AYT Edebiyat Denemesi - 1
Soru 1 |
Aşağıdakilerden hangisi bir kasidenin taç beytidir?
A) Açdılar dîdelerin hâb-ı ademden ezhâr
Taze cân buldı cihan erdi nebatata hayât
B) Ellerinde harekât eyleseler serv ü çenâr
Döşedi yine çemen nat-ı zümrüddün-fâmın
C) Geldi bir kafile kondurdı yüki cümle bahar
Leşker-i ebr çemen mülkine akın saldı
D) Koma Bakî kulum cur'a sıfat ayakda
Dest-gîr ol ana ey dâver-i alî-mikdâ
E) Semenün sîne-i sîmînin açup bâd-ı seher
Çözdi gülşende gülün düğmelerin nâhun-ı hâr
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 2 |
Bir sınıfta Ayşenur, Duygu, Burak, Sevda, Meryem ve Yusuf adlı altı öğrenci, gittikleri kütüphaneden roman almıştır. Bu kişilerin aldıkları kitaplarla ilgili olarak şunlar bilinmektedir.
- Ayşenur, Recaizade Mahmut Ekrem’e ait bir roman almıştır.
- Duygu ile Burak aynı dönemin romanlarını tercih etmiştir.
- Duygu, Ayşenur’un aldığı romanı daha önce okumuştur.
- Meryem’in aldığı roman ilk psikolojik roman örneğidir.
- Sevda, tercihini modernist bir romancıdan yana kullanmıştır.
- Yusuf’un okuduğu romanın kahramanlarından biri de Hakkı Celis’tir.
Bu bilgilere dayanılarak aşağıdakilerden hangisi kesinlikle söylenebilir?
A) Ayşenur ile Duygu’nun okuduğu yazarın birden fazla romanı vardır.
B) Burak servetifünun dönemine ait bir roman okumuştur.
C) Sevda’nın okuduğu roman Halit Ziya’nın Mai ve Siyah adlı romanıdır.
D) Meryem tanzimat dönemine ait bir roman okumuştur.
E) Yusuf, Yakup Kadri’nin romanlarından birini tercih etmiştir.
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 3 |
Yazma eylemini seviyorsanız şiir dışında farklı bir türe yönelmek ancak dildeki tat değişikliği gibidir. Yani bazen tuzlu çeker canınız bazen tatlı krizine tutulursunuz. Ancak roman yazmak benim dört beş yılımı gecesi gündüzü, rüyası, kâbusu ve günlük yaşamıyla elimden alarak canıma okuduğu için her roman bitince hikâyenin şiirsel kanatları altına sığınmayı tercih ediyorum.
Bu parçada "hikâyenin şiirsel kanatları altına sığınmak" sözüyle yazarın kendisiyle ilgili anlatmak istediği aşağıdakilerden hangisidir?
Bir daha roman yazmama kararı alarak öykü türünde eser vermeye devam ettiği | |
Hikâyelerinin yazınsal değerinin romanlarına göre yüksek olduğuna inandığı | |
Hikâyenin anlatım olanaklarının romana göre daha geniş olduğunu düşündüğü | |
Roman yazmanın oluşturduğu sıkıntıyı hikâyenin rahatlatıcı atmosferinde gidermeye çalıştığı | |
Hep aynı yazınsal türde eser vermeninkendisini körelteceğine inandığı |
Soru 4 |
I. Aşırı titiz olması, en küçük ayrıntıları dikkatle ele alma sıyla kendine özgü bir şiir evreni oluşturdu.
II. Şiirleriyle ve düşünceleriyle döneminin en önemli sanatçısı olarak görüldü.
III. Aruzu Türkçeye başarıyla uyguladı.
IV. Çocuklar için yazdığı bir kitap dışında bütün şiirlerini aruz vezniyle yazdı.
Aşağıdakilerden hangisi, bazı özellikleri verilen yazara ait eserlerden biridir?
A) Tamat
B) Rübab-ı Şikeste
C) Sefile
D) Firak-ı Irak
E) Evrak-ı Eyyam
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 5 |
Bir semaiye ait üç dörtlük şu şekildedir:
I.
Karacaoğlan der n'olayım
Kolun boynuma dolayım
Nazlı yâr, kölen olayım
Kabul eyle kul yerine
II.
Ela gözlü nazlı dilber
Koma beni el yerine
Altın kemerin olayım
Dola beni bel yerine
III.
Gel, kız, karşımda dursana
Şu benim hâlimi sorsana
Zülfünden bir tel versene
Koklayayım gül yerine
Bu dörtlüklerin şiirde yer alma sırası aşağıdakilerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) II-I-III B) II -III -I C) I - III - II
D)lll-l-ll E) III-II-I
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 6 |
Yazarlar olarak ne kadar uzak durmaya çalışsak da bir insan kalabalığının içinde yaşıyoruz ve bu kalabalığın ortak dertleri bizi de ilgilendiriyor. Çünkü içinde bulunduğumuz çevreden ayrı değiliz. Haliyle yaşadıklarımızın tadı, dilimize yansıyor ve bir şekilde yazdıklarımıza siniyor. Yaşantımızdan süzülenler kaldırım taşlarının arasından filizlenen otlar gibi gün yüzüne çıkıyor. Picasso'nun dediği gibi "Çizdiğimiz her nesnede bizden renkler ve gölgeler vardır."
Bu parçadan yola çıkılarak aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir?
A) Gerçek bir sanatçının, yaşadığı toplumdaki sorunları açıkça tartışması gerektiğine
B) Gerçeklerden kopan sanatçıların, topluma fayda sağlamayacağına
C) Sanatçıların başarılı yapıtlar vermesinin, gerçekleri yansıtmasına bağlı olduğuna
D) Hiçbir sanatçının içinden çıktığı toplumun ve yaşadığı koşulların etkisinden bağımsız olamayacağına
E) Yazarların, bulundukları toplumsal koşullardan bağımsızlaştıkça kendi sanatsal kimliklerini oluşturacağına
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 7 |
İstanbullu, aydın bir genç olan ---- 1922’de edebiyat öğretmeni olarak Ulukışla yoluyla Kayseri’ye yaptığı yolculuk sırasında Anadolu ve Anadolu insanı ile ilk karşılaşmasının izlenimlerini içeren ---- şiiri, sanatının dönüm noktasını oluşturur. Sonraki yıllarda Şark Vilayetleri Tetkik Heyeti ile Sivas, Erzurum, Erzincan, Gümüşhane, Trabzon, Kastamonu gibi illere yaptığı seyahatler, şairde memleket edebiyatı düşüncesinin bir ideal haline gelmesini sağlamıştır. Müdürlüğünü yaptığı Hayat mecmuasında Anadolu coğrafyasını, insanını, meselelerini halk edebiyatının biçim unsurlarıyla desteklediği şiirleriyle ele almıştır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, sırasıyla aşağıdakilerin hangisinde verilenler getirilmelidir?
A) Mehmet Emin Yurdakul’un – Cenge Giderken
B) Ziya Gökalp’in – Kızıl Elma
C) Nazım Hikmet’in – Memleketimden İnsan Manzaraları
D) Faruk Nafiz’in – Han Duvarları
E) Ali Canip Yöntem’in – Geçtiğim Yol
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 8 |
Biyolojik çeşitliliğin bize sağladığı hizmette neredeyse sınır yoktur. Bitkiler âdeta bizim için yaşıyor. Temel olarak 12 tarımsal ürüne bel bağlamış olsak da yaklaşık 7000 bitki türünü besin olarak kullanıyoruz. Bunların bazılarının var olması tozlaşmaya bağlı. Su, toprak, hava, iklim gibi abiyo-tik bileşenlerin de bitkilerin yetişmesinde önemli rolleri var. Dünyada yaklaşık 70.000 bitki türü tıp için kullanılıyor. Çağın hastalığı kanser ile ilgili olarak önleyici bitkiler de bilim insanlarının merceği altında incelenmektedir.
Bu parçanın anlatımıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Sayısal verilerden yararlanılmıştır.
B) Koşula yer verilmiştir.
C) Deyim kullanılmıştır.
D) Terimlere yer verilmiştir.
E) İkilemeler vardır.
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 9 |
Şairin, eşi Fatma Hanım’ın ölüm acısıyla yazılmış her biri on altı beyitten oluşan kaside şeklindeki on manzumeden oluşan şiiridir. Şairin Fatma Hanım’ın ölümü üzerine söylediği ilk şiirdir. Şiir, edebiyatımızın en önemli mersiyelerinden (ağıtlarından) biridir. Sekiz dizelik kıtalardan oluşan eserde toplam iki yüz doksan beş kıta yer almaktadır. Şiir, nesir biçiminde yazılmış bir Mukaddime (ön söz) de içerir. Mukaddime’de şairin çeşitli görüşleri yer alır.
Bu parçada tanıtılan şiir ve sanatçısı aşağıdakilerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) Recaizade Mahmut Ekrem – Pejmürde
B) Muallim Naci – Ateşpare
C) Namık Kemal – Vaveyla
D) Tevfik Fikret – Rübab-ı Şikeste
E) Abdülhak Hamit Tarhan – Makber
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 10 |
Rüya gibi bir yazdı, Yarattın hevesinle
Her ânını, her rengini, her şiirini hazdan
Hâlâ doludur bahçeler en tatlı sesinle
Bir gün, bir uzak hatıra özlersen o yazdan
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Redife yer verilmiştir.
B) Satirik şiir örneğidir.
C) Ulama vardır.
D) Ahenkli bir söyleyişi vardır.
E) Çapraz uyak düzeniyle oluşturulmuştur.
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 11 |
Romanda yazar, gözünü Mütareke Dönemi İstanbul’una çevirmiştir. Adını dinî bir öyküden alan romanda gösterilen tablo biraz abartılı olsa da çökmekte olan devletin başkentinde yaşanan ahlaksızlığı göstermeye hizmet etmektedir. İstanbul’un Batlılaşmayı taklit düzeyinde algılayan kibar kadınları, kendilerini işgalcilere özellikle soğuk bakışlı Captain Jackson Read’a beğendirmek için birbirleriyle yarışırlar. Bir edebiyat araştırmacısının dediği gibi yapı olarak üç farklı zihniyetin çatışması üzerine kurulan romanda Leyla, mütareke yıllarında İstanbul’da sürülen modern hayatı; Necdet, aynı çevrede uyanmakta olan millî şuuru; Captain Jackson Read ise işgal kuvvetlerini temsil etmektedir.
Bu parçada sözü edilen roman aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kutsal İsyan
B) Mahşer
C) Sodom ve Gomore
D) Nur Baba
E) Üç İstanbul
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 12 |
• Romanlarında, sık sık konunun akışını keserek ders vermek, doğruyu öğretmek amacıyla bilgiler vermiştir.
• Kimi eserlerinde, Batı'yı gereği gibi özümsemiş, çalışkan ve geleneklerine bağlı tipler ile özünden kopmuş yozlaşmış tipleri karşılaştırmıştır.
• Felatun Bey'le Rakım Efendi, Hasan Mellah önemli yapıtlarından bazılarıdır.
Bu özellikler, aşağıdaki sanatçılardan hangisine aittir?
A) Şemsettin Sami
B) Namık Kemal
C) Ahmet Mithat Efendi
D) Recaizade Mahmut Ekrem
E) Sami Paşazade Sezai
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 13 |
Hastalar ve Işıklar, Çözülme gibi ilk yapıtlarında topladığı hikâyelerde kendi seçimlerimiz dışında dayatılan sistemin birey üzerindeki etkilerini, varoşlara sıkışmış, değerlerinden koparılmış insanın acılarını, yalnızlığını işler. Daha sonra aile kavramı üzerinde durarak çatışmaları, parçalanma ve çözülmeyi ele alır. Çok Sesli Bir Ölüm'de çağdaş teknikleri başarıyla kullanan yazarın şiirsel bir anlatımı vardır.
Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sevgi Soysal
B) Leyla Erbil
C) Rasim Özdenören
D) Tomris Uyar
E) Necati Tosuner
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 14 |
Millî Edebiyatla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Türk kültürü ve tarihi, el değmemiş bir hazine olarak kabul edilmiştir.
B) Türkçede karşılığı bulunan ve dilimize tam yerleşmeyen Arapça ve Farsça sözcükler kullanılmamıştır.
C) "Sanat, toplum içindir." anlayışıyla hareket edilmiştir.
D) Roman ve öyküde romantizm akımının etkileri görülür.
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 15 |
Elbette her şiirin kuşağının kendisine özgü bir sözlüğü olması doğaldır. Servetifünun kuşağının sözlüğünde hicran, hüsran; Fecriati kuşağının sözlüğünde ise lâl, melâl, leyâl gibi sözcükler başta gelir. Tanzimat kuşağında ise ---- gibi sözcüklerin öne çıktığını söyleyebiliriz.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki sözcük veya kavramlardan hangisi getirilemez?
A) hürriyet
B) hayal
C) vatan
D) millet
E) kanun
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 16 |
Cumhuriyet Dönemi Türk şiirinde saf şiir tarzının temsilcisi olduğu gibi mistik duyuş ve söyleyişin de Necip Fazıl’dan sonraki en güçlü ismidir. Onun mistisizmi kaynağını Doğu mitlerinden alır. Sezgici bir tutumla soyut bir dünyanın şiirini yazar; He ve Lâmelif kitaplarıyla masal, efsane, sır kavramları çerçevesinde simgeci bir şiir dili kurar. Mevlevi geleneğine bağlan şair, Türk tasavvuf kültüründen de beslenir, görünen dünyanın ötesinde görünmeyen bir dünyanın varlığını sezdirir. İbrahim, Cüneyd, Sema-ı Mevlânâ gibi şiirlerinde Türk-İslam tasavvufunun; Mısr-ı Kadim şiirinde Mısır mitolojisinin; Mara, Nirvana ve Sidharta gibi şiirlerinde ise Budist felsefesinin izlerini taşır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sezai Karakoç
B) Cahit Zarifoğlu
C) Nuri Pakdil
D) Asaf Halet Çelebi
E) Erdem Bayazıt
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 17 |
Yazar, bu romanda Anadolu direniş hareketlerinin ve savaşın zaferle sonuçlanmasına, sadece aydın üst kadroların değil, halkın gönlünde yaşayan Türk-İslam sentezinin bilincine ulaşmış halk önderlerinin de payı olduğu temel düşüncesiyle yaklaşır. Romandaki olayları yönlendirenler, başta İstanbullu Hoca olarak bilinen Mehmet Raşit Efendi olmak üzere Çolak Salih, Ali Emmi, Doktor Haydar Bey, Ağır Ceza Reisi’dir. Başlangıçta birbiriyle çatışma halinde olan bu kişilerden Çolak Salih, halkın kahramanlık ruhunu; Anadolu direnişinin sembolü olan Ali Emmi, altı yüz yıllık İmparatorluk tecrübesi yaşayan halkın sağduyusunu sembolize eder. Doktor Haydar Bey ve Ağır Ceza Reisi ise Ali Emmi’nin halk arasında yaptığını aydınlar arasında gerçekleştirirler.
Bu parçadaki altı çizili sözcük ve sözle sırasıyla aşağıdakilerden hangisinde verilenler kastedilmiştir?
A) Kemal Tahir – Yorgun Savaşçı’da
B) Tarık Buğra – Küçük Ağa ’da
C) Yakup Kadri – Yaban’da
D) Samim Kocagöz – Kalpaklılar’da
E) Halide Edip – Ateşten Gömlekte
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 18 |
- Batılı anlamda ilk başarılı örnekler verilmiştir.
- Realizm ve natüralizm etkisiyle gerçekçi ve gözlemci bir anlatım benimsenmiştir.
- Psikolojik gerçekçiliğe uygun roman yazılmıştır.
- Memleket sorunlarından ve sosyal politikadan bahsedilmemiş, toplumsal konular işlenmemiştir.
- Sosyal çevre, “aile ortamı” ile sınırlıdır; olaylar İstanbul’da geçer.
- Tasvir ve betimlemeye önem verilmiş; yazarlar, anlatımda kişiliğini gizlemiştir.
- Teknik bakımdan güçlü romanlar yazılmıştır.
- Ağır, sanatlı, süslü bir dil kullanılmış; eksiltili ve devrik cümlelere yer verilmiştir.
Aşağıdakilerden hangisi, yukarıda roman özellikleri verilen edebiyat döneminin temsilcilerinden birine ait bir eser değildir?
A) Mâi ve Siyâh
B) Kırık Hayatlar
C) Halâs
D) Bugünün Saraylısı
E) Eylül
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 19 |
Dallarda oynaşır yeşil yapraklar
Ağaca taç olur rengârenk çiçek
Çimenler cömertçe her yeri kaplar
Arılar çiçeği öperler tek tek
Akarsular sanki bir şeffaf gümüş
İçinde balıklar rakseden dilber
Bu mevsimde başlayıp süren cümbüş
Suların sesiyle dopdolu her yer
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Karşıtlıklardan yararlanılmıştır.
B) Söz sanatlarına yer verilmiştir.
C) Pastoral şiire özgü nitelikler taşımaktadır.
D) 11'li hece ölçüsüyle yazılmıştır.
E) Değişik türde uyaklar vardır.
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 20 |
Hakkınız var, güzel değildir ihtimal
Mübalağa sanatı kadar
Varşova’da ölmesi on bin kişinin
Ve benzememesi
Bir motörlü kıtanın bir karanfile
“Yârin dudağından getirilmiş.”
Bu dizelerde Garip Akımı’nın kurucusu olan ----, şiirde simgeci ve mecazlı anlatımı savunan ve edebiyatımızda “Akşam Şairi” olarak bilinen ---- şiir anlayışıyla alay etmektedir.
Yukarıda boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenlerin getirilmesi en uygundur?
A) Orhan Veli – Ahmet Haşim’in
B) Nazım Hikmet – Yahya Kemal’in
C) Orhan Veli – Yahya Kemal’in
D) Nazım Hikmet – Ahmet Haşim’in
E) Oktay Rifat – Necip Fazıl’ın
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 21 |
Köy üstüne roman yazanların çoğu, toprak konusuna, tarım konusuna el atmayı, roman yazmak için yeterli sanıyorlar. Örneğin, bir köyün su sorununu ortaya koymak ya da bir başka köye traktör girişini anlatmak başlıca kaygıları oluyor. Okuyun bu romancılarla yapılan konuşmaları, hep birtakım sorunlara değinmekten, birtakım gerçekleri göstermekten söz ederler; pek rastlayamazsınız birtakım insanları anlatmak için roman yazdığını söyleyene.
Aşağıdakilerden hangisi, bu parçada eleştirilen romancılardan biri olamaz?
A) Fakir Baykurt
B) Haldun Taner
C) Talip Apaydın
D) Kemal Bilbaşar
E) Mehmet Başaran
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 22 |
19. yüzyılda âşıkların önemli bir bölümünün Arapça-Fars-ça sözcüklere ve söz öbeklerine genişçe yer vermeleri şiir zevkinde önemli bir değişim gösterirken bütün bu olumsuzluklardan etkilenmeyen ---, kendine özgü konumunu korumuştur. Bünyesinde hem epik karakterli ozan tipini hem de duygusal yönü ön planda olan âşık tipini yansıtan özelliklere sahip oluşuyla yaşadığı dönemin en önemli âşıkları arasında görülmektedir. O, göçebe âşıklardan olup göçebe âşıkları diğer âşıklardan ayıran bütün özelliklere sahiptir. Ömrü dağlarda, yaylalarda geçmiştir. Torosların eteklerinde, Aladağ'da, Gâvur Dağları'nda dolaşmıştır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Karacaoğlan
B) Dadaloğlu
C) Aşık Ömer
D) Köroğlu
E) Gevheri
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 23 |
(I) Bilim yazarı olmak, hele de bilimi herkesin anlayacağı düzeyde, popüler bir dille yazmak çok zordur. (II) Bu anlamda popüler bilim yazarlığı dendiğinde akla ilk gelen isim hiç şüphesiz Isaac Asimov'dur. (III) Yazar, 1992 yılında ölene dek bilim kurgu kitaplarının yanı sıra, pek çok bilim yazısına imza atmıştı. (IV) Biyokimyacı olan Asimov, insanlığın ilgi alanına giren hemen her şey hakkında şaşırtıcı derecede bilgi sahibi olan çok yönlü bir kişiydi. (V) Dün, Bugün, Yarın adlı kitabında, yazarın birçok değişik alanda herkesin rahatlıkla anlayacağı bir dille yazdığı makaleler var.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde "öznellik" söz konusu değildir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
A | |
B | |
C | |
D | |
E |
Soru 24 |
I.---
- Bilinçaltına önem verme
- Akıl ve mantığı dışlama
- Geleneğe karşı olma
II---
- Deney ve gözleme önem verme
- Soyaçekimi önemseme
- Kötümser olma
III. ----
- Ak-kara çatışmasına dayanma
- Duygu ve hayalleri önemseme
- Hürriyet konusunu işleme
IV-----
- Musikiye önem verme
- İmgelerden çokça yararlanma
- Anlamda kapalılığı esas alma
Aşağıda verilen akımlardan hangisi, bu tablolarda numaralandırılmış yerlerden herhangi birine getirilemez?
A) Klasisizm
B) Sürrealizm
C) Natüralizm
D) Sembolizm
E) Romantizm
A | |
B | |
C | |
D | |
E |