LYS TÜRK EDEBİYATI DENEMESİ – 20
1. Sahilde gezinti yapan bir kişi, etkilendiği manzarayı ailesine göstermek için telefonuyla kayıt altına alıyor.
Bu kişinin elde ettiği görüntüler, göstergenin hangi türüne örnek oluşturur?
A) Kanal B) Simge C) Belirtke
D) İkon E) Belirti
2. Aşağıdakilerden hangisi, Kuzey – Doğu Türkçesinin çağdaş kollarından biri değildir?
A) Kırgız Türkçesi
B) Tatar Türkçesi
C) Azeri Türkçesi
D) Uygur Türkçesi
E) Özbek Türkçesi
3. Türk edebiyatında Ahmet Mithat’ın Letaif-i Rivayat ve Kıssadan
I II
Hisse, Samipaşazade Sezai’nin Küçük Şeyler kitapları, ilk hikâye
III IV
örneklerini oluştururken Memduh Şevket, kısa hikâye türünün tutulup
V
yaygınlaşmasını sağlayarak hikâyeciliği meslek edinmiş yazarlarımızdan biri olmuştur.
Bu cümledeki numaralanmış sözlerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
4. Aşağıdaki cümlelerin hangisindeki tanım, ayraç içinde verilen kavramla uyuşmamaktadır?
A)Anlatıcısı, roman kahramanlarından biri olan yapıtlarda başvurulan bakış açısıdır. (Kahraman anlatıcı bakış açısı)
B)Anlatıcının, olup bitenleri bir kamera nesnelliğiyle aktardığı bakış açısıdır. (Gözlemci anlatıcı bakış açısı)
C)Gerçek ya da gerçekleşmesi olası olayların, anlatıldığı uzun yazılardır. (Roman)
D)Deriden şekillerin, bir perdede, arkadan ışıklandırılarak gösterilmesine dayalı bir gölge oyunudur. (Karagöz)
E)Yazarın, bilimsel bir konuda, düşüncelerini açıklayıp savunduğu gazete ve dergi yazısıdır. (Fıkra)
5. I. Anı
II. Gezi yazısı
III. Eleştiri
IV. Biyografi
V. Makale
Yukarıdaki yazı türlerinden hangileri, Tanzimat Döneminde edebiyatımıza kazandırılmıştır?
A) I. ve II. B) II. ve III. C) II. ve IV
D) III. ve V E) IV ve V.
6. Tanınmış kişilerin önemli olaylarla ilgili fikir ve görüşlerini öğrenmek amacıyla yapılan görüşmelere……….denmektedir……….. ise herhangi bir kişiyi ya da kuruluşu çeşitli yönleriyle tanıtmak için gerçekleştirilip gazete, dergi, radyo ve televizyonda yayımlanmak amacıyla hazırlanan yazılara denir.
Bu parçadaki boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) mülakat – Röportaj B) söyleşi – Mülakat
C) söyleşi – Röportaj D) mülakat – Söyleşi
E) deneme – Gezi yazısı
7. • Salınıp giderken boyunu gördüm
Eğmiş kaşlarını yayını gördüm
• Sultan Dağı’nda ak kuzular meleşir
Uzun Yayla’da pehlivanlar güreşir
• Mecliste ârif ol, kelamı dinle
El iki söylerse sen birin söyle
• Tahsildar da çıkmış köyler gezer
Elinde kamçısı fakiri ezer
Bu dizelerde aşağıdaki şiir türlerinden hangisinin örneği yoktur?
A) Lirik B) Didaktik C) Epik
D) Pastoral E) Satirik
8. Ey hatırası içimde yemin kadar büyük
Ey bahçesinin hoş günlere açık kapısı
Bu dizelerle,
I. hâlâ rüyalarıma
II. duyulan sıcak öpücük
III. giren ilk göz ağrısı
IV. çocuk alınlarda
sözlerinin tümü kullanılarak, “sarmal uyak” düzeninde, anlamlı bir dörtlük oluşturulmak istenirse aşağıdakilerden hangisi son iki dizeyi oluşturur?
A) I. – III. B) I. – IV. C) II. – I.
IV. – II. II. – III. III. – IV
D) II. – IV E) IV – I.
I. – III. III. – II.
9. Ne çıkar, sonu bir neşe ve hüznün,
Açılmış bir kapı ümit boşluğa,
Ölüm şifasıdır her üzüntünün,
Sükût defne dalı her yorgunluğa.
A. Hamdi Tanpınar’a ait bu dörtlükle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Koşma düzeninde yazılmıştır.
B) İkinci ve dördüncü dizelerde zengin uyak vardır.
C) Bağlama grubuna yer verilmiştir.
D) Mecaz anlamlı sözcüklere yer verilmiştir.
E) Hece ölçüsüyle yazılmıştır.
10. Sular pırıl pırıl, rüzgârı mis kokulu
Kuş uçmaz eski Türk kalyonlarının yolu.
Sağda, sıra dağlarla kabaran Anadolu,
Yeşil eteklerinde tükeniyor Toros’un.
Kemalettin Kamu’ya ait bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Memleket manzaralarından yararlanılmıştır.
B) Ahenk, hece ölçüsüyle ve uyakla sağlanmıştır.
C) Sıfat ve ad takımları kullanılmıştır.
D) Pastoral şiire özgü nitelikler taşımaktadır.
E) İmge ve çağrışımlara sıkça yer verilmiştir.
11. Aşağıdakilerin hangisinde verilenler, halk edebiyatı nazım biçimi ve türlerinden örnekler değildir?
A) koçaklama – mani – türkü – ağıt
B) ağıt – semai – türkü – destan
C) vezn-i âhar – türkü – mani – ilahi
D) şarkı – tuyuğ – kıta – mesnevi
E) divan – selis – kalenderi – semai
12. Bir vakte erdi ki bizim günümüz
Yiğit belli değil, mert belli değil
Herkes yarasına derman arıyor
Deva belli değil, dert belli değil
Ruhsati’ye ait bu dörtlükle ilgili olarak aşağıdakiler-den hangisi söylenebilir?
A) Bir koçaklamadan alınmıştır.
B) Bir güzelleme örneğidir.
C) Toplumun aksayan yanlarını eleştiren bir taşlama örneğidir.
D) Tekke edebiyatı nazım türlerinden ilahi örneğidir.
E) Rubai nazım şekliyle yazılmıştır.
13. Aşağıdaki açıklamalardan hangisi, ayraç içinde belirtilen nazım şekliyle ilgili değildir?
A) Din ve devlet büyüklerini övmek için yazılan şiirdir. (Kaside)
B) Dörtlükler hâlinde yazılan ve önemli bir fikrin, kısa ve özlü olarak aktarıldığı nazım şeklidir. (Rubai)
C) Uyak örgüsü aa – ba – ca şeklinde olup eski Türk edebiyatında en çok kullanılan nazım şeklidir. (Gazel)
D) Arap ve Iran edebiyatlarında görülmeyip sadece Türk edebiyatında görülen bir nazım şeklidir. (Terkib-i bend)
E) Ortak vezinli ve her beyti kendi arasında uyaklı olan nazım şeklidir. (Mesnevi)
14. Örnekleri iyi geçir, elekten
Zihin zehirlenir, gözden kulaktan
Çalışan kârlıdır, kuru dilekten
Yatanlar ölüdür, diri değildir.
Bu dörtlükte b, f, m, p, v ünsüzleri kullanılmadığına göre, şiirde aşağıdaki söz sanatlarından hangisine başvurulduğundan söz edilebilir?
A) Temsili istiare B) Kapalı istiare
C) Leb değmez D) Mecaz-ı mürsel
E) Leff-ü neşr
15. Dinle, bu ses onun sesidir
Sinsi adımlarla akşam yürüyor
Bu dizelerdeki edebî sanat, aşağıdaki dizelerin hangisinde bulunmaktadır?
A) Gün senin için doğuyor, ay senin için
Sen bir yıldızsın, yıldızlar ortasında
B) İlk sevgiye benzeyen ilk acı, ilk ayrılık
Yüreğimin yaktığı ateşle hava ılık
C) Haliç’te bir vapuru vurdular, dört kişi
Demirlemişti, eli kolu bağlıydı, ağlıyordu
D) Elbette devasız dertten
Doğan göz, bir zamanlar ağlar
E) Şakaklarıma kar mı yağdı ne var
Benim mi Allah’ım bu çizgili yüz
16. Adam olmayana yüz vermeyin, kendini adam sanır.
Lafı o ki eşeğe gem vurmayın, kendini at sanır.
Bu dizelerde kullanılan söz sanatı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Leff-ü neşr B) Tecahül-i ârif
C) Hüsn-i talil D) İrsal-i mesel
E) Mecaz-ı mürsel
17. Hürrem olur, ekticeği biterse
Tüccar olur, takke alıp satarsa
Beş kuruşa kudreti yeterse
Kendini bir büyük pâyede sanır
Bu dizelerde görülen söz sanatı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cinas B) Târiz C) Tecahül-i ârif
D) Mübalağa E) Tekrir
18. Dede Korkut Hikâyeleri’yle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Tüm olaylar, dörtlükler hâlinde ve hece ölçüsüyle anlatılmıştır.
B) Destandan halk hikâyesine geçiş döneminin bir ürünüdür.
C) Eserde, Türk boylarının kendi aralarında ve komşu halklarla yaptıkları savaşlar anlatılır.
D) Kitaba adını veren Dede Korkut, her hikâyede adı geçen, sözü dinlenen bir kişidir.
E) İçinde hem İslamiyet Öncesi Döneme hem de İslami Döneme ait motifler görülür.
19. Aşağıdakilerden hangisi, Kutadgu Bilig ile Atabetü-l Hakayık’ın ortak özelliklerinden biri değildir?
A) Didaktik eser olmaları
B) Aruz vezniyle yazılmaları
C) Arapça ve Farsça sözcükler içermeleri
D) Hakaniye lehçesiyle yazılmaları
E) Aynı yüzyılda kaleme alınmaları
20.Aşağıdakilerin hangisinde belirtilen örnekler, sadece Türk destanlarını içerir?
A) Oğuz Kağan, Şinto, Türeyiş, Şu
B) İlyada, Ergenekon, Oğuz Kağan, Göç
C) Mahabarata, Türeyiş, Şu, Manas
D) Şu, Göç, Şehname, Manas
E) Bozkurt, Türeyiş, Alp Er Tunga, Oğuz Kağan
21. I.İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatının en önemli yazılı eseridir.
II. 14 harfli Uygur alfabesiyle yazılmıştır.
III. Yazıtların tümü, Yolluğ Tiğin’in ağzından kaleme alınmıştır.
IV. Abidelerde, Çinlilere karşı uyarılar yer almaktadır.
Göktürk Yazıtlarıyla ilgili yukarıdaki cümlelerin hangilerinde bilgi yanlışı vardır?
A) I. ve II. B) I. ve III. C) II. ve III.
D) II. ve IV. E) III. ve IV.
22. Aşağıdakilerden hangisi, Yunus Emre’yle Kaygusuz Abdal’ın ortak özelliklerinden biri değildir?
A) Manzum eserler oluşturmaları
B) Şiirlerinde kolay anlaşılır dil kullanmaları
C) Tasavvuf kapsamında ürünler vermeleri
D) Mensur eserlere sahip olmaları
E) İlahî aşkı dile getiren metinler oluşturmaları
23. XIX. yüzyılda yaşamıştır. Divan edebiyatı nazım şekilleriyle de eserler vermiş; ama başarılı olamamıştır. Âşık tarzında yazdığı semai ve koşmalarıyla gerçek gücünü göstermiştir. Özellikle dönemin devlet adamlarını hedef aldığı taşlamalarla ün kazanmıştır. Yergi ile mizahı başarılı bir şekilde kaynaştırmıştır.
Bu parçada sözü edilen halk âşığı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Dadaloğlu B) Âşık Dertli
C) Seyrâni D) Bayburtlu Zihni
E) Erzurumlu Emrah
24. XVI. yüzyılda yaşamış, asker kökenli bir şairimizdir. Şiirlerini coşkun bir üslupla yiğitlik, kahramanlık, aşk, doğa sevgisi konuları çerçevesinde oluşturmuştur. Şair, kavga ve özgürlüğün sembolü olup meşhur koçaklamaların sahibidir.
Bu parçada tanıtılan halk şairimiz aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kaygusuz Abdal
B) Pir Sultan Abdal
C) Karacaoğlan
D) Dadaloğlu
E) Köroğlu
25. Klasik Türk Edebiyatında, şairlerin eserlerini topladığı kitaplara “divan” denirdi.
“Divan”ın halk edebiyatındaki karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Siyer B) Münşeat C) Mesnevi
D) Tezkire E) Cönk
26. Şiirlerini Azeri Türkçesiyle yazmış, genellikle gazel ve kasidelerinde aşk temasını işlemiştir. Bu aşk, ilahî aşktır. Halk ve divan şairlerimiz üzerinde derin bir etkisi vardır. Kanuni Sultan Süleyman, Bağdat’ı fethedince şaire maaş bağlamış; ama şairimiz maaşını alamayınca meşhur “Şikâyetname”sini yazmıştır.
Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Nefî B) Ahmet Yesevi C) Fuzuli
D) Şeyhî E) Bâki
27. Divan şiirinin özüne yeni bir anlam getiren şairdir. Toplum düzensizliğini, hayatın kişi üzerindeki kötü etkilerini gösteren felsefi gazelin temsilcisidir. Divan’ından başka, Hayriye ve Hayrabat adlı iki didaktik mesnevisi vardır. Şiirlerinde akıcı ve pürüzsüz bir üslup kullanarak iyiye ve doğruya ulaşmayı öğütlemiştir.
Bu parçada tanıtılan divan şairi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Nâbi B) Nedim
C) Şeyh Galip D) Nefî
E) Taşlıcalı Yahya
28. Aşağıdakilerden hangisi, divan edebiyatı ile klasisizmin ortak özelliğidir?
A) Kullanılan dilin yalın ve sade olması
B) Konunun işleniş biçimine önem verilmesi
C) Yapıtlarda ulusal dilin kullanılması
D) Sanatçının yapıtlarında kendini hissettirmemesi
E) Gerçeğin ve aklın ışığında konunun anlatılması
29. İslam kültürü etkisinde gelişen Türk edebiyatı anlayış, biçim ve konu olarak farklı dönemler hâlinde incelenmektedir…………., daha çok halk arasında yetişmiş sanatçıların oluşturduğu sözlü edebiyat ürünlerinden meydana gelmiştir. ………….. ise İslami kültüre dayalı olup daha çok medrese öğrenimi görmüş, eğitimli sanatçıların saray çevresine ve aydınlara yönelik yarattıkları edebiyattır.
Bu parçadaki boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Halk edebiyatı – Divan edebiyatı
B) Tasavvuf edebiyatı – Halk edebiyatı
C) Âşık edebiyatı – Tekke edebiyatı
D) Doğu edebiyatı – Batı edebiyatı
E) Divan edebiyatı – Halk edebiyatı
30.Aşağıdakilerden hangisi II. Dönem Tanzimat Edebiyatının özelliklerinden biri değildir?
A) Eserlerin, teknik yönden kusurlar içermesi
B) “Sanat için sanat” anlayışının benimsenmesi
C) Divan edebiyatı nazım biçimlerinin aynen kullanılması; ancak farklı nazım biçimlerinin de denenmesi
D) Genelde aruz ölçüsünün kullanılması; ama hece ölçüsünün de denenmesi
E) “Edebiyat, halkı eğitmek için bir araçtır.” görüşünün sahiplenilmesi
31. Moliere’den yaptığı önemli çevirileri vardır. Milliyetçi bir ruhla Ebulgazi Bahadır Han’ın Şecere – i Türki adlı eserini tercüme etmiştir.
Bu parçada sözü edilen Tanzimat sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) İbrahim Şinasi
B) Sami Paşazade Sezai
C) Muallim Naci
D) Nabizade Nazım
E) Ahmet Vefik Paşa
32. Edebiyatımızın Avrupai bir karaktere bürünmesi, Tanzimat Dönemiyle başlar. İlk kez Batı edebiyatından roman çevirileri bu süreçte yapılmış ve ilk tiyatro eserleri bu dönemde yazılmıştır. Ayrıca hikâye türünün ilk örnekleri de bu dönemde karşımıza çıkmıştır. Bu arada eleştiri türüyle ilgili ilk eserlerin de bu dönemde verildiğini unutmamak gerekir.
Bu parçada, aşağıdaki ilk olma özelliği taşıyan eserlerden hangisinin türünden söz edilmemiştir?
A) Tahrib – i Harabat
B) Araba Sevdası
C) Letaif – i Rivayat
D) Telemak
E) Şair Evlenmesi
33. Namık Kemal’in eserleriyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Vatan Yahut Silistre, sahnelenen ilk tiyatro eseridir.
B) İntibah, konusunu sosyal hayattan alan ilk edebî roman olma özelliği taşır.
C) Cezmi, konunun tarihî bir dekor içinde aktarıldığı ilk tarihî romandır.
D)Tahrib-i Harabat, Muallim Naci’nin Harabat adlı kitabını eleştirmek için yazılmıştır.
E)Takip adlı eserde, Harabat’ın ikinci cildi eleştirilmiştir.
34. I. Ağır ve sanatlı bir dil kullanma
II. Şiirde konu bütünlüğü gözetme
III. Toplumun daha çok aydın kesimine seslenme
IV. Göz için kafiye anlayışını benimseme
Yukarıdakilerden hangileri, divan edebiyatı ile Servetifünun edebiyatının ortak özellikleridir?
A) I. ve II. B) I. ve III. C) II. ve III.
D) II. ve IV E) III. ve IV.
35. I. Kahramanlar, romantik bakış açısıyla ele alınıp yalnızca iyi ve kötü yönleriyle aktarılmıştır.
II. Uzun betimlemelerle sanatlı söyleyişlere yer verilmiştir.
III. Arapça ve Farsça sözcüklerle yüklü, ağır bir dil kullanılmıştır.
IV. Türk romanının konusu, ilk kez İstanbul dışına çıkmıştır.
V. Batılı roman tekniğine uygun ilk örnekler verilmiştir.
Yukarıdaki saptamalardan hangileri, Servetifünun romanının özelliklerini yansıtmaz?
A) I. ve II. B) I. ve IV.
C) II. ve III. D) III. ve V
E) IV ve V.
36. …, alışılmışın dışına çıkarak Fransızca cümleleri andıran değişik söz dizimiyle dikkat çeken bir yazardır. Güçlü gözlem yeteneği ve sağlam üslubuyla romanımızı tekdüzelikten kurtaran sanatçı, yarattığı Ahmet Cemil tiplemesiyle Servetifünun’u yansıtmıştır.
Bu parçanın başına aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Recaizade Mahmut Ekrem
B) Hüseyin Rahmi Gürpınar
C) Mehmet Rauf
D) Tevfik Fikret
E) Halit Ziya Uşaklıgil
37. Servetifünun edebiyatının önemli şairlerindendir. Düz yazı alanında eserler verse de asıl başarısını şiirde göstermiştir. Asıl mesleği doktorluktur. Edebiyatımızda sembolist şiirler yazan ilk şairdir. Ancak sembolizmi tam anlayamamakla suçlanmıştır. “Tâmat, Hac Yolunda, Tiryaki Sözleri” gibi eserleri bulunmaktadır.
Bu parçada tanıtılan edebiyatçımız aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevfik Fikret
B) Cenap Şehabettin
C) Ahmet Haşim
D) Namık Kemal
E) İbrahim Şinasi
38. Fecri Âti edebî topluluğunun şiir ve tiyatro alanındaki önemli sanatçılarındandır. İlk şiirleri, Selanik’te çıkan Çocuk Bahçesi dergisinde yayımlandı. Aşiyan’da yayımlanan “Ben, Rûh-ı Mağdur, Şiirlerin İçin, Serab-ı Müstakbel, Yaz Gecesi” gibi manzumeleriyle tanındı. Adalar, Kamer ve Zühre şairi olarak şöhret kazandı. Şiirlerinde, Ahmet Haşim etkisi görülür. Son şiirleri, Şair ve Nedim mecmualarında yayımlanmıştır.
Bu parçada tanıtılan şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Faik Ali Ozansoy
B) Şahabettin Süleyman
C) Tahsin Nahit
D) Emin Bülent Serdaroğlu
E) Mehmet Rüştü
39. II. Meşrutiyet’in ilanından sonra Servetifünun dergisi etrafında oluşturulan edebî topluluğa, topluluk üyeleri Fecr-i Âti adını verdiler.
Bu toplulukla ilgili,
I. Fecr-i Âti ile Edebiyatı Cedide roman ve hikâyesi arasında dil ve anlatım bakımından büyük benzerlik vardır.
II. Dilde, Servetifünuncuların metotları takip edilmiştir.
III. Tiyatroya ilgi artmış, teknik açıdan kuvvetli bir dil kullanılmıştır.
yargılarının doğru (D) – yanlış (Y) tablosu aşağıdakilerin hangisinde gösterildiği gibi olmalıdır?
I II III
A) Y Y D
B) Y D Y
C) D D Y
D) D Y D
E) Y D D
40. Aşağıdakilerden hangisi, Millî Edebiyat’ın dil konusundaki görüşlerinden biri değildir?
A) İstanbul Türkçesi yazı dili olmalıdır.
B) Millî bir edebiyat için millî bir dil gerekir.
C) Yabancı dil bilgisi kuralları terk edilmelidir.
D) Yabancı sözcükler, Türkçede söylendikleri gibi yazılmalıdır.
E) Halkın kullandıkları da dâhil Arapça ve Farsça kelimeler artık kullanılmamalıdır.
41. Beş Hececiler, ilk şiirlerinden itibaren hece veznini kullanmışlardır. Memleketçi bir edebiyat çizgisi izlemişler, edebiyatımızdaki ilklerin önemli bir bölümünü ortaya koymuşlardır. Millî edebiyat ilkelerine sıkı sıkıya bağlı kalmışlardır. Toplumsal bilinç eksikliği sonucunda romantizmin etkisine girmişlerdir.
Beş Hececilerle ilgili bu parçadaki bilgi yanlışlığı aşağıdakilerin hangisinde belirtilmiştir?
A) Başlangıçta aruz ölçüsünü kullanmışlardır.
B) Toplumcu şiir anlayışına yer vermemişlerdir.
C) İlklerin oluşumuna katkıda bulunmamışlardır.
D) Millî Edebiyat kurallarını hiçe saymışlardır.
E) Realizm akımını benimsemişlerdir.
42. Dil özellikleri ve konusu dikkate alındığında, aşağıdaki dizelerden hangisinin Millî Edebiyat Dönemine ait olduğu söylenebilir?
A) Salkım salkım tan yelleri estiğinde
Mavi patiskaları yırtan gemilerinle
B) Ne esir edildim, ne de satıldım
Türk benliği, Türk şuurudur bu
C) Yârin dudağından getirilmiş
Bir katre alevdir bu karanfil
D) İstanbul’un mermer taşları
Başıma da konuyor, konuyor aman martı kuşları
E) Yorgun gözümün halkalarında
Güller gibi fecr oldu nümayan
43. Yazılarında yalın, halkın konuştuğu ve anladığı bir dil kullanmak gerektiğini savundu. Türkçenin kendi kurallarına uygun yazılmasını, Arapça ve Farsça sözcüklerden arındırılmasını istedi…….., Millî Edebiyat akımının öncülüğünü Ziya Gökalp ve Ali Canip’le sürdürdü. “Yeni Mecmua”da yayımlanan öyküleriyle ünlendi. Öykülerini kişisel deneyimlerine, tarihsel olaylara ve halk geleneklerine dayandırdı.
Bu parçadaki boş bırakılan yere aşağıdaki adlardan hangisi getirilmelidir?
A) Mehmet Emin B) Yakup Kadri
C) Ömer Seyfettin D) Halide Edip
E) Refik Halit
44. Edebiyata Fecr-i Âti ile başladı. Millî Edebiyat ve Cumhuriyet Dönemi edebiyatında yer aldı. Üç neslin çatışmasını Kiralık Konak’ta yansıtan Yakup Kadri,………….. adlı romanında, köy gerçekliğine nesnel biçimde yaklaşmış, köylü – aydın çatışmasını yansıtırken aydını acımasızca eleştirmiştir.
Bu parçadaki boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Yaban B) Ankara C) Hüküm Gecesi
D) Nur Baba E) Bir Sürgün
45. 1940 sonrası Türk şiirinde önemli izler bırakan Garip akımına göre, şiirde…..ön planda olmalıdır. Şiir, hayata yaklaştığı sürece başarılıdır. Şiir serbest olmalı, hayatın canlılığını yansıtmalıdır. Şiirde…..söyleyişlerden kaçınılmalıdır. Şiir, yüksek zümrenin malı olmaktan çıkarılmalıdır.
Bu parçadaki boş bırakılan yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) basitlik – mecazlı
B) sanatsallık – basit
C) bireyin duyguları – sade
D) ölçü – ölçüyü bozan
E) şiirsellik – süssüz
46. Aşağıdakilerin hangisinde boş bırakılan yere, ayraç içindeki sanatçının adı getirilirse açıklama yanlış olur?
A)…..zaman, rüya, bilinçaltı kavramlarını romanlarında işleyen sanatçımızdır.. (Ahmet Hamdi Tanpınar)
B)….. La Fontaine’nin fabllarını, Nasrettin Hoca’nın fıkralarını şiirleştirmiştir. (Orhan Veli Kanık)
C)…..Âşık Veysel’i Türk edebiyatına tanıtan sanatçı olarak bilinir. (Ahmet Muhip Dıranas)
D) …..Çukurova romancısıdır. Adana yöresinin toprak ve fabrika emekçilerini konu almıştır. (Orhan Kemal)
E) ….. denememizin, eleştirimizin üstadıdır. Devrik cümlenin kullanılmasının önemini vurgulamıştır. (Nurullah Ataç)
47. Cumhuriyet Döneminde Türk tiyatrosu büyük gelişme göstermiştir.
Bu dönemle ilgili olarak aşağıdakilerin hangisinde verilen sanatçı, yapıt eşlemesi yanlıştır?
A) Ahmet Kutsi Tecer – Sersem Kocanın Kurnaz Karısı
B) Haldun Taner – Keşanlı Ali Destanı
C) Orhan Asena – Hürrem Sultan
D) Refik Erduran – Cengiz Han’ın Bisikleti
E) Turan Oflazoğlu – IV. Murat
48……… önemli romanlarından biri olan Yorgun Savaşçı ve Samim Kocagöz’ün ……. adlı romanı, edebiyatımızda Kurtuluş Savaşı’nın konu alındığı önemli eserlerdendir.
Bu cümledeki boş bırakılan yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Yaşar Kemal’in – Vurun Kahpeye
B) Kemal Tahir’in – Kalpaklılar
C) Halide Edip’in – Küçük Ağa
D) Yakup Kadri’nin – Esir Şehrin İnsanları
E) Tarık Buğra’nın – Yeşil Gece
49. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Ahmet Kutsi Tecer, içtenlikli ve ince, duygusal yönü ağır basan memleket şiirleriyle tanınmış; “Koçyiğit Köroğlu”, “Köşebaşı” gibi piyesleri ilgiyle izlenmiştir.
B) Eleştiri türünün gelişmesinde önemli katkıları bulunan Nurullah Ataç, devrik cümle kullanımını yaygınlaştırmaya çalışmıştır.
C) Gazetelerde fıkra, makale, söyleşiler yazan Refik Erduran, öykü ve oyun yazarı olarak tanınmış; epik tiyatronun bir örneği olan “Keşanlı Ali Destanı”nı yazmıştır.
D)Yergi ve mizah yazılarını, deneme, fıkra ve anılarını ayrı ayrı kitaplarda toplamış olan Refik Halit, Anadolu halkını ve yaşamını anlattığı hikâyeleriyle tanınmıştır.
E) Hikâyelerinde olaydan çok şiirsel etki yaratacak durumları ele alan Sait Faik, genellikle İstanbul’u, balıkçıları ve deniz insanlarını anlatmıştır.
50. Aşağıdaki açıklamalardan hangisi ayraç içinde belirtilen kişiyle ilgili değildir?
A) Hikâyeciliği İstanbul dışına çıkararak Anadolu’ya yönelten, yurt gerçeklerini gözlemlere dayanarak yansıtan; aynı zamanda mizah ve siyasal yergi alanında eserler veren yazarımızdır. (Refik Halit Karay)
B) Tanzimat edebiyatının tanınmış simalarından olup roman, tiyatro, şiir, tarih, eleştiri ve makale türünde eserler vermiştir. (Namık Kemal)
C) Fikirlerini “Türk milletindenim, Garp medeniyetindenim, İslam ümmetindenim.” sözleriyle formülleştiren düşünürdür. (Ziya Gökalp)
D) Ülkemizin tarihsel ve sosyal olaylarını ele alarak Tanzimat’tan bu yana toplumumuzun gelişimini, nesillerin yaşayış ve görüşlerini işleyen romancımızdır. (Yakup Kadri Karaosmanoğlu)
E) Hikâyelerinde konu ve olaydan çok şiirsel etki yaratacak durumları ele alan, genellikle balıkçıları ve deniz insanlarını anlatan, daha çok bir İstanbul hikâyecisi olarak bilinen yazarımızdır. (Cevat Şakir Kabaağaçlı)
51. Dönemin öyküsünün belirleyici niteliklerinin başında, gözlemci ve gerçekçi bir anlatıma yaslanılması gelir. Roman ve öykü, insanlarımızın gerçeklerine eğilir. Konularını, ülkemizin ve insanımızın somut yaşantısından çıkarır. Konuların işlenmesinde de nesnel anlatıma bağlı kalınır. Anlatım yapaylıktan, duygusallıktan kurtarılır. Yaşanılan gerçeği çarpıtmadan aynen aktarmayı amaçlar, bu dönemin roman ve öykücüleri.
Bu parçaya göre, aşağıdakilerden hangisi, Cumhuriyet Dönemi romanlarının ve öykülerinin özelliklerinden biri değildir?
A) Konularının inandırıcı nitelikte olması
B) Anlatımda doğallığın esas alınması
C) Yaşamın gerçeklerinin yansıtılmaya çalışılması
D) Anlatılanların gözleme ve gerçeğe dayandırılması
E) Halkın sorunlarına çözüm önerileri getirilmesi
52. Dünya edebiyatının en önemli temsilcilerindendir. Oyunlarında, yaşadığı dönemin özellikleri çarpıcı bir şekilde görülmektedir. Trajedi ve komediyi birleştirip trajikomik kavramını ilk kullanan yazardır. Kral Lear, Macbeth ve Hamlet en önemli oyunlarıdır.
Bu parçada sözü edilen kişi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Alexandre Dumas
B) William Shakespeare
C) Victor Hugo
D) Moliere
E) J. J. Rousseau
53. Deneme, özgürce seçilen bir konuda yazarın kesin sonuçlara varmadan, kişisel görüş ve düşüncelerini kendi kendisiyle konuşur gibi anlattığı yazı türüdür. Bu türün kurucusu Fransız edebiyatı yazarlarından Corneille’dir.
Bu parçadaki numaralı bölümlerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
54. I. Deneme türünün kurucusu olan Fransız sanatçı, Orta Çağa özgü düşünce kalıplarını kırarak özgür düşüncenin yolunu açmıştır. (Montaigne)
II. Hernani, Cromwel ve Ruy Blas Fransız romantik sanatçının roman türündeki yapıtlarıdır. (La Martine)
III. Duygu yüklü diliyle ürünler veren şair, “Atala ve Rene, Mezar Ötesinden Hatıralar” adlı eserleri yazmıştır. (Chateaubriand)
IV. Romanlarında betimlemenin geniş yer tuttuğu romantik yazar “Graziella” ve “Raphael” romanlarının yazarıdır. (Victor Hugo)
V. Özgürlük, eşitlik, adalet kavramlarını ele alan yazar, düşünceleriyle Fransız İhtilali’nin öncülerinden biri olmuştur. Toplum Sözleşmesi, Emile en ünlü eserleridir. (Rousseau)
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerle birlikte verilen sanatçı adlarından hangilerinin yerleri değiştirildiğinde, bilgi yanlışlıkları giderilmiş olur?
A) I. ve III. B) I. ve V. C) II. ve IV.
D) III. ve IV E) IV ve V.
55. Sanatçı dediğin taraf tutmaz, yargılamaktan kaçınır. Bir bilim adamı gibi davranır. Nasıl ki bilim adamı incelediği olay, ele aldığı olgu karşısında tarafsızsa ve duygulardan arınmışsa sanatçı da öyledir. Sanatçı, romanın konularını gerçek yaşamdan almalıdır. Üslup doğal, sağlam, yalın ve yapmacıksız olmalıdır.
Bu görüşleri savunan bir yazar, aşağıdaki edebî akımlardan hangisinin temsilcisi olabilir?
A) Natüralizm B) Parnasizm
C) Klasisizm D) Romantizm
E) Sembolizm
56. • Türk dünyasının fikir babalarındandır.
• Dilde, fikirde ve işte birliği savunur.
• İstanbul ağzının Türk dünyasının ortak dili olması gerektiğini savunmuştur.
Bu özellikler aşağıdaki sanatçılardan hangisine aittir?
A) Ziya Gökalp B) Hüseyin Şehriyar
C) Cengiz Aytmatov D) İsmail Gaspıralı
E) Cengiz Dağcı
CEVAPLAR
1. D | 21. C | 41. A |
2. C | 22. D | 42. B |
3. E | 23. C | 43. C |
4. E | 24. E | 44. A |
5. D | 25. E | 45. A |
6. A | 26. C | 46. C |
7. C | 27. A | 47. A |
8. A | 28. B | 48. B |
9. B | 29. A | 49. C |
10. E | 30. E | 50. E |
11. D | 31. E | 51. E |
12. C | 32. B | 52. B |
13. D | 33. D | 53. E |
14. C | 34. B | 54. C |
15. C | 35. B | 55. A |
16. D | 36. E | 56. D |
17. B | 37. B | |
18. A | 38. C | |
19. E | 39. C | |
20. E | 40. E |