İçindekiler
BEŞ HECECİLER
- 1911 yılında “Genç Kalemler” dergisinde başlayan Milli edebiyatın görüş ve düşüncelerini, 1914’ten sonra uygulamaya özen gösteren bir şairler topluluğudur.
- Bu topluluk; Faruz Nafiz Çamlıbel, Orhan Seyfi Orhon, Halit Fahri Ozansoy, Enis Behiç Koryürek, Yusuf Ziya Ortaç‘tan oluşur.
- Şiirde sade ve özentisiz olmaya özen gösterirler.
- İstanbul Türkçesini esas alırlar ve Anadolu’ya açılırlar. Anadolu gerçeğini ve insanını şiire sokarlar.
- Milli ölçümüz olan “hece”yi kullanırlar.
- Milli Mücadele yıllarında tarihi ve milli konulara yönelirler.
- Şiirlerini günlük konuşma diliyle yazarlar.
- Topluluğun en güçlü şairi Faruk Nafiz’dir, sanatçı aruz ölçüsünü de başarıyla kullanır.
ORHAN SEYFİ ORHON
- İlk dönem şiirlerinde Abdülhak Hamit, Tevfik Fikret, Cenap Şehabettin’in etkisinde kalan sanatçının “Fırtına ve Kar” adlı yapıtı bu dönemin ürünüdür. Sonraları Milli edebiyatın etkisinde kalarak hece ölçüsüyle, yalın bir dille şiirler yazar. Genellikle bireysel konularda yazan şairin eserlerinde düşünce derinliğine rastlanmaz.
- En çok aşk konusunu işler, yurt sevgisini anlattığı şiirleri de vardır.
- Sanatçı, âşık edebiyatı nazım biçimlerini kullanır.
- Genellikle dörtlüklerle yazar. Ayrıca “mani” nazım biçimini çok sık kullanır.
- Orhan Seyfi’nin mizahi ve hiciv yazıları ile fıkraları da önemlidir.
- İsmet inönü’yü hicvetmek için yazdığı manzumelerini “Hicviyeler” adlı kitapta toplar.
ESERLERİ
ŞİİRLERİ
Fırtına ve Kar
Peri Kızıyla Çoban Hikâyesi
Gönülden Sesler
İşte Sevdiğim Dünya
MİZAH VE HİCİVLERİ
Fiskeler
Gençlere Açık Mektup
Düğün Gecesi
Hicviyeler
ROMAN
Çocuk Adam
FIKRALARI
Dün, Bugün, Yarın
Kulaktan Kulağa
HALİT FAHRİ OZANSOY
- Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp’in etkisiyle hece ölçüsüne ve milli konulara yönelir, ilk dönem şiirlerinde Fecr-i Âti’nin etkisindedir; hatta sembolistlerin etkisiyle şiirde musikiyi arar.
- Sone, terza rima, serbest müstezatla da şiirler yazar.
- Şiirlerinin konusunu doğa, aşk, ölüm korkusu, buhran gibi bireysel konular oluşturur.
- Milli edebiyatın etkisiyle kahramanlık konulu şiirler yazar ve bu şiirlerini “Cenk Duygulan” adlı kitapta toplar.
- Halit Fahri şiirlerinde baykuş, kadın, ay, şuh kadın, korkak şair gibi figürlere yer vermiştir, ilk dönem şiirlerinde hayattan kaçtığı, hayâl alemine sığındığı görülür.
- Çok sayıda eser veren sanatçı, istediği başarıyı yakalayamaz.
ESERLERİ
ŞİİRLERİ ROMANLARI
Efsaneler Aşıklar Yolunun Yolcuları
Cenk Duyguları Sulara Giden Köprü
Zakkum Yol Geçen Hanı
Paravan
OYUNLARI ANILARI
Baykuş Edebiyatçılar Geçiyor
Sönen Kandiller Edebiyatçılar Çevremde
Fatma’nın Dileği
Bir Dolaptır Dönüyor
ENİS BEHİÇ KORYÜREK
- İlk dönemde aruzla dini – tasavvufi şiirler yazar. Bu şiirlerinde dil ağırdır.
- Sanatçının dini şiirlerinde derin bir tasavvuf görülmektedir.
- Şeyh Süleyman Çelebi’nin aracılığıyla şiirler söyler; hatta bir zamanlar işi abartarak ruh merasimleri bile yapar.
- Sonradan Beş Hececiler topluluğuna katılır.
ESERLERİ
ŞİİRLERİ
Miras
Varidat-ı Süleyman
Çanakkale Şehitliğinde
Güneşin Ölümü
YUSUF ZİYA ORTAÇ
- Aruz ölçüsüyle yazdığı şiirleriyle edebiyat ve sanat dünyasına girer.
- Ziya Gökalp’in etkisiyle hece ölçüsüne yönelir.
- Şiirlerinde bireysel konuların yanı sıra Türk mitolojisine, halk edebiyatındaki milli motiflere de yer verir.
- Ziya Gökalp’ten etkilenerek “Bir Gönüllünün Sözleri” şiirinde Turancılık fikrini işler.
- Şiirlerinin özünü aşk ve tarihi konular oluşturur.
- Beş Hececiler topluluğuna girdikten sonra heceyle, temiz bir Türkçeyle yazar.
ESERLERİ
A) ŞİİRLERİ B) OYUNLARI
1) Akından Akına 1) Dağların Havası
2) Cenk Ufukları 2) Şeker Osman
3) Aşıklar Yolu 3) Kürkçü Dükkanı
4) Yanardağ 4) Üç Katlı Ev
C) ROMANLARI
1) Binnaz
2) Nâme
3) Şüphe
4) Nikahta Keramet
FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL
- Önceleri Fecr-i Âti topluluğunun, Tevfik Fikret ve Cenap Şehabettin’in etkisindedir.
- Bu dönemde aruz ölçüsüyle başarılı şiirler yazar.
- 1918 -1930 yılları arasında aşk ve sevda şairi olarak ün yapar.
- Şarkın Sultanları ve Gönülden Gönüle adlı eserleri aruz ölçüsüyle yazdığı şiirlerinden oluşur.
- Milli edebiyat akımının etkisiyle hece ölçüsüyle şiirler yazmaya başlar. Bu dönemdeki şiirlerinde Anadolu’yu, Anadolu insanını yalın bir dille anlatır, ilk dönem şiirlerinde romantik, sonraki şiirlerinde realisttir.
- Sanatçının, “Han Duvarları” adlı şiiri pek çok sanatçının ilgisini çeker.
- Sanatçı 1930’dan sonra mistik, tasavvufi içerikli şiirler yazar.
- Din, Allah, ruh konularına geniş yer verir.
- Aruzla yazdığı şiirlerinde mesnevi nazım biçimini kullanır.
- Sanatçının sone, rubai, kıt’a biçiminde yazılmış şiirleri de vardır.
ESERLERİ
ŞİİRLERİ OYUNLARI
Şarkın Sultanları Canavar
Gönülden Gönüle Akın
Çoban Çeşmesi Özyurt
Bir Ömür Böyle Geçti Kahraman
Han Duvarları Yayla Kartalı
Zindan Duvarları
ROMANLARI
Yıldız Yağmuru