistemlerin kaliteli olmasını zorunlu hale getirmiştir. Ülkemizde tekstilden sonra ikinci büyük üretim sektörü olan elektromekanik sanayi ürünlerinin kaliteli, ekonomik güvenlik, insan ve çevre güvenliği göz önünde bulundurularak üretilmesi önemli bir husustur. Üretilen elektromekanik ürünlerin yurt içinde olduğu kadar uluslararası pazarda da yer alabilmesi için ulusal, uluslararası ve askeri standartlarda belirtilen deneyler ile kalitelerinin ispatlanması gerekmektedir. Bu deneylerin gerçekleştirildiği elektromekanik sanayi üreticilerine, üniversitelere ve araştırma kurumlarına ait deney sistemlerinin uluslararası izlenebilirliğe sahip olmaları da şarttır.
Bir makaleden alınan bu parçayla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Bağlama gruplarına yer verilmiştir.
B) Dil, göndergesel işlevinde kullanılmıştır.
C) Yazar karşısındakiyle konuşuyormuş gibi içten bir dil kullanmıştır.
D) Ad ve eylem cümlelerine yer verilmiştir.
E) Kanıtlayıcı anlatıma özgü nitelikler taşımaktadır.
16. Abdülhak Hamit ile ilgili olarak aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Batı şiirindeki yenilikleri Türk şiirine uygulamıştır.
B) Yapıtlarında romantizmin etkisinde kalmıştır.
C) Tiyatroları oynanmak için değil, okunmak içindir.
D) Tiyatrolarının tamamını şiir biçiminde yazmıştır.
E) “Duhter-i Hindu”, “Finten” ve “Nesteren” tiyatro türündeki yapıtlarından bazılarıdır.
17. Şinasi, 1826 yılında İstanbul’da doğdu. Babası Bolulu bir subaydı. Mehmet Ağa adındaki bu subay, binbaşı olarak katıldığı Şumnu Savaşı’nda şehit düştüğü zaman oğlu daha üç yaşını bile tamamlamamıştı. Çocuğu dul annesi, büyük sıkıntılar içinde büyüttü. İlk öğrenimini tamamlayan küçük Şinasi, bazı tanıdıkların yardımıyla, Tophane’deki devlet dairelerinden birine memur adayı olarak girdi. O zamanlar bazı devlet daireleri bir çeşit mesleki okul niteliği de taşırdı. Buraya devam eden gençler, gelecek için, çeşitli yönlerden yetiştirilirlerdi. Çalışkan ve zeki bir genç olan Şinasi kısa zamanda kendisini çevresine tanıttı ve sevdirdi. Dairedeki amirlerinden büyük destek gördü. Bunlardan kimilerinden Arapça ve Farsça, kimilerinden de Fransızca dersleri aldı. Artık Doğu-Batı kültür ve edebiyatları konusunda oldukça yetenekli, genç bir memurdu.
Bu parçada dil, aşağıdaki işlevlerin hangisinde kullanılmıştır?
A) Göndergesel işlevinde
B) Alıcıyı harekete geçirme işlevinde
C) Kanalı kontrol işlevinde
D) Heyecana bağlı işlevinde
E) Şiirsel işlevinde
18. Raskolnikov, tefeci kadını öldürmeyi ve topluma faydalı bir insan olmayı tasarlar. Yüksek bir amaca hizmet eden bir cinayetin kabul edilebilir olduğuna inanır. Topluma faydalı bir birey, faizci bir kadından çok daha iyidir diye düşünür ve kadını öldürür.
Bu parçada sözü edilen roman aşağıdakilerden hangisidir?
A) Diriliş B) Savaş ve Barış C) Ana
D) Suç ve Ceza E) Meyhane
19. Bir öykü yarışmasında “Şişhaneye Yağmur Yağıyordu” öyküsüyle birinci olan —-, öykülerinde bireyin toplumdaki yaşam biçimleri üzerinde durmuş, bütün bunları mizah unsurlarını kullanarak anlatmıştır. Öykülerinin arka planında da çoğunlukla İstanbul manzaralarına yer veren sanatçı, ayrıca tiyatrodaki ilk yapıtlarında dramatik türün başarılı örneklerini vermiştir. —- adlı oyunu edebiyatımızdaki ilk epik tiyatro örneğidir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Tarık Buğra – Osmancık
B) Sait Faik Abasıyanık – Şahmerdan
C) Halikarnas Balıkçısı – Mavi Sürgün
D) Haldun Taner – Keşanlı Ali Destanı
E) Memduh Şevket Esendal – Vassaf Bey
20. Aruz ölçüsünün kendine özgü kalıplarıyla yazılan, genellikle felsefeyle ilgili düşünsel konuların işlendiği, tek dörtlükten oluşan şiirlerdir. Türk edebiyatına, İran edebiyatından geçmiştir. XVII. yüzyıl şairlerinden Azmizade Haleti bu türdeki şiirleriyle tanınmışsa da bu yolda büyük başarı gösterememiştir. — ve — bu türün başarılı örneklerini vermiştir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Şeyh Galip – Ahmet Haşim
B) Pir Sultan Abdal – Kadı Burhaneddin
C) Âşık Ömer – Cenap Şehabettin
D) Ömer Hayyam – Yahya Kemal
E) Kaygusuz Abdal – Ahmet Hamdi
21. Yapıt, Araplara Türkçeyi öğretmek amacıyla, Kaşgarlı Mahmut tarafından yazılmıştır. Türkçenin Arapça karşısında savunulduğu bir yapıt olarak değerlendirilmiştir. Yapıtta, Türkçe sözcüklerin anlamları Arapça olarak açıklanmakta ve her maddeden sonra birtakım Türkçe metinler örnek olarak verilmektedir. Yapıtın önemi de, bu derleme Türkçe metinlerden ileri gelmektedir. Yapıt, Türk edebiyatının ve folklorunun bir hazinesi olarak kabul edilmektedir.
Bu parçada sözü edilen yapıt aşağıdakilerin hangisidir?
A) Divan-ı Hikmet
B) Muhakemetü’l Lügateyn
C) Divanü Lügati’t Türk
D) Kutadgu Bilig
E) Atabetü’l Hakayık
22, Aşağıdakilerin hangisinde sürrealizm akımıyla ile ilgili bir bilgi yanlışı vardır?
A) Sözcük anlamı “gerçeküstücülük” demek olan akım, Fransa’da ortaya çıkmıştır.
B) Sigmund Freud’un “psikanaliz” adı verilen felsefi düşüncesinin etkisinde gelişmiştir.
C) Akıl ve mantığın değersiz olduğu, insanı yönlendirenin, bilinçaltı olduğu savunulmuştur.
D) Breton, Aragon ve Paul Eluard önemli temsilcilerin-dendir.
E) Realizm akımının şiir kolu olarak ortaya çıkmıştır.
23. “Çamlıca’daki Eniştemiz”iyle, —; “Cumbadan Rumbaya”sıyla, —; “Saatleri Ayarlama Enstitüsü’yle —, Cumhuriyet Dönemi romancılığımızda önemli bir yere sahiptir.
Bu cümlede boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Ahmet Hamdi Tanpınar – Peyami Safa – Abdülhak Şinasi Hisar
B) Peyami Safa – Abdülhak Şinasi Hisar – Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Abdülhak Şinasi Hisar – Ahmet Hamdi Tanpınar -Peyami Safa
D) Abdülhak Şinasi Hisar – Peyami Safa – Ahmet Hamdi Tanpınar
E) Ahmet Hamdi Tanpınar – Abdülhak Şinasi Hisar -Peyami Safa
24. Sanatla ilgisi daha lise sıralarında başlayan —, önceleri şiir yazmıştır. Bu arada öykü de yazmaya başlayan sanatçı, “İpekli Mendil” adlı ilk öyküsünü Varlık dergisinde yayımlamıştır. O yılların birbiri ardına kapanıp tekrar çıkan dergilerinde, gazetelerin eklerinde öykü ve yazılar yayımlamıştır. İlk kitabı olan — 1936’da çıkarmış, 1943’te gazeteciliği de bırakarak kendini salt yazmaya vermiş, gönlünce, avare bir yaşam sürmüş, Burgazada’ya yerleşerek çok sevdiği balıkçıların, ekmeklerinin peşinde koşan küçük insanların arasında yaşamıştır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Necip Fazıl Kısakürek – Örümcek Ağı
B) Memduh Şevket Esendal – Otlakçı
C) Halikarnas Balıkçısı – Aganta Burina Burinata
D) Falih Rıfkı Atay – Bizim Akdeniz
E) Sait Faik Abasıyanık – Semaver’i
25. Aşağıdakilerin hangisinde, ayraç içinde belirtilen sanatçı, özelliği bildirilen edebiyat akımının temsilcisi değildir?
A) Mükemmeliyetçiliği esas alma, yapıtlarda konuya değil; anlatıma önem verme (Corneille)
B) İnsan ruhuna önem vererek karşıtlıklardan yararlanma; duygu, coşkunluk ve hayale önem verme (Aleksandre Dumas Pere)
C) Çevre betimlemelerine, örf ve âdetlerin anlatımına önem verme (Honore de Balzac)
D) Yapıtlardaki kahramanları, ait olduğu kesimin ağzıyla konuşturma (Victor Hugo)
E) Şiirlerde genellikle alacakaranlık, ay ışığı, gündoğumu, günbatımı gibi belli belirsiz görüntüleri yansıtma (Paul Verlaine)
26. Aşağıdaki dizelerin hangisinde tam uyak kullanılmamıştır?
A) Gözlerinden aşkın ateşini aldım
Sonra derin bir rüyaya daldım
B) Bütün umudumu çaldı güzeller
Şimdi esiyor yerinde yeller
C) Senden umuyorum teselli yine
Bugün şefkatine, muhabbetine
D) Senden ayrılalı kalbim hep kırık
Senden sonra kimseyi sevemem artık
E) Yalnız o kucakmış, yalnız o dizmiş
İnsanlar ne kadar merhametsizmiş
27. Uçun kuşlar uçun burda vefa yok
Öyle akar sular öyle hava yok
Feryadıma karşı aks-i seda yok
Bu yangın yerinde soğuk kül vardır
Bu dörtlükle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) “yangın yeri” sözü, ad takımıdır.
B) “soğuk” sözcüğü yapıca türemiştir.
C) Yarım uyak kullanılmıştır.
D) Belli bir durak düzenine uyulmamıştır.
E) Yinelemelerden yararlanılmıştır.
28. Şiirlerinin bazılarını, “Sebil ve Güvercinler” adıyla kitaplaştıran
I
Ziya Osman Saba, Yedi Meşaleciler topluluğunun önde gelen
II III
temsilcisidir. Hece ölçüsü ve duru bir dille şiirler yazmış;
IV
ev, aile çevresi, çocukluk özlemi, anılar, ölüm, yoksul insanların dertleri şiirlerinin başlıca teması olmuştur. “Biz İnsanlar“, öykülerinin yer
V
aldığı bir yapıtıdır.
Bu parçadaki bilgi yanlışının giderilmesi için aşağıdaki değişikliklerden hangisi yapılmalıdır?
A) I. nin yerine “Düşten Güzel” getirilmeli
B) II. nin yerine “Cahit Sıtkı Tarancı” getirilmeli
C) III. nün yerine “Garipçiler” getirilmeli
D) IV. nün yerine “Aruz ölçüsü ve süslü, ağır bir dille” getirilmeli
E) V. nin yerine “Mesut insanlar Fotoğrafhanesi” getirilmeli
29. Ziya Gökalp ile ilgili olarak aşağıdaki yağılardan hangisi yanlıştır?
A) “Türkçülüğün Esasları” şiir türünde bir yapıtıdır.
B) Şiirlerini hece ölçüsüyle yazmıştır.
C) Yeni Lisan hareketi içinde yer almıştır.
D) Beş Hececiler topluluğunun temsilcileri üzerinde etkili olmuştur.
E) Edebiyatı, düşüncelerini halka yaymak için bir araç olarak görmüştür.
30. Yazarlığa başladığı yıllarda Tahtakale dolaylarında küçük bir basımevi kurar. Burada bir yandan kitap yazar, bir yandan yazdığı kitapları basıp satar. Romanlarında, olmayacak rastlantılara, olağanüstü olaylara, her zaman rastlanan tiplere çok yer veren sanatçı, toplumsal faydayı öne alır. Halkı aydınlatmak, çoğunluğa bir şeyler öğretmek amacındadır. Bu yüzden, romanlarında sık sık olay dışına çıkarak ansiklopedik bilgilerle konuyu dağıtır. Sade bir dili, açık bir anlatımı olan sanatçı İstanbul halkının konuştuğu dili sohbet havası içinde verir. “Dekadanlar” başlıklı yazısıyla Servet-i Fünun’u eleştirir, edebiyat çevrelerinin tepkisi üzerine yazarlığı bırakmak zorunda kalır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerin hangisidir?
A) Şemsettin Sami
B) Ahmet Mithat Efendi
C) Namık Kemal
D) Recaizade Mahmut Ekrem
E) Nabizade Nazım
31. Güller ki yüzünün renginden utandıkları için kızardılar
Kızıla boyandı baştan başa bütün bahçeler bağlar
Bu dizelerde aşağıdaki açıklamalardan hangisine uygun bir söz sanatı vardır?
A) Bir sözü, benzetme amacı gütmeksizin başka bir söz yerine kullanma
B) Bir olayı ya da durumu, gerçekte olduğundan daha üstün gösterme
C) Bir sözcüğü hem gerçek hem mecaz anlamıyla kullanma
D) Bir anlam inceliği meydana getirmek için bildiğini bilmezlikten gelme
E) Bir olayı, gerçek nedeninin dışında, hayali ve güzel bir nedene bağlama
32. Aleksandre Dumas Pere, tarihi olaylardan esinlenerek
I
kaleme aldığı romanları ile büyük bir ün kazanmıştır.
II
“Üç Silahşörler“, “Silahlara Veda” ve “Monte KristoKontu“
III IV V
en tanınmış romanlarıdır.
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
33. Bir güzel şuha dedim iki gözün sürmelidir
Dedi vallahi seni Hint’e kadar sürmelidir
Bu dizelerde olduğu gibi, söylenişleri bir, anlamları ayrı iki sözcüğü bir arada bulundurma sanatı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tenasüp B) Cinas C) istiare
D) Tevriye E) Kinaye
34. Reşat Nuri; “Yaban” romanında, Ahmet Celal’in kişiliğinde, Kurtuluş Savaşı yıllarındaki Anadolu köylüsünün durumunu anlatır.
Bu cümledeki bilgi yanlışı aşağıdakilerin hangisinde belirtilmiştir?
A) “Yaban”ın konusu, Batılılaşmanın yanlış anlaşılmasının toplum üzerindeki etkileridir.
B) Romanın kahramanı Ahmet Celal değil, Binbaşı İhsan’dır.
C) “Yaban” Reşat Nuri’nin değil, Yakup Kadri’nin romanıdır.
D) Reşat Nuri; Ahmet Celal’in kişiliğinde, Kurtuluş Savaşı yıllarındaki Anadolu köylüsünün durumunu “Acımak”ta anlatmıştır.
E) “Yaban” roman değil, bir öyküdür.
35. Yaprak nasıl düşerse akıp kaybolan suya
Ruh öyle yollanır uyanılmaz bir uykuya
Duymaz bu anda taş gibi kalbinde bir sızı
Fark etmez anne toprak ölüm maceramızı
Bu dörtlükle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) “düşerse” sözcüğü, geniş zamanın şartı biçiminde çekimlenmiştir.
B) “uykuya” sözcüğü, yapım eki alırken ünlü düşmesine uğramıştır.
C) “sızı” ve “maceramızı” sözcükleri zengin uyak oluşturmuştur.
D) “Fark etmez” sözü, yardımcı eylemle oluşturulmuş bileşik bir fiildir.
E) “taş gibi kalp” sözüyle tecahül-i arif sanatı yapılmıştır.
36. Aşağıdaki açıklamalardan hangisi ayraç içinde belirtilen sanatçıyla İlgili değildir?
A) “Yeşil Gece” romanında, kırsal kesimdeki yaşamı anlatmıştır. (Reşat Nuri)
B) “Mikadonun Çöpleri” adlı oyununu, kadın-erkek ilişkileri üzerine temellendirmiştir. (Melih Cevdet)
C) “Denir Sarhoşları” ve “Yayla Dumanı” şiirlerinin yer aldığı yapıtlarıdır. (Ömer Bedrettin Uşaklı)
D) “Yılanların Öcü”, “Onuncu Köy” ve “Irazca’nın Dirliği” roman türündeki yapıtlarıdır. (Mahmut Makal)
E) “Tutkunun Köşeleri” romanında zenginleşme idealini konu edinmiştir. (Zeyyat Selimoğlu)
37. Dilber, gönlündeki sevgiyi belli etmemek için: “Hiç, efendim, ben uyudum.” demek istediyse de, ruhunun kendisine emanet ettiği sırları açıklamaya alışkın olan gözlerinden her şeyi okuyan Celal: “Senin bana ne kadar tesir ettiğini biliyor musun? Beni gündüzleri düşündüren, geceleri sabahlara kadar uyutmayan hep sensin.” dedi. İkisi de üç dört dakika önlerine bakarak, yalnız o kendilerinden geçtikleri süre içinde özlem dolu bakışlarını birbirlerine yönelterek, sessiz sessiz hayranlık ve sevgilerini birbirlerine aktararak öyle durdular.
Bu parçanın aşağıdaki yapıtların hangisinden alındığı söylenebilir?
A) Şair Evlenmesi’nden
B) Sergüzeşt’ten
C) Araba Sevdası’ndan
D) Mahur Beste’den
E) Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç’tan
38. Kitab-ı Dede Korkut, destandan halk öyküsüne geçiş
I II
döneminin ürünüdür. Eski Türklerin yaşamıyla ilgili ayrıntıları
III
ve İslam dini ile ilgili özellikleri içermektedir. Dede Korkut tarafından
IV
kaleme alınan yapıt, hem düz yazı hem şiir parçalarından
V
oluşmaktadır.
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlısı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV E) V.
39. Aruz ölçüsü kullanarak manzum hikâyeler yazmıştır. Bu hikâyelerde halkın dert ve sıkıntılarını anlatır. Şiirlerinde özgürlük, doğruluk, vatanseverlik, adalet, istiklal gibi ahlaki kıymetleri telkin ederken, diğer taraftan toplumların çöküş sebebi olan korkaklık, dalkavukluk, tembellik gibi fenalıklara şiddetle hücum eder. Türk milletinin içinde bulunduğu acıları, sevinçleri ve hayal kırıklıklarını manzum bir tarih, bir hikâye, bir destan havası içinde anlatmaya çalışmıştır. “Çanakkale Şehitlerine” adlı şiiri, bunun en güzel örneklerindendir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Namık Kemal
B) Mehmet Akif Ersoy
C) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Yahya Kemal Beyatlı
E) Fazıl Hüznü Dağlarca
40. Mesneviyle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Öykülenmesi gereken konular işlenmiştir.
B) Beyit sayısında herhangi bir sınırlama yoktur.
C) Genellikle, aruzun kısa kalıplarıyla yazılır.
D) Divan edebiyatına Türkler tarafından kazandırılmıştır.
E) Uyak düzeni aa, bb, cc… biçimindedir.
41. Aşağıdakilerden hangisi meddah ve ortaoyununun ortak özelliklerinden biri değildir?
A) Doğaçlama olma
B) Güldürü öğelerinden yararlanma
C) Şive taklitlerine yer verme
D) Tek kişiden oluşan gösteri olma
E) Sözlü tiyatro geleneğinin örneği olma
42. — Servet-i Fünun şiirinin en önemli ismidir. Aruzu, Tükçenin söyleniş ahengini bozmadan, başarıyla kullanmıştır. Anlamı birden çok beyitte tamamlayarak şiire konuşma dilini getirmiştir. Şiirin konusunu da genişleterek şiiri iç ve dış yeniliklerle geleneksellikten kurtarmıştır. Şiirlerinde önceleri kişisel duygulanışları işlerken daha sonra toplumsal konulara yönelmiştir. Çocuklar için hece ölçüsüyle yazdığı şiirlerini, — adlı yapıtında toplamıştır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Tevfik Fikret – Şermin
B) Cenap Sahabettin – Tamat
C) Ahmet Haşim – Piyale
D) Mehmet Rauf – Siyah İnciler
E) Hüseyin Cahit – Nadide
43. Hasreti bağlayıp sazın teline
Yıllardır çıkmışım gurbet eline
Düşmüşüm bu yüzden elin diline
Üstelik yâr beni taşlar nedendir
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Birden çok ad tamlaması vardır.
B) “gurbet eline” sözünde ulama vardır.
C) Redif kullanılmamıştır.
D) I. ve II. dizeler tam uyak oluşturmuştur.
E) “bağlayıp” sözcüğü bağ eylemdir.
44. Aşağıdaki yapıtlardan hangisinin yazınsal türü, ötekilerden farklıdır?
A) Venedik Taciri
B) Gazap Üzümleri
C) Babalar ve Oğullar
D) Vadideki Zambak
E) Nötre Dame’ın Kamburu
45. I. Melih Cevdet Anday
II. Oktay Rifat Horozcu
III. Cevdet Kudret Solok
IV. Mahir Vasfi Kocatürk
V. Sabri Esat Siyavuşgil
Yukarıdaki sanatçılardan hangileri ötekilerden farklı bir edebiyat topluluğunun temsilcisidir?
A) I. ve II. B) II. ve III. C) II. ve V.
D) III. ve IV. E) IV. ve V.
46. Söğüdün yaprağı narindir narin
İçerim yanıyor dışarım serin
Zeynep’i bu hafta ettiler gelin
Zeynep’im Zeynep’im anlı Zeynep’im
Üç köyün içinde şanlı Zeynep’im
Bu dizeler biçim ve içerik özelliklerine göre aşağıdaki şiir biçimlerinin hangisinden alınmış olabilir?
A) Türkü B) Koşma C) Varsağı
D) Semai E) Şarkı
47. Altın rengi gözleri yanan bir semaverdi
Ilık bir çay kokusu akardı saçlarından
Yanmanın lezzetini onda hissettiğim bir an
Ve yazın sevgisini bana önce o verdi
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Benzetmeye başvurulmuştur.
B) Çapraz uyak düzeniyle yazılmıştır.
C) “kokusu” sözcüğü hem yapım hem de çekim eki almıştır.
D) “hissettiğim” sözcüğünde birden fazla ses olayı vardır.
E) semaverdi” ve “verdi” sözcükleri tunç uyak oluşturmuştur.
48. Sembolist bir şair olan Ahmet Haşim, “Piyale“deki şiirlerinde
I II III
yaşam karşısında yalnızdır. Deneme ve fıkra türündeki yazılar
IV
da kaleme almıştır. “Göl Saatleri” bu yazılarından oluşan bir
V
yapıtıdır.
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
49. Daha çok ustası Ahmet Mithat’ın edebi çizgisini izleyen, döneminin güçlü akımı Servet-i Fünun içinde yer almayan sanatçı, öğrencilik yıllarında saltanata karşı çıkan şair ve yazarlara özenerek şiirler de yazmıştır. Şiir, öykü, okul kitapları alanlarında; tarihsel ve bilimsel konularda yapıtlar yazmıştır. Renkli, canlı bir anlatımı vardır. Yapıtlarında İstanbul’u özellikle de Beyoğlu’nu anlatmıştır. Kısa ve canlı bir cümle yapısı vardır. Yazılarını dönemindeki bütün yayın organlarına göndermiştir. Edebiyatımızda fıkra türünün güzel örneklerini vermiştir. “Eşkal-i Zaman”, “Gülüp Ağladıklarım” ve “Falaka” yapıtlarından bazılarıdır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Refik Halit Karay
B) Ahmet Rasim
C) Hüseyin Rahmi Gürpınar
D) Falih Rıfkı Atay
E) Ahmet Hamdi Tanpınar
50. Necip artık eskisi kadar yalıya gelmemektedir. Hele Hacer’in davranışları, onların her bakışlarından anlam çıkarmaya çalışan tavrı her ikisini de deliye döndürür. Birbirlerini buldukları anda, ister istemez kaybedeceklerdir. Suat, Necip’in aldığı eldivenin diğerini de verir. Bunun sebebi ise artık hayatın Suat için yaşamaya değer bir tarafı kalmamasıdır. O gece konakta yangın çıkar. Süreyya alevlerin içine girmeye cesaret edemez. Necip içeriye fırlar. Suat’la o, çöken tavanın altında can verirler.
Bu parçada sözü edilen yapıt ve yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yaprak Dökümü – Reşat Nuri Güntekin
B) Mai ve Siyah – Halit Ziya Uşaklıgil
C) Eylül – Mehmet Rauf
D) Hayal İçinde – Hüseyin Cahit Yalçın
E) Tesadüf – Hüseyin Rahmi Gürpınar
51. Halit Ziya Uşaklıgil ile ilgili olarak aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Romanlarında seçkin çevreleri anlatmıştır.
B) Yapıtlarında psikolojik betimlemelere ağırlık vermiştir.
C) “Saray ve Ötesi” ve “Kırk Yıl” anı türünde kaleme aldığı yapıtlarıdır.
D) Edebiyatımızda, Batılı anlamda başarılı ilk roman olan “Siyah İnciler”i kaleme almıştır.
E) Yapıtlarında alışılmışın dışında bir cümle düzeni kullanmıştır.
52. İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı
Kuşlar geçiyor, derken
Yükseklerden, sürü sürü, çığlık çığlık
Ağlar çekiliyor dalyanlarda
Bir kadının suya değiyor ayakları
Bu dizeler Orhan Veli’nin şiirine özgü aşağıdaki niteliklerden hangisine örnek gösterilebilir?
A) Toplumsal yergiye başvurmasına
B) Ölçü ve uyağa önem vermemesine
C) Şiirlerini dörtlükler biçiminde oluşturmasına
D) Günlük yaşamdaki sorunlara değinmesine
E) Nükteli bir söyleyişi benimsemesine
53. Aşağıdakilerin hangisinde verilenlerin tümü, Divan edebiyatının düzyazı türündeki ürünleridir?
A) Tezkire – seyahatname – tarih – münşeat
B) Seyahatname – mesnevi – tarih – menakıbname
C) Gazavatname – menakıbname – mesnevi – rubai
D) Münşeat – tezkire – sefaretname – terci-i bent
E) Tarih – sefaretname – gazavatname – terkib-i bent
54. Aşağıdaki dizilerden hangisi, sadece Türk destanlarını kapsamaktadır?
A) Ergenekon – Oğuz – Türeyiş – Şu
B) Şehname – Türeyiş – Gılgamış – Oğuz
C) Türeyiş – Alp Er Tunga – Oğuz – Gılgamış
D) Kalevala – Bozkurt – Ramayana – Şu
E) Göç – Oğuz – Alp Er Tunga – İlyada
55. Ahmet Kutsi Tecer, hece ölçüsünde yeni olanaklar aradığı
I II
şiirlerinde zaman zaman lirik bir dille kişisel duygularını aktardı.
Ünlü ozanımız Âşık Veysel’in keşfedilip Türkiye’ye tanıtılmasında
III
önemli rolü vardır. “Koçyiğit Köroğlu” ve “Kenan Çobanları“
IV V
tiyatro türünde yapıtlarıdır.
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
56. Komedyanın en büyük yazarı olarak tanınmıştır. Toplumsal yaşamda çeşitli kesimler arasındaki çatışmaları irdeleyen ince yergili ve iğneleyici komedyalar yazmış, Eski Yunan edebiyatı sanatçısıdır. “Eşekarıları” ve “Kurbağalar” en tanınmış yapıtlarıdır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Aiskhylos B) Moliere C) Aisopos
D) Aristophanes E) Aristoteles
CEVAPLAR
1 | C | 11 | B | 21 | C | 31 | E | 41 | D | 51 | D |
2 | D | 12 | E | 22 | E | 32 | D | 42 | A | 52 | B |
3 | A | 13 | C | 23 | D | 33 | B | 43 | C | 53 | A |
4 | C | 14 | B | 24 | E | 34 | C | 44 | A | 54 | A |
5 | A | 15 | C | 25 | C | 35 | E | 45 | A | 55 | E |
6 | E | 16 | D | 26 | C | 36 | D | 46 | A | 56 | D |
7 | E | 17 | A | 27 | D | 37 | B | 47 | B | ||
8 | E | 18 | D | 28 | E | 38 | D | 48 | E | ||
9 | A | 19 | D | 29 | A | 39 | B | 49 | B | ||
10 | A | 20 | D | 30 | B | 40 | D | 50 | C |