LYS – 6 Deneme Sınavı
1. Yılkı atları, 10-12’li gruplar halinde dolaşır. Her sürünün bir lider atı vardır. Yılkı atları ürkektir; mesafe koyarlar insanoğluyla aralarına. Sözgelimi 50 metre bile yaklaşamazsınız. Zira korkup kaçarlar sürüleriyle birlikte ve arkalarından bakakalırsınız. Seyrine doyulmaz manzaradır yılkı atlarının ‘özgürlük’ dansı. İnsanoğlunun tahrip eden ve tüketen, azaltan yanına rağmen yeniden var olmanın ve var etmenin, yeni başlangıçların seremonisi gibidir yılkı atlarının rüzgârla yarışan halleri. Dağlar ve atlar ne çok yakışır birbirine. Dağların heybetine atların asaleti nasıl da denk düşer.
Bu parça aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilen anlatım türlerine örnek gösterilebilir?
A) Mizahi anlatıma – epik anlatıma
B) Açıklayıcı anlatıma – lirik anlatıma
C) Emredici anlatıma – öyküleyici anlatıma
D) Betimleyici anlatıma – tartışmacı anlatıma
E) Destansı anlatıma – fantastik anlatıma
2. Ağlarım çağlar gibi
Derdim var dağlar gibi
Ciğerden yaralıyım
Gülerim çağlar gibi
Her gelen bir gül ister
Sahipsiz bağlar gibi
Bu maninin türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Düz (tam) mani
B) Kesik (cinaslı) mani
C) Karşılıklı (deyiş) mani
D) Yedekli (artık) mani
E) Ayaklı (doldurmalı kesik) mani
3. XVI. yüzyıl Türk denizcilerinin uzak denizlere açıldığı bir
I
devirdir. Uzak denizlere giden şair ve sanatçı denizciler içinde, yaşadığı maceraları seyahatname olarak kaleme alanlar da
II
vardı. Bu denizcilerden en önemlisi Kızıldeniz. Aden ve Basra
III
körfezleri ile Umman Denizi’nin durumlarını içeren “Miratü’l
Memalik”in yazarı Kadı Burhaneddin’dir.
IV V
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
4. I. Şairane söyleyişin karşısında olmuşlardır.
II. Ölçü, uyak ve edebi sanatlara karşı çıkmışlardır.
III. Şiirlerinde günlük konuşma dilini kullanmışlardır.
IV. Orhan Seyfi, en önemli temsilcisidir.
V. “Garipname” adlı şiir kitabının ön sözünde şiir anlayışlarını ortaya koymuşlardır.
Yukarıda numaralanmış yargılardan hangileri Garipçiler ile ilgili olarak söylenemez?
A) I. ve II. B) II. ve IV. C) III. ve IV.
D) III. ve V. E) IV. ve V.
5. Karacaoğlan, savaşımın ve özgürlüğün sembolüdür. Bolu
I II
Beyi’nden babasının öcünü almak için dağa çıkıp eşkıya olduğu
III
söylenir. Şiirlerini hece ölçüsüyle ve coşkun bir söyleyişle
IV
oluşturmuştur. Edebiyatımızda koçaklama türünün ustası kabul edilir.
V
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
6. Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı ile ilgili yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Batı edebiyatındaki gelişmeler takip edilmiştir.
B) Çeşitli şiir toplulukları ortaya çıkmıştır.
C) Halka yönelen ve yerli bir anlayış gelişmiştir.
D) Şiirlerde sadece hece ölçüsü kullanılmıştır.
E) Konuşma dili ile yazı dili arasındaki farklılık ortadan kalkmıştır.
7. Aşağıdaki dizelerin hangisinde redif yoktur?
A) Sular kesildi çeşmelerden Nerden dolacak bu tas nerden
B) Haydi Abbas, vakit tamam Akşam diyordun işte oldu akşam
C) Âlemde gündüz gönlüme işkencedir Bence bayram ufukta gün bitincedir
D) Dünya bir yana, o hayal bir yana Bir meşaledir pervaneyim ona
E) Ve şehrin şenliğine karşılık Susar servileriyle mezarlık
8. Osmanlı dönemine ait şaheser bir camiye, muhteşem bir boğaz manzarasına ve bitmek bilmeyen ilginç dükkânlar silsilesine sahip olan Ortaköy’ün sadece yayalara açık olan ara sokaklarında bulunan çok sayıdaki ‘kumpir’ büfesi semtin başlıca cazibesi haline gelmiştir. Nasıl kumpirciler Ortaköy’ün sembolü haline gelmişse, aynı şekilde Eminönü deyince de ilk akla gelen ‘balık ekmek’tir. Rengârenk süslemelerle bezeli kıyı teknelerinde satılan ve taze yarım somun ekmeğin içine bolca soğan ve limon suyu eşliğinde ızgara balık konarak yapılan bu sandviçler semtin en önemli karakteristiklerinden biridir.
Bu parçada dil, aşağıdaki işlevlerin hangisinde kullanılmıştır?
A) Dil ötesi işlevinde
B) Alıcıyı harekete geçirme işlevinde
C) Kanalı kontrol işlevinde
D) Heyecana bağlı işlevinde
E) Göndergesel işlevinde
9. Gidenler gitti Aliş’im
Boş kaldı ceketin sağ kolu
Hadi köyüne döndün diyelim
Tek elle sabanı kavrasan bile
San öküz gün görmüştür
Anlar işin iç yüzünü
Üzülme Aliş’im, sabana geçmezse hükmün
Ağanın davarlarına geçer
Kim görecek kepenek altında eksiğini
Kapılanırsın boğaz tokluğuna
İçerik ve biçim özellikleri göz önünde bulundurulduğunda, yukarıdaki şiirin aşağıdaki şairlerden hangisi tarafından yazıldığı söylenebilir?
A) Rıfat Ilgaz
B) Cenap Sahabettin
C) Cemal Süreya
D) Faruk Nafiz Çamlıbel
E) Yahya Kemal Beyatlı
10. Cumhuriyet Dönemi yazarlarından Sait Faik Abasıyanık.
I II
“Köy Edebiyatı” akımının temsilcileri arasında yer aldı.
III
İlk romanı “Sarı Traktör” ile tarımda makineleşme konusuna
IV
bir umut olarak yaklaştı. “Yarbükü” adlı romanında
V
ise köylüler arasında toprak ve su paylaşımı ile ilgili çekişmelerin olduğu zorlu yaşam koşullarını anlattı.
Bu parçadaki bilgi yanlışının giderilmesi için aşağıdaki değişikliklerden hangisi yapılmalıdır?
A) I. nin yerine “Milli Edebiyat Dönemi” getirilmeli
B) II. nin yerine “Talip Apaydın” getirilmeli
C) III. nün yerine “Genç Kalemler” getirilmeli
D) IV. nün yerine “Bereketli Topraklar Üzerinde” getirilmeli
E) V. nin yerine “Susuz Yaz” getirilmeli
11. Ahmet Hamdi Tanpınar’ın bu romanında Cemal, üniversite eğitimi için İstanbul’a gelmiştir, akrabası olan Behçet Bey’in evine gidecektir. Yolda çocukluğunun geçtiği şehrin, altı yıl içinde çok değiştiğini fark eder. İşgal altında olan şehrin her yerinde, İngiliz, Fransız ve İtalyan askerleri vardır. Cemal, birçok tarihî yapının yıkılmış olduğunu görür ve çok üzülür. Mahallesini çok merak ettiği için önce oradaki evlerini görmeye karar verir. Elagöz Mehmet Efendi Mahallesi’ne geldiğinde eski günlerini hatırlar. Altı yıl öncesindeki geçmişine döner. O dönemde Vefa Lisesi’nde okumaktadır. Komşularının kızı olan Sabiha’yı içten içe sevmektedir.
Bu parçada sözü edilen yapıt aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yaz Yağmuru
B) Beş Şehir
C) Çamlıca’daki Eniştemiz
D) Esir Şehrin İnsanları
E) Sahnenin Dışındakiler
12. Milli Edebiyat hareketinin yaygınlaştığı sıralarda yetişen
I
Necmettin Halil Onan, şiirlerinde bireysel duygulanışlarla, ulusal
II
duyguları birlikte işlemiştir. Şiirlerini “Çakıl Taşları“, “Bir Yudum Daha“
III IV
ve “Han Duvarları” adlı yapıtlarında toplamıştır.
V
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
13. Bir metal kuş havalanır Esenboğa’dan
İki çift yaşlı göz kapanır art arda
Giden uçup gider kaybolur ufuklarda
Eser kalır mı sanırsın arda kalandan
Bu dizelerde altı çizili sözcüklerde olduğu gibi bir sözün benzetme amacı güdülmeden başka bir söz yerine kullanılması sanatına ne ad verilir?
A) Kinaye B) Tevriye C) istiare
D) Hüsn-i talil E) Mecaz-ı mürsel
14. Ömer Bedrettin Uşaklı daha çok, bireysel duygulanışlarını
I II
yansıttığı şiirlerini “Deniz Sarhoşları“, “Üvercinka“
III IV
“Sarıkız Mermerleri” adlı yapıtlarında toplamıştır.
V
Bu cümlede numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
15. Gözlerimin gemileri kuş istiyor
Açılıp kapandıkça sevdam
Kapanıp açılıyor bir mavi
Şahmaran süt istiyor kefeninde
Üç aylık ölmüş çocukların
Kerem ile Arzu geliyor
Aslı ile Kamber Ay kana kana batıyor
Bu dizelerin, biçim ve içerik özelliklerinden yola çıkılarak aşağıdaki edebiyat topluluklarından hangisinin şiir anlayışını yansıttığı söylenebilir?
A) Fecr-i Aticilerin
B) İkinci Yenicilerin
C) Tanzimatçıların
D) Beş Hececilerin
E) Servet-i Fünuncuların
16. “Deniz Gurbetçileri” toplumsal sorunlara en fazla eğildiği yapıtıdır yazarın. Yazar bu romanında, deniz emekçilerinin çile, sorun ve aşklarını, kısacası onların dünyalarını anlatır. Ama bu anlatım, kaynağından, birinci elden anlatımdır. Öyle kî Türklerin Türk sularında sünger avlamalarının yasaklanması üzerine birçok yere başvurup sonunda Genelkurmay’a telgraf çeken “Latif”, yazarın kendisidir aslında.
Bu parçada sözü edilen yapıtın yazarı aşağıdakiler-den hangisidir?
A) Refik Halit Karay
B) Sait Faik Abasıyanık
C) Halikarnas Balıkçısı
D) Memduh Şevket Esendal
E) Zeyyat Selimoğlu
17. Halide Nusret Zorlutuna’nın ‘Vurun Kahpeye” isimli
I II
romanında, İstanbullu idealist öğretmen Aliye’nin Anadolu’da
III IV
Milli Mücadele düşüncesine destek faaliyetleri aktarılır
V
Romanda, bölge halkının Millî Mücadele’ye bakışı ve Kuvayı Milliye oluşumunu algılayışının yanı sıra devlet mekanizmasının temsilcileri ve eski düzen karşıtları yansıtılır.
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
18. Son kırk adımın lezzeti daha hızlı
Başladı hayatımızda şehitlerce bir yarış
İlerledik cihan cihan
Karış karış
Son yirmi adımı uçuyorduk
Almıştı herkes dipçiğini avucuna
Yine bir duraklama
Geldik düşman süngüsünün ucuna
Bu dizeler aşağıdakilerden hangisine örnek gösterilebilir?
A) Kanıtlayıcı anlatıma
B) Tartışmacı anlatıma
C) Epik anlatıma
D) Mizahi anlatıma
E) Gelecekten söz eden anlatıma
19. I. Asıl konuya geçilmeden önce; kış, bahar, yaz, ramazan, bayram tasvirleri yer alır. (Nesib)
II. Övülecek kişinin yücelikleri sanatlı ve süslü bir söyleyişle dile getirilir. (Fahriye)
III. Şair, kendini ve şiirini başka şairlerle karşılaştırarak över. (Medhiye)
IV. Kasideyle aynı uyak ve ölçüde bağımsız bir gazel yer alır. (Tegazzül)
V. Asıl konuya geçiş ifade eden, nükteli ve ince sözlere yer verilir. (Girizgâh)
Yukarıda numaralanmış cümlelerle birlikte verilen kasidenin bölümlerinden hangi ikisi yer değiştirirse bilgi yanlışlığı giderilmiş olur?
A) I. ve II. B) I. ve V. C) II. ve III.
D) III. ve IV E) IV ve V
20. Bedr ise muradı ben şeb olsam
Gerdûnı severse kevkeb olsam
Zencîr-i cünûn edip teselsül
Cûybâra karıştı mevce-i gül
Bu beyitlerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Mesnevinin uyak düzeniyle yazılmıştır.
B) Aruzun kısa kalıplarıyla oluşturulmuştur.
C) Ağır bir dille oluşturulmuştur.
D) Her iki beyitte de uyak ve redif vardır.
E) Aliterasyon ve asonans yapılmıştır.
21. Bahçeler bozuldu, yuvalar dağıldı, yollar silindi, cihan viran oldu. Yaşlı gönül şimdi böyle diyor; her şeyi kendine eş görüyor. Bu da yanlış duygulardan biri. Cihan ne vakit bayındır idi? Bahçelerde ne vakit güller açtı? Ne vakit yuvalarda bülbüller öttü? Yollardan ne vakit yârlar geldi?… Şimdi kalbimiz boş, başımız doludur. Ağzımızda zehir, gözlerimizde ateş var; tatsız bir içki sersemliği içindeyiz. Ve artık yolun ortasını geçtik ve saçlarımızda aklar akları ve alnımızda çizgiler çizgileri doğuruyor. Ve ellerimiz, dizlerimiz titriyor…
İçerik ve biçim özellikleri göz önünde bulundurulduğunda, yukarıdaki parçanın aşağıdaki yapıtların hangisinden alındığı söylenebilir?
A) Dinle Neyden
B) Erenlerin Bağından
C) Ömrümde Sükût
D) Vazgeçemediğim
E) Sebil ve Güvercinler
22. Yunus Emre, duygularını engin ve evrensel bir sevgiyle
I
dile getirmiştir. Şiirlerinde hece ölçüsünün yanında
II
aruz ölçüsünü de kullanmıştır. “Risaletü’n Nushiye“
III
adlı mesnevisini hece ölçüsüyle yazmıştır.
IV V
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV E) V
23. Tanzimat’ın ilk kuşağını oluşturan —,—,—,— bu dönemin toplumsal yaşamını değişik ölçülerde yazınsal yapıtlara yansıtmaya çalışmıştır.
Bu cümlede boş bırakılan yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Şinasi – Ziya Paşa – Namık Kemal – Ahmet Mithat
B) Şinasi – Muallim Naci – Halit Ziya – Mehmet Rauf
C) Muallim Naci – Namık Kemal – Ahmet Mithat – Recaizade Mahmut
D) Recaizade Mahmut – Abdülhak Hamit – Samipaşa-zade Sezai – Nabizade Nazım
E) Abdülhak Hamit – Samipaşazade Sezai – Şemsettin Sami – Ahmet Vefik Paşa
24. I. Şathiyeleriyle ünlüdür. (Kaygusuz Abdal)
II. Didaktik şiirler kaleme almıştır. (Nabi)
III. Ünlenmesini “Mantıku’t Tayr” adlı mesnevisi sağlamıştır. (Hoca Dehhani)
IV. Divan Edebiyatı’nın kurucusu sayılmıştır. (Gülşehri)
V. Başından geçenleri, şiir, yergi ve destan biçiminde “Sergüzeştname”de anlatmıştır. (Bayburtlu Zihni)
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerle birlikte verilen sanatçı adlarından hangi ikisi yer değiştirirse bilgi yanlışlığı giderilmiş olur?
A) I. ve II. B) I. ve V. C) II. ve III.
D) III. ve IV. E) IV. ve V
25. Edebiyatımızda tiyatro alanındaki çevirileri ve uyarlamalarıyla tanınmıştır. Konuşma dilini uygulamada başarılı olduğu tiyatrolarından başka, tarih alanında da yapıtları vardır. İlk Türkçe sözlüklerden biri olan “Lehçe-i Osmani”yi hazırlamıştır. Ebulgazi Bahadır Han’ın “Şecere-i Türki” adlı yapıtını Çağatay Türkçesinden Osmanlı Türkçesine çevirmiştir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şemsettin Sami
B) Ahmet Mithat Efendi
C) Yusuf Kâmil Paşa
D) Direktör Ali Bey
E) Ahmet Vefik Paşa
26. Gül gülse daim ağlasa bülbül acep değil
Zira kimine ağla demişler kimine gül
Bu dizelerdeki altı çizili sözcükte aşağıdaki açıklamalardan hangisine uygun bir söz sanatı vardır?
A) Birden çok gerçek anlamı olan bir sözcüğün yakın anlamını söyleyip uzak anlamını kastetme
B) insanlara özgü bir niteliği cansız varlıklara aktarma
C) Söylenen sözün, gerçek ve mecaz anlamı dışında büsbütün tersini kastetme
D) Bir olayı ya da durumu, gerçekte olduğundan daha üstün gösterme
E) Bir olayı, gerçek nedeninin dışında, hayali ve güzel bir nedene bağlama
27. Sanatı kişisel ve saygın bir iş olarak gören —, kendilerini kamuoyuna doğrudan doğruya tanıtmak için 24 Şubat 1910 tarihli Servet-i Fünun dergisinde bir bildiri yayımladılar. Edebiyatımızın ilk edebî bildirisi sayılan bu bildiri, topluluğun kuruluş amaçlarını içeriyordu.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Fecr-i Aticiler
B) Yedi Meşaleciler
C) Milli Edebiyatçılar
D) Beş Hececiler
E) Servet-i Fünuncular
28. I. Sanatçılar, yapıtlarında kendi kişiliklerini gizlememişlerdir. (Natüralizm)
II. Roman kişileri, hangi kesimden alınmışsa, o kesimin ağzıyla konuşturulmuştur. (Romantizm)
III. Sözcüklerin seçilerek kullanılışı, sıralanışı, bu sıralanıştan doğan ahenk önemsenmiştir. (Parnasizm)
IV. Şiirlerde alacakaranlık, ay ışığı, günbatımı gibi belli belirsiz görüntüler yansıtılmıştır. (Sembolizm)
V. Yapıtlarda insanın değişmeyen duygu ve düşünceleri anlatılmıştır. (Klasisizm)
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerle birlikte verilen edebiyat akımlarından hangi ikisi yer değiştirirse bilgi yanlışlığı giderilmiş olur?
A) I. ve II. B) I. ve V. C) II. ve III.
D) III. ve IV. E) IV. ve V.
29. Daha çok; savaş, aşk, tarihi olaylar, din ve tasavvuf konuları ile çeşitli toplumsal konular ele alınır. Beyit sayısında herhangi bir sınırlama yoktur. Her beytinin kendi arasında uyaklanması hem yazma kolaylığı sağlar hem de daha uzun metinlerin bu şekle uygun olarak kaleme alınmasına imkân tanır.
Aşağıdakilerden hangisi bu parçada özellikleri verilen şiir biçimiyle kaleme alınmamıştır?
A) Harname
B) Yusuf ü Züleyha
C) İskendername
D) Cemşid ü Hurşid
E) Babürname
30.
I.Efendimsin cihanda i’tibârırn varsa sendendir
Miyân-ı âşıkanda iştiharım varsa sendendir
II.Senin pervâne-i hicranın sen şem-i vuslatsın
Beher şeb hâhiş-i bûs ü kenarım varsa sendendir
Aynı gazelden alınan bu beyitlerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) I. beyit matla beytidir.
B) II. beyitte şairin mahlası yer almıştır.
C) Ses ve ritim önemsenmiştir.
D) Uyak ve rediften yararlanılmıştır.
E) Yabancı sözcüklerle kurulmuş tamlamalar vardır.
31. Tanzimat sanatçısı Namık Kemal’in, tiyatromuzun gelişmesinde
I II
önemli yeri vardır. “Vatan yahut Silistre“ adlı yapıtı yazınımızda
III
sahnelenen ilk tiyatro özelliğini taşır. “Afife Anjelik” adlı oyununun
IV V
ön sözünde de tiyatro ile ilgili görüşlerini açıklamıştır.
Bu parçadaki bilgi yanlışının giderilmesi için aşağıdaki değişikliklerden hangisi yapılmalıdır?
A) I. nin yerine “Edebiyat-ı Cedide” getirilmeli
B) II. nin yerine “Şinasi” getirilmeli
C) III. nün yerine “Şair Evlenmesi” getirilmeli
D) IV. nün yerine “Celaleddin Harzemşah” getirilmeli
E) V. nin yerine “romanının” getirilmeli
32. Şiiri hayatının en büyük ihtirası haline getirmiş, fakat asıl kabiliyetini şiir estetiğine göre yazdığı roman, öykü ve denemelerinde göstermiştir. Şiirlerinde bir imaj ve müzik kaygısı taşıdığı, öykü ve romanlarında da başta “zaman” teması olmak üzere, psikolojik anları, bilinçaltını aradığı, yansıttığı görülür. Şiirlerinde zaman, basit bir süreklilik değil, çok katlı ve karmaşık bir akıştır. “Ne İçindeyim Zamanın”, “Bursa’da Zaman” şiirleri bunun en güzel örnekleridir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Peyami Safa
B) Attilâ İlhan
C) Cahit Sıtkı Tarancı
D) Sait Faik Abasıyanık
E) Ahmet Hamdi Tanpınar
33. Samim Kocagöz, güçlü gözlemlerine dayanarak köy ve kasaba
I
insanlarının sorunlarını, günlük yaşamlarını ve duygularını yalın dil ve
gerçekçi bir tutumla yansıtılmıştır. Kurtuluş Savaşımızı destansı bir
II III
dille anlattığı,tarihimizin önemli bir bölümüne tanıklık eden yaşamış kahramanların da yer aldığı belgesel bir roman olan “Kalpaklılar” ve
IV
“Küçük Ağa” tanınmış yapıtlarıdır.
V
Bu parçadaki bilgi yanlışının giderilmesi için aşağıdaki değişikliklerden hangisi yapılmalıdır?
A) I. nin yerine “Tank Buğra” getirilmeli
B) II. nin yerine “romantik bir anlayışla” getirilmeli
C) III. nün yerine “I. Dünya Savaşı’nı” getirilmeli
D) IV. nün yerine “Osmancık” getirilmeli
E) V. nin yerine “Doludizgin” getirilmeli
34. Hoca, ormana gitmiş. Oturmuş bir dalın üstüne, başlamış kesmeye. Aşağıdan geçen bir yolcu Hoca’ya seslenmiş: “Be adam! İnsan oturduğu dalı keser mi? Şimdi düşeceksin.” Hoca adama aldırmamış, işine devam etmiş. Az sonra dal kırılmış. Hoca, cumburlop düşmüş. Düştüğü yerden perişan seslenmiş: “Düşeceğimi bildin ne zaman öleceğimi de söyle bari!”
Bu parçada görüldüğü gibi gülmece öğeleriyle yüklü, okuyana ders vermeyi amaçlayan Anonim Halk Edebiyatı ürünü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fıkra B) Bilmece
C) Meddah D) Halk hikâyesi
E) Tekerleme
35. Halit Ziya’nın bu romanında bir sürü yanlışlığa düşmüş, bitik haldeki Ömer Behiç, tam Neyyir’in yalısına giderken karar değiştirip kızının mezarına gider. Yaptığı her şeyden pişman olur ve mezarın başında saatler-ce ağlar. Acele ile evine geri döner. Hızla Vedide’nin odasına dalar. Vedide her zamanki gibi seccadesinin üstündedir. Çok eskiden olduğu gibi başını melek karısının dizlerine koyup ağlamaya başlar. Vedide ilk önce tepki vermez, daha sonra ise sıcak gözyaşları Ömer Behiç’in yüzüne damlamaya başlar.
Bu parçada sözü edilen yapıt aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şıpsevdi
B) Mai ve Siyah
C) Kırık Hayatlar
D) Aşk-ı Memnu
E) Kalp Ağrısı
36. Milli Edebiyat akımının düşünce yönüyle temellerini atan
I
Ziya Gökalp. edebiyatı görüşlerini yaymada bir araç olarak kullanmıştır.
II
Yapıtlarında yalın bir dil kullanmış, Turancılık idealinin savunuculuğunu
III IV
yapmıştır. “Yeni Turan” fikirlerini ortaya koyduğu önemli bir yapıtıdır.
V
Bu parçadaki bilgi yanlışının giderilmesi için aşağıdaki değişikliklerden hangisi yapılmalıdır?
A) I. nin yerine “Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı” getirilmeli
B) II. nin yerine “Nurullah Ataç” getirilmeli
C) III. nün yerine “sanatlı bir dil” getirilmeli
D) IV. nün yerine “Osmanlıcılık” getirilmeli
E) V. nin yerine “Türkçülüğün Esasları” getirilmeli
37. Günah, günah, hasat yerinde demet
Merhamet, suçumdan aşkın merhamet
Olur mu, dünyaya indirsem kepenk
Gözyaşı döksem, Nuh tufanına denk
Bu dizelerde görüldüğü gibi, herkesçe bilinen bir olay ya da kişiyi hatırlatma sanatına ne ad verilir?
A) Teşbih B) Telmih C) Mübalağa
D) Hüsn-i talil E) Tecahül-i arif
38. I. Grup II. Grup
I. Ziba Dudu Aşkı Memnu
II. Firdevs Hanım Şair Evlenmesi
III. Felatun Bey Şık
IV Şöhret Bey Eylül
V Süreyya
Yukarıda I. grupta verilen kahramanlardan hangisi, II. grupta verilen yapıtlardan biriyle ilişkilendirilemez?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
39. Ünlü yazar, tazeliğini ve gizemini hiç yitirmeyecek olan “aşk” temasını irdeliyor son romanında. Buna kimsenin bir diyeceği yok, olamaz da zaten. Ancak böylesine önemli ve evrensel bir temayı, işin derinine inmeden, yalnızca konunun dramatik ve acıklı yanlarından yararlanarak işlemesi okuyanları hayal kırıklığına uğratmaktan kurtaramıyor.
Bu parçada aşağıdaki yazınsal türlerden hangisine ait özellikler ağır basmaktadır?
A) Makale B) Eleştiri C) Deneme
D) Fıkra E) Günlük
40. Ben böyle bakıp durmayacaktım, dili bağlı
İslam’ı uyandırmak için haykıracaktım
Gür hisli, gür imanlı beyinler, coşar ancak
Ben zaten uzun boylu düşünmekten uzaktım
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Birden çok adeylem vardır.
B) Açık ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır.
C) Dil, alıcıyı harekete geçirme işlevinde kullanılmıştır.
D) Bileşik çekimli eylemlere yer verilmiştir.
E) Gerçekçilik anlayışına bağlı kalınmıştır.
41. Cenap Sahabettin ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Şiirlerinde ahenge önem vermiştir.
B) Aşk ve doğa temalı, lirizm ağırlıklı şiirler yazmıştır.
C) “Körebe” tiyatro türünde bir yapıtıdır.
D) Özdeyişlerini, “Gurebahane-i Laklakan” adlı yapıtında toplamıştır.
E) “Evrak-ı Eyyam”, “Nesr-i Harp” ve “Nesr-i Sulh” düzyazılarından oluşan yapıtlarıdır.
42. Orhan Veli, yapıtlarında, toplumsal yaşamdaki eksiklikleri; mizahlı
I II
bir anlatımla yansıtmıştır. “Tatlı Betüş” “Şimdiki Çocuklar Harika” ve
III IV
“Zübük” tanınmış yapıtlarındandır.
V
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III, D) IV. E) V.
43. Şah verdi, filiz sürdü, sinemde yara dalı
Şu cihanda gülmedim, yaradan yaradalı
Bu dizelerde görülen söz sanatı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cinas B) Telmih C) Mübalağa
D) Tariz E) intak
44. I. Son Kuşlar
II. Yüksek Ökçeler
III. Dağa Çıkan Kurt
IV. Midas’ın Kulakları
V. Mikadonun Çöpleri
Yukarıda numaralanmış yapıtlardan hangileri tiyatro türünde kaleme alınmıştır?
A) I. ve II. B)l. ve V. C) II. ve III.
D) III. ve IV. E) IV. ve V.
45. Yazınımızın şiir, öykü, roman, deneme ve tiyatro türlerinin hepsinde ürün veren sanatçı, roman ve öykülerinde çoğunlukla Ege Bölgesindeki kasaba ve kırsal kesim insanlarının sorunlarını işlemiştir. “Yağmurlar ve Topraklar” ve “Acı Tütün” yapıtlarından bazılarıdır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Behçet Necatigil
B) Necati Cumalı
C) Cahit Külebi
D) Cevdet Kudret Solok
E) Kemalettin Kamu
46. Ülkemizde çıkartılan ilk özel Türkçe gazetedir. İstanbul’da 1860-1866 yılları arasında yayımlanmıştır. Bu gazete hem gazetecilik hem de edebiyat yönünden tam bir dönüm noktası olmuştur. Sosyal ve siyasal olayların yoğunluk arz ettiği, halk tarafından merak ve heyecanla izlenen olaylar bu gazetede yayınlanmıştır. Bir övgü gazetesi değil, düşünce ve tartışma gazetesi olmuş, fertlerin düşünce ve kanaatlerinin açığa vurulmasına katkı sağlamış, imtiyazlı başyazı geleneği ilk bu gazetede başlamış, tefrika ve tartışmalar, haberi ön plana çıkaran araştırmalar, eğitim sisteminin aksaklıkları ve siyasi eleştiri örnekleri yine ilk bu gazetede yer almıştır.
Bu parçada sözü edilen gazete aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ceride-i Havadis
B) Tercüman-ı Ahvâl
C) Tasvir-i Efkâr
D) Takvim-i Vekayi
E) Tercüman-ı Hakikat
47. Fransız yazar Moliere yergili ve iğneleyici komedyalar
I II
yazmıştır. “Scapin’in Dolapları“, “Kibarlık Budalası” ve
III IV
“İlahi Komedya” yapıtlarından bazılarıdır.
V
Bu parçadaki bilgi yanlışının giderilmesi için aşağıdaki değişikliklerden hangisi yapılmalıdır?
A) I. nin yerine “Sophokles” getirilmeli
B) II. nin yerine “tragedyalar” getirilmeli
C) III. nün yerine “Kral Oidipus” getirilmeli
D) IV. nün yerine “Agamemnon” getirilmeli
E) V. nin yerine “Gülünç Kibarlar” getirilmeli
48. Biz dünyadan gider olduk
Kalanlara selam olsun
Bizim için hayır dua
Kılanlara selam olsun
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Bütün dizelerde ulama vardır.
B) Ünsüz yumuşaması vardır.
C) 4+4 durak düzeniyle oluşturulmuştur.
D) II. ve IV. dizeler yarım uyak oluşturmuştur.
E) Koşma türünün özelliklerini taşımaktadır.
49. Arzuladığı yaşamı bulamayan Emma, yasak aşklarla kendini avutmaya başlar ve ciddi bir bunalıma girer. Charles, karısını iyileştirmek için her türlü çareye başvurmuştur; fakat sonuç alamamıştır. Ödenmeyen senetler sonucunda evlerine haciz konur. Bu acılara dayanamayan Emma, ilaç içerek intihar eder.
Bu parçada sözü edilen yapıtın yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Victor Hugo
B) John Steinbeck
C) Gustave Flaubert
D) Honore de Balzac
E) Ernest Hemingway
50. I. “Piyale” şiir türündeki yapıtıdır.
II. “Bize Göre” düz yazılarını içeren bir yapıtıdır.
III. Genç Kalemler topluluğunda yer almıştır.
IV. Bütün şiirlerini serbest ölçüyle yazmıştır.
V. Şiirlerini sembolizmin etkisinde kaleme almıştır.
Yukarıda numaralanmış yargılardan hangileri Ahmet Haşim ile ilgili olarak söylenemez?
A) I. ve II. B) I. ve V. C) II. ve III.
D) III. ve IV E) IV. ve V
51. Aşağıdaki yapıtlardan hangisi ötekilerden farklı bir edebiyat akımına bağlı bir sanatçı tarafından yazılmıştır?
A) Üç Silahşörler
B) Nötre Dame’ın Kamburu
C) Parma Manastırı
D) Genç Werther’in Acıları
E) Şairane Duyuşlar
52. Türk kültürünü “Anadolu hümanizmi” kavramıyla açıklayarak yeni bir kültür yorumu getiren, deneme türündeki yazılarının bir bölümünü “Mavi ve Kara” adıyla kitaplaştıran Cumhuriyet Dönemi yazarı aşa-ğıdakilerden hangisidir?
A) Mehmet Akif B) Ahmet Haşim
C) Ahmet Rasim D) Hüseyin Cahit
E) Sabahattin Eyuboğlu
53. Sümerlerin, — ve Yunanların, — dünyaca tanınmış önemli doğal destanlardandır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Gılgamış’ı – İlyada’sı
B) Nibelungen’i – İlyada’sı
C) ilyada’sı – Gılgamış’ı
D) Gılgamış’ı – Nibelungen’i
E) Nibelungen’i – Gılgamış’ı
54. “Şairin dili, düz yazı gibi anlaşılmak için değil; ama duyulmak üzere oluşmuş müzik ile söz arasında, sözden çok müziğe yakın, ortalama bir dildir.” görüşünü ileri süren bir sanatçı, aşağıdaki edebiyat akımlarından hangisinin savunucusu durumundadır?
A) Klasisizm B) Romantizm
C) Realizm D) Natüralizm
E) Sembolizm
55. Yediçınar Yaylası’yla, —; Matmazel Noralya’nın Koltuğu’yla, —; Saatleri Ayarlama Enstitüsü’yle —, Cumhuriyet Dönemi romancılığımızda önemli bir yere sahiptir.
Bu cümlede boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Ahmet Hamdi – Peyami Safa – Kemal Tahir
B) Peyami Safa – Kemal Tahir – Ahmet Hamdi
C) Kemal Tahir – Peyami Safa – Ahmet Hamdi
D) Kemal Tahir – Ahmet Hamdi – Peyami Safa
E) Ahmet Hamdi – Kemal Tahir – Peyami Safa
56. John Steinbeck ile ilgili olarak aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Amerikan edebiyatı sanatçısıdır.
B) Romantizmin önemli bir temsilcisidir.
C) Yapıtlarında işçilerin yaşamlarını anlatmıştır.
D) “Cennetin Doğusu” ve “Sardalya Sokağı” roman türünde yapıtlarıdır.
E) “Gazap Üzümleri” adlı romanında tarımla uğraşanların perişan yaşamlarını anlatmıştır.
CEVAPLAR
1- | B | 15- | B | 29- | E | 43- | A |
2- | D | 16- | C | 30- | B | 44- | E |
3- | E | 17- | A | 31- | D | 45- | B |
4- | E | 18- | C | 32- | E | 46- | B |
5- | A | 19- | C | 33- | E | 47- | E |
6- | D | 20- | D | 34- | A | 48- | E |
7- | B | 21- | B | 35- | C | 49- | C |
8- | E | 22- | E | 36- | E | 50- | D |
9- | A | 23- | A | 37- | B | 51- | C |
10- | B | 24- | D | 38- | C | 52- | E |
11- | E | 25- | E | 39- | B | 53- | A |
12- | E | 26- | A | 40- | C | 54- | E |
13- | E | 27- | A | 41- | D | 55- | C |
14- | D | 28- | A | 42- | A | 56- | B |