LYS – 11 Deneme Sınavı
1. Onun romanlarında çeşitli bilgiler vardır. Örneğin bir romanına “Gemiye binmiştim ki…” diye başlar ve hemen ardından “Gemi dedim de aklıma geldi.” gibi bir girişle gemiler üzerine bilgi vermeye yönelir. Fenikeliler zamanındaki ilkel gemilerden başlayarak bu araçların geçirdiği bütün tarihsel gelişmeleri sıralar; kürekli, yelkenli, sonra buharlı gemilere kadar gelip dayanır. Böylelikle okuyucu, romanı okuma kaygısında iken, farkında olmadan, bir sürü bilgi edinmiş olur.
Bu parçada, romanlarındaki anlatım tarzıyla ilgili açıklama yapılan Tanzimat sanatçısı aşağıdakiler-den hangisi olabilir?
A) Sami paşazade Sezai
C) Recaizade Mahmut Ekrem
D) Abdülhak Hamit Tarhan
E) Hüseyin Rahmi Gürpınar
2. (I) Realizm, romantizmin aşırı duygusallığına tepki olarak ortaya çıkmıştır. (II) Yaşamı olduğu gibi anlatan gerçekçi bir akımdır. (III) İnsan ve toplum gerçeğinin yansıtılmasına özen gösterilir. (IV) Bu akımın temsilcilerine göre toplum büyük bir laboratuvar, insanlar deney aracı olarak kabul edilir. (V) Balzac, Stendhal, Flaubert ve Dostoyevski önemli temsilcilerindendir.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
3. Cumhuriyet Dönemi yazarlarından Refik Halit Karay, daha çok
I
deneme ve eleştiritüründeki yapıtlarıyla tanınmıştır.Türkçenin arılaşması
II III
için önemli çalışmalar ortaya koymuştur. “Karalama Defteri” ve “Sözden
IV V
Söze yapıtlarından bazılarıdır.
Bu parçadaki bilgi yanlışının giderilmesi için aşağıdaki değişikliklerden hangisi yapılmalıdır?
A) I. nin yerine “Nurullah Ataç” getirilmeli
B) II. nin yerine “öykü ve anı” getirilmeli
C) III. nün yerine “Türkçenin sanatsal bir nitelik kazanması” getirilmeli
D) IV nün yerine “Memleket Hikâyeleri” getirilmeli
E) V. nin yerine “Sürgün” getirilmeli
4. —, ölüm törenlerinde, ölen kişilerin erdemlerini ve onların yokluğundan duyulan acıları dile getiren şiirlerdir. Bu ürünler, Halk edebiyatında —, Divan edebiyatında — olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi sırasıyla getirilmelidir?
A) Koşma – koçaklama – kaside
B) Sagu – ağıt – mersiye
C) Koşuk – semai – gazel
D) Sav – koşma – mesnevi
E) Destan – ağıt – methiye
5. Türkçülük akımını benimsemiş, Milli Edebiyat’ın tanınmış romancıları arasında yer almıştır. Ünlü “Sultanahmet Mitingi” ile halkı coşturmuş ve Milli Mücadele’nin bizzat içinde rol almıştır. Romanlarındaki belli başlı konular, Kurtuluş Savaşı, çocukluk hatıraları ve aşktır. Yapıtlarında, kadının eğitilmesine ve toplum içindeki konumuna özellikle yer vermiş, yazıları ile kadın hakları savunuculuğu yapmıştır. Birçok kitabı sinemaya ve televizyon dizilerine uyarlanmıştır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Halide Nusret Zorlutuna
B) Halide Edip Adıvar
C) Reşat Nuri Güntekin
D) Ömer Seyfettin
E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
6. Tüyden hafif olurum böyle sabahlar
Karşı damda bir güneş parçası içimde kuş cıvıltıları, şarkılar
Bağıra çağıra düşerim yollara
Döner döner durur başım havalarda
Sanırım ki günler hep güzel gidecek
Her sabah böyle bahar
Ne iş güç gelir aklıma, ne yoksulluğum
Derim ki: “Sıkıntılar duradursun!”
Şairliğimle yetinir
Avunurum
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Serbest ölçüyle oluşturulmuştur.
B) “güneş parçası” sözü, ad tamlamasıdır.
C) Konuşma dilinin söz değerleriyle oluşturulmuştur.
D) Beş Hececiler şiirinin niteliklerini taşımaktadır.
E) “Bağıra çağıra” ikilemesi zarf görevindedir.
7. Yazın yaşamı boyunca herhangi bir edebiyat topluluğunun içinde yer almamış, yapıtlarında her kesimden insana yer vermiştir. Yer yer kahramanlarıyla alay eden sanatçı, karşılıklı konuşma tekniğin başarıyla kullanmıştır. Yapıtlarındaki kişileri, yöresel şiveleriyle yansıtmıştır. “Tesadüf”, “Melek Sanmıştım Şeytanı” ve “Nimetşinas” yapıtlarından bazılarıdır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Refik Halit Karay
B) Ahmet Rasim
C) Mehmet Akif Ersoy
D) Hüseyin Rahmi Gürpınar
8. Naim Efendi, bir ana kadar müşfik, dul bir kadın kadar titizdir. Beş yıl kadar önce karısı Nefise Hanımefendiyi kaybetmiştir. Geçmişine her yönüyle bağlı bir Osmanlı beyefendisidir. Naim Efendi’nin kızı Sekine Hanım. tembel ve iradesiz bir kadındır. Kocası Servet Bey ise; kırk beş yaşlarında, alafranga hayata düşkün bir insandır. Düyûn-ı Umumiye müfettişlerindendir. Müslümanlıktan ve Türklükten nefret eder. Aldığı terbiye ve yaşadığı çevre arasındaki çelişkiden dolayı daima bir çırpınma ve isyan içerisindedir. Onun sayesinde artık Naim Efendi konağında Türkçe konuşulmaz olur.
Bu parçada sözü edilen yapıt aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yaprak Dökümü
B) Bugünün Saraylısı
C) Sinekli Bakkal
D) Saray ve Ötesi
E) Kiralık Konak
9. Ziya Paşa ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Terkib-i bent ve terci-i bentleriyle tanınmıştır.
B) I. Dönem Tanzimat Edebiyatı sanatçılarındandır.
C) “Şiir ve İnşa” makalesinde, Halk şiirinin bizim gerçek şiirimiz olduğunu savunmuştur.
D) “Zafername” adlı Divan şiiri antolojisinin önsözünde Divan şiirine övgüler ortaya koymuştur.
E) Tiyatro ve roman türünde yapıt kaleme almamıştır.
10. Kan akıyor gel de gör
Bağrımdaki yaradan
Saklasın daim seni
Yeri göğü yaradan
Bu dizelerde olduğu gibi, söylenişleri bir, anlamları ayrı iki sözü bir arada kullanma sanatına ne ad verilir?
A) Tariz B) Tevriye C) Cinas
D) Tenasüp E) Kinaye
11. Dağlara, denizlere, ovalara
Uzansaydık yağarak iplik iplik
Tohumları susamış tarlalara
Bahar, gölge ve yağmur götürseydik
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) II. ve IV. dizeler tam uyak oluşturmuştur.
B) “Tohumları susamış” sözü, sıfat-fiil grubudur.
C) Bütün dizelerde redif vardır.
D) “Uzansaydık” sözcüğü, bileşik zamanlı bir fiildir.
E) Birden çok ulama vardır.
12. Romanın başkahramanı, Manchalı bir asilzadedir ve şövalye romanlarının etkisi altında haksızlıklara karşı savaşmak uğruna, sıska atı Rossinante ile evinden ayrılır. İlk macerası yel değirmenleriyle savaşmak olur, yaralanır ve eve dönüşünde komşusu onu yaralı bir halde yolda bulur. İyileşir iyileşmez aynı maceraları tekrarlamak üzere yanına yardımcısı Sancho Panza’yı da alarak yola koyulur.
Bu parçada sözü edilen yapıt ve yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Robenson Crusoe – Daniel Defoe
B) Don Kişot – Cervantes
C) Savaş ve Barış – Tolstoy
D) Suç ve Ceza – Dostoyevski
E) Sefiller – Victor Hugo
13. (I) Bu koy, Latin Amerika’nın en büyük penguen kolonisine ev sahipliği yapıyor yüzyıllardır. (II) Bu dev kolonide yaklaşık bir milyon penguenin yaşadığı sanılıyor.(III) Tabii böylesine kalabalık bir ortamda demir atınca teknemizin etrafı bir anda meraklı penguenlerle doldu.(IV) Su üzerinde daha çok, siyah bir ördeği andıran bu su kuşları bizimle tanışmak için temkinli bir biçimde epeyce etrafımızda dolanıp durdu. (V) Bu sıcakkanlı ve sevecen kuşlar, sonunda bizden bir zarar gelmeyeceğini anlayınca bizi bağırlarına bastı. (VI) Tabii biz de hemen çantalarımızdan çıkardığımız yiyeceklerden onlara uygun ne varsa vermeye başladık.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangilerinde kişileştirme sanatı yoktur?
A) I. ve II. B) I. ve III. C) II. ve VI.
D) III. ve IV E) V ve VI.
14. Tahir olmak da ayıp değil Zühre olmak da
Hatta sevda yüzünden ölmek de ayıp değil
Bütün iş Tahir’le Zühre olabilmekte
Yani yürekte
Bu dizelerde görüldüğü gibi, herkesçe bilinen bir olay ya da kişiyi hatırlatma sanatına ne ad verilir?
A) Teşbih B) Telmih C) Mübalağa
D) Hüsn-i talil E) Tecahül-i arif
15. Aruz sevindi, kudretli Oğuz beyleri ile Basat’a karşı geldi. Başat babasının elini öptü, ağlaştılar, bağrıştılar. Anasının evine geldi. Anası karşı geldi, oğlancığını bağrına bastı. Başat anasının elini öptü, görüştüler, ağlaştılar. Oğuz beyleri toplandı. Yemeler içmeler oldu. Başat der: Beyler, kardeş uğruna Tepegöz ile buluşacağım, ne buyurursunuz, dedi. Kazan Bey burada söylemiş, görelim hanım nasıl söylemiş:
Kara ejderha oldu Tepegöz
Gök yüzünde çevirdim yenemedim Başat
Kara kaplan oldu Tepegöz
Kara kara dağlarda çevirdim yenemedim Başat
Kükremiş aslan oldu Tepegöz
Kalın sazlarda çevirdim yenemedim Başat
Bu parça biçim ve içerik özelliklerine göre aşağıdaki yapıtların hangisinden alınmış olabilir?
A) Kutadgu Bilig’den
B) Orhun Anıtları’ndan
C) Kitab-ı Dede Korkut’tan
D) Kitab-ı Miglate’den
E) Risaletü’n Nushiye’den
16. Hoca’ya: “Efendi, padişah mı büyük, yoksa çiftçi mi?” diye sormuşlar. “Çiftçi büyük elbet!” demiş Hoca ve eklemiş: “Çünkü çiftçi buğday yetiştirip vermezse padişah acından ölür.”
Bu parçada görüldüğü gibi gülmece öğeleriyle yüklü, okuyana ders vermeyi amaçlayan Anonim Halk Edebiyatı ürünü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fıkra
B) Bilmece
C) Meddah
D) Halk hikâyesi
E) Tekerleme
17. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde dil, dil ötesi işlevinde kullanılmamıştır?
A) Eylemlerin belirli bir zamanda, kişi ile birlikte olumluluk ya da olumsuzluk göstererek biçimlenişlerine eylem çekimi denir.
B) Sözde özne, yüklemi edilgen çatılı eylem olan bir cümlede, gerçekte nesne olan bir varlığın özne gibi görünmesidir.
C) Çekim ekleri, eklendiği sözcüklerin anlamını veya türünü değiştirmez, onlardan yeni sözcükler türetmez.
D) Noktalama işaretlerinden virgül ve noktalı virgül, anlatımda bazen bağlaç yerine kullanılır.
E) Gemilerin barınmalarına, yük alıp boşaltmalarına, yolcu indirip bindirmelerine yarayan doğal veya yapay sığınaklara liman denir.
18. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde boş bırakılan yere ayraç içindeki sözcük getirilirse bilgi yanlışı ortaya çıkar?
A) Bir gölge oyunu olan bu halk tiyatrosunda —, aydın ya da yarı aydın tipi temsil eder. (Hacivat)
B) Âşık edebiyatı şiir biçimlerinden semai ve varsağı — hece ölçüsüyle söylenir, (sekizli)
C) Âşık edebiyatı nazım biçimlerinden biri olan — konularına göre türlere ayrılır, (koşma)
D) —, anlatılmak istenen düşünce son iki dizede yer alır. (Manide)
E) —, iki başoyuncunun yanında yardımcı oyuncular da yer alır. (Meddahta)
19. Aşağıdakilerin hangisinde, ayraç içinde belirtilen sanatçı, özelliği bildirilen edebiyat akımının temsilcisi değildir?
A) Şiirde müzikal değeri olan sözcükler kullanma (Charles Baudelaire)
B) Yapıtlardaki kahramanları, ait olduğu kesimin ağzıyla konuşturma (Aleksandre Dumas Pere)
C) Çevre betimlemelerine, örf ve âdetlerin anlatımına önem verme (Charles Dickens)
D) Yapıtlarda, olaylar karşısındaki duygu ve görüşlerini açıkça anlatma (Schiller)
E) Yapıtlarda konuya değil; söyleyiş mükemmelliğine önem verme (Pierre Corneille)
20. Biz bülbül-i muhrik-dem-i gülzar-ı firakız
Ateş kesilir geçse saba gülşenimizden
Şair, bu dizelerde: “Biz, ayrılığın gül bahçesinde öylesine ateşli ahlar eden bir bülbülüz ki eğer saba yeli bizim şakıdığımız bahçeden geçecek olsa ateş kesilir.” diyerek serinlik verme özelliğiyle bilinen saba yelini, ayrılık ateşiyle dolu bir bahçeden geçirirken bir uçtan rüzgâr olarak estirip diğer uçtan ateş olarak çıkartmaktadır. Bu dizelerde olduğu gibi, bir şeyi ya olamayacağı bir biçimde anlatma ya da olduğundan çok veya az göstermeye ne ad verilir?
A) Tecahül-i arif B) Tevriye C) İstiare
D) Mübalağa E) Mecaz-ı mürsel
21. I. Mahallileşme akımının en önemli temsilcisidir.
II. Şiirlerinde tasavvufi konulara ağırlık vermiştir.
III. Mesnevilerinde aşk konusunu işlemiştir.
IV. Gerçek yaşamı ve doğayı şiire getirmiştir.
V. Yeni buluşlarla süslediği şarkılarıyla ünlüdür.
Yukarıda numaralanmış cümlelerde belirtilen yargılardan hangileri Nedim ile ilgili olarak söylenemez?
A) I. ve II. B) II. ve III. C) II. ve V.
D) III. ve IV. E) IV. ve V.
22. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlış vardır?
A) Karacaoğlan, Halk şiirinin şekil ve söyleyiş özelliklerine bağlı kalmış; şiirlerinde daha çok, aşk ve doğa güzelliklerini dile getirmiştir.
B) Âşık Veysel, şiirlerinde; insan, yurt ve doğa sevgisini dile getirmiş; şiirlerini “Dostlar Beni Hatırlasın adlı yapıtında toplamıştır.
C) Hacı Bektaş Veli, “Makâlat” adlı yapıtında tasavvuf konularını bölümler halinde dile getirmiştir.
D) Pir Sultan Abdal, yalın bir dille, Halk şiiri geleneği ne uygun şiirler söylemiştir.
E) Yunus Emre, “Vesiletü’n Necat” adlı mevlid türür deki yapıtında, Hz. Muhammed’in (SAV) hayatır dan kesitler ortaya koymuştur.
23. Aşağıdaki dizelerin hangisinde ulama yoktur?
A) Uçun kuşlar, uçun doğduğum yere
Şimdi dağlarında mor sümbül vardır
B) Sular sarardı, yüzün perde perde solmakta
Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta
C) Bin atlı akınlarda çocuklar gibi şendik
Bin atlı o gün dev gibi bir orduyu yendik
D) Saadet benziyor boş bir seraba
Düşüyor her seven gönül azaba
E) Ya şevk içinde harab ol ya aşk içinde gönül
Ya lale açmalıdır göğsümüzde yahut gül
24. Rubai, Türk edebiyatına İran edebiyatından geçmiş bir şiir
I
biçimidir. Dörtlük şiir birimiyle ve hece ölçüsünün kendine özgü
II III
kalıplarıyla yazılır. Tek dörtlükten oluşan bu türün en başarılı
IV
örneklerini Ömer Hayyam ortaya koymuştur.
V
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV E) V
25. Halk edebiyatıyla ilgili olarak aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Şiirin yanında düzyazı alanında da yapıtlar oluşturulmuştur.
B) Aşk, doğa güzellikleri, ayrılık, ölüm, yiğitlik gibi konular işlenmiştir.
C)Doğadan yararlanılarak oluşturulmuş söz sanatlarından yararlanılmıştır.
D)Genellikle hece ölçüsü kullanılmakla birlikte aruz ölçüsü de kullanılmıştır.
E) İnsanın iç dünyasını esas alan soyut bir şiir anlayışı benimsenmiştir.
26. Yazınsal türlerin bazılarında bir düşünce kanıtlanmaya çalışılır. Bu yazılarda bilimsel bir dil kullanılır. —, bu yazınsal türe örnek gösterilebilir.
Bu parçada boş bırakılan yere, aşağıdakilerden hangisinin getirilmesi bilgi yanlışlığına yol açmaz?
A) Makale B) Deneme C) Sohbet
D) Günlük E) Mektup
27. I. Aynı uyak düzeniyle oluşturulmaları
II. Aynı şiir birimiyle yazılmaları
III. Divan edebiyatı şiir biçimleri olmaları
IV. Şiir birimi sayılarının sınırsız olması
V. Sadece aşk konusunun işlenmesi
Yukarıda numaralanmış özelliklerden hangileri mesnevi ile kasidede ortaktır?
A) I. ve II. B) I. ve V. C) II. ve III.
D) III. ve IV. E) IV. ve V.
28. Artarak gönlümün aydınlığı her saniyede
Bir mehabetli sabah oldu Süleymaniye’de
Kendi gök kubbemiz altında bu bayram saati
Dokuz asrında bütün halkı, bütün memleketi
Yer yer aksettiriyor mavileşen manzaradan
Kalkıyor tozlu zaman perdesi her an aradan
Gecenin bitmeye yüz tuttuğu andan beridir
Duyulan gökte kanat, yerde ayak sesleridir
İçerik ve biçim özellikleri göz önünde bulundurulduğunda, yukarıdaki şiirin aşağıdaki şairlerden hangisi tarafından yazıldığı söylenebilir?
A) Orhan Veli
B) Nazım Hikmet
C) Cemal Süreya
D) Edip Cansever
E) Yahya Kemal Beyatlı
29. Recaizade Mahmut Ekrem ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) “Talim-i Edebiyat” adlı yapıtında edebiyat alanındaki bilgilerini bir araya getirmiştir.
B) Edebiyatımızda ilk gerçekçi romanı yazmıştır.
C) “Afife Anjelik” tiyatro türünde bir yapıtıdır.
D) “Nağme-i Seher” ve “Yadigârı Şebap” şiirlerinin yer aldığı yapıtlarıdır.
E) “Demdeme”de, döneminin şairlik anlayışı üzerinde durmuş, şiirle ilgili görüşlerini açıklamıştır.
30. Romanın merkezi Mümtaz ve Suat’ın Nuran’a olan aşklarıdır. Mümtaz ve Nuran birbirini sevmekte ve evlenmeyi tasarlamaktadırlar. Ümitsizliğe düşen Suat ise intihar eder. Bu trajedi nedeni ile Nuran’dan ayrılan Mümtaz’ın iç dünyası yıkılmıştır. Radyoda II. Dünya Savaşı’nın başladığı haberi verildiği sırada, Suat’ın hayalini gören Mümtaz, merdiven başına yıkılır. Ahmet Hamdi Tanpınar, bu romanında aşkın yanı sıra İstanbul’a olan sevgisini de dile getirmektedir.
Bu parçada sözü edilen yapıt aşağıdakilerden hangisidir?
A) Huzur
B) Beş Şehir
C) Çamlıca’daki Eniştemiz
D) Esir Şehrin İnsanları
E) Demirciler Çarşısı Cinayeti
31. Şiirleriyle Dünya edebiyatına damgasını vuran ve romantik ekolün üstadı olarak kabul edilen Lamartine, aynı zamanda lirizmini romana taşımayı başarmış güçlü bir nesir ustasıdır, iki kez Doğu’ya seyahat etmiş, ikinci seyahati sırasında Abdülmecid tarafından kabul edilerek, kendisiyle görüşmüştür. İslam dini ve peygamberi hakkındaki görüşlerini eserlerinde dile getirerek övgüyle söz etmiştir. “Graziella”, gerçek aşkın hayatın en olgun meyvesi olduğu ana fikrinden yola çıkarak kaleme aldığı güçlü bir aşk klasiğidir.
Bu parçada dil, aşağıdaki işlevlerin hangisinde kullanılmıştır?
A) Göndergesel işlevinde
B) Alıcıyı harekete geçirme işlevinde
C) Kanalı kontrol işlevinde
D) Heyecana bağlı işlevinde
E) Şiirsel işlevinde
32. Amerikan edebiyatı sanatçısı Mark Twain, yapıtlarında, toplum
I II
gerçeklerini mizahi bir dille ele almıştır. İlk romanı “Gazap Üzümleri“
III
yayımlanana kadar yazarlık konusunda değişik çalışmaları olmuştur.
İlk kitabını “Mississippi’de Hayat” ve “Huckleberry Finn’in Maceraları
IV V
” adlı yapıtları izlemiştir.
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
33. Servet-i Fünun Edebiyatı ile ilgili olarak aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?
A) Sanat toplum içindir, görüşü benimsenmiştir.
B) Şiirde sadece hece ölçüsü kullanılmış, şiir, düzyazıya yaklaştırılmıştır.
C) Öykü ve romanda, romantizm akımının etkisinde kalınmıştır.
D)Muallim Naci ve Nabizade Nazım bu dönemin en önemli romancılarıdır.
E) Batı’dan alınan sone, terzarima gibi nazım şekilleri kullanılmıştır.
34. Aşağıdaki açıklamalardan hangisi ayraç içinde belirtilen sanatçıyla ilgili değildir?
A)İlahi aşkı işlediği “Leyla ile Mecnun” mesnevisiyle tanınmıştır. (Şeyh Galip)
B)Yapıtlarında aşk ve kahramanlık konularının yanında tasavvufa da yer vermiştir. (Kadı Burhaneddin)
C)Divan edebiyatının ilk temsilcisi olarak kabul edilir. (Hoca Dehhani)
D) Hicviyelerini “Siham-ı Kaza” adlı yapıtından toplamıştır. (Nefi)
E) “İskendername” ve “Cemşid ü Hurşid” adlı mesnevileri önemli yapıtlarıdır. (Ahmedi)
35. Oyunlarında özgürlük, isyan, doğa, ihtilal gibi toplumsal konuları başarıyla işlemiştir. Önemli yapıtlarından biri olan “Wilhelm Tell”de; bir özgürlük savaşçısının öyküsünü anlatır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Racine B) Moliere C) Goethe
D) Corneille E) Schiller
36. Aşağıdaki dizelerin hangisinde redif yoktur?
A) Âşıkın çok bela gelir başına Tahammül gerektir düşman taşına
B) Aşk atına binmiş olsan yarışmaz Gözüm kanı deryalara karışmaz
C) Yârim sensin dilberlerin iyisi Gözüme görünmez dünya perisi
D) Aşk u sevda ile düştüm bu derde Tuttum günahımdan yüzüme perde
E) Aşkın beni deryalara daldırır Bazı ağlatır da bazı güldürür
37. Bir olmaz emelin düştüm peşine
Vuruldum hüsnünün şen güneşine
Kara gözlerinin aşk ateşine
Yanıp da bahtiyar ölmek isterim
Bu dörtlükle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Tam uyak vardır.
B) Son dize bileşik bir cümledir.
C) Bütün dizelerde ulama vardır.
D) Zincirleme ad tamlaması vardır.
E) Ünsüz benzeşmesi vardır.
38. Cumhuriyet’ten sonraki Türk gezi edebiyatının oluşumunda çok önemli bir yeri vardır. Gezi yazısı türünde ki birçok yapıtında, Türkiye ile diğer ülkeler arasında karşılaştırmalar yaparak önemli noktalara değinmiştir.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Reşat Nuri Güntekin
B) Falih Rıfkı Atay
C) Ahmet Hamdi Tanpınar
D) Memduh Şevket Esendal
E) Sait Faik Abasıyanık
39. Tanzimat sanatçılarından Abdülhak Hamit, Divan şiirinin kurallarını
I II III
değiştiren yenilikçi kişiliğiyle tanınmıştır. Romantizmin etkisinde kalmış,
IV
şiirlerinde daha çok, ölüm konusunu işlemiştir . Romanlarında tekniğe
V
önem vermemiş, daha çok tarihi konuları işlemiştir.
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V
40. Bir kimsenin, başından geçen ya da karşılaştığı olayları üzerinden belli bir zaman geçtikten sonra kaleme aldığı yazılardan oluşan yapıtlardır.
Aşağıdakilerden hangisi bu cümlede açıklanan yazınsal türe örnek gösterilebilir?
A) Anayurt Oteli
B) Mikadonun Çöpleri
C) Zoraki Tabip
D) Kırık Hayatlar
E) Zoraki Diplomat
41. Aşağıdaki özelliklerden hangisi Sait Faik ve Memduh Şevket’te ortaktır?
A) Milli Edebiyat akımının temsilcileri olmaları
B) Roman türünde yapıt kaleme almamaları
C) Sanatlı ve ağır bir söyleyişe sahip olmaları
D) Öykülerini durum üzerine temellendirmeleri
E) Yapıtlarında Burgazada ve etrafında gelişen olayları yansıtmaları
42. I. Sabahattin Ali tarafından yazılmıştır.
II. Tiyatro türünde kaleme alınmıştır.
III. Köyün muhtarı, elindeki yetkiyi çıkarları için kullanmaktadır.
IV. Bir köy sorunu üzerinden halk-yönetici çatışması anlatılmıştır.
V. Haceli’nin, Bayram’ın evinin önüne ev yapmak için araziyi almasıyla trajik olaylar başlar.
Yukarıda numaralanmış cümlelerde belirtilen yargılardan hangileri “Yılanların Öcü” adlı yapıt ile ilgili olarak söylenemez?
A) I. ve II. B) II. ve III. C) II. ve V.
D) III. ve IV. E) IV. ve V.
43. Reşat Nuri’nin toplumsal yönü ağır basan bu romanında, medresede yetişen; ancak sonra öğretmen okulunu bitirerek Ege Bölgesi’ndeki bir kasabada, gerici ve çıkarcı birtakım güçlerle savaşan, idealist bir gencin serüveni ele alınıyor. Atatürk Devrimleri’nin o coşkulu havası içinde, çok güçlü sezgi ve gözlemlerle kaleme alınmış bu romanda, toplumumuzun o günkü büyük sorunları tartışılıyor. Roman, bir bakıma en önemli kahramanı Şahin Hoca’nın kişiliğini oluşturan niteliklerin, mücadelesi ve uğradığı yenilgilerin öyküsüdür.
Bu parçada sözü edilen yapıt aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yaprak Dökümü
B) Çalıkuşu
C) Yeşil Gece
D) Yorgun Savaşçı
E) Ateşten Gömlek
44. I. Grup II. Grup
I. Müştak Bey Aşk-ı Memnu
II. Adnan Bey Şair Evlenmesi
III. Rakım Efendi Araba Sevdası
IV. Mahpeyker İntibah
V. Kondaraki
Yukarıda I. grupta verilen kahramanlardan hangisi, II. grupta verilen yapıtlardan biriyle ilişkilendirilemez?
A) I. B) II. C) III. D) IV, E) V
45. Aşağıdaki yapıtlardan hangisinin yazınsal türü, ötekilerden farklıdır?
A) Gülünç Kibarlar
B) Sardalya Sokağı
C) Babalar ve Oğullar
D) Karamozov Kardeşler
E) Nötre Dame’ın Kamburu
46. Fazıl Hüsnü Dağlarca, “Kalpaklılar“: Halide Edip Adıvar,
I II III
“Vurun Kahpeye” adlı romanlarında Kurtuluş Savaşı yıllarını işlemişlerdir.
IV V
Bu cümledeki bilgi yanlışının giderilmesi için aşağıdaki değişikliklerden hangisi yapılmalıdır?
A) I. nin yerine “Samim Kocagöz” getirilmeli
B) II. nin yerine “Çakır’ın Destanı” getirilmeli
C) III. nün yerine “Reşat Nuri” getirilmeli
D) IV. nün yerine “Çalıkuşu” getirilmeli
E) V. nin yerine “oyunlarında” getirilmeli
47. Oğuz Atay’ın bu romanında genç mühendis Turgut Özben, yakın arkadaşı Selim Işık’ın kendini bir tabancayla vurduğunu gazetelerden öğrenir. Olayın çok etkisinde kalır, intiharın sebeplerini merak eder. Bu amaçla araştırmalara girişir. İlkin Selim’in arkadaşlarından Metin ve Esat’la görüşür. Metin kendisine şunları anlatır: Metin’in Zeliha adlı bir kızla ilişkisi vardır. Selim, kızın ona uygun düşmediğini söyler. Fakat Metin kızı bırakınca, bu kez Selim ona tutulur. Metin bunun üzerine yeniden kıza yanaşır. Kız ise bir süre sonra onlardan ayrılır, başkasıyla evlenir. Belli aşamalardan sonra Turgut bir trene binip gider ve ortadan kaybolur.
Bu parçada sözü edilen yapıt aşağıdakilerden hangisidir?
A) Aylak Adam
B) Tutunamayanlar
C) İçimizdeki Şeytan
D) Ölü Kentin Nabzı
E) Sokaktaki Adam
48. “Saatleri Ayarlama Enstitüsü”yle —, “Fanim Bey ve Biz”iyle —, “Cumbadan Rumba”sıyla — Cumhuriyet dönemi Türk romanında önemli bir yere sahiptir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, sırasıyla aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Ahmet Hamdi Tanpınar – Abdülhak Şinasi Hisar -Peyami Safa
B) Abdülhak Şinasi Hisar – Peyami Safa – Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Peyami Safa – Ahmet Hamdi Tanpınar – Abdülhak Şinasi Hisar
D) Ahmet Hamdi Tanpınar – Peyami Safa – Abdülhak Şinasi Hisar
E) Peyami Safa – Abdülhak Şinasi Hisar – Ahmet Hamdi Tanpınar
49. İyi ki bilmiyor kalabalıklar
Yağmura bakmayı cam arkasından
İnsandan insana şükür ki fark var
Birine cennetse birine zindan
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) I. ve III. dizeler tam uyak oluşturmuştur.
B) II. ve IV. dizeler zengin uyak oluşturmuştur.
C) Redif kullanılmamıştır.
D) “bilmiyor” sözcüğünde ünlü daralması vardır.
E) II. dizede “a” sesiyle aliterasyon yapılmıştır.
50. Servet-i Fünun Edebiyatı’nın önde gelen romancılarından
I
Mehmet Rauf’un Suat Hanım ile Necip Bey arasındaki yasak aşkı
II III
anlattığı “Aşk-ı Memnu“, edebiyatımızda ilk psikolojik romandır.
IV V
Bu cümlede numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
51. İstanbul halkının yaşamını, gelenek ve göreneklerini fıkra ve sohbetlerinde, başarılı bir biçimde anlatan, hiçbir edebiyat topluluğuna bağlı olmayan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mehmet Akif B) Ahmet Haşim
C) Ahmet Rasim D) Hüseyin Cahit
E) Refik Halit Karay
52. “Rübâb-ı Şikeste”nin karşısına “Türk Sazı” adlı yapıtıyla çıkmış, aruz vezninin tumturaklı ve tantanalı edası karşısında, hece vezniyle şiirler yazmıştır. Yunan Harbi sırasında yayımlanan “Türkçe Şiirler” isimli küçük şiir kitabıyla tanınmış, halk diliyle Türklüğün heyecanını ve idealini haykırdığı için yeni bir çığırın müjdecisi olmuştur.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevfik Fikret
B) Ziya Gökalp
C) Mehmet Emin Yurdakul
D) Ali Canip Yöntem
E) Mehmet Akif Ersoy
53. 15. yüzyıl Bektaşi şairlerinden olan Kaygusuz Abdal,
I II
hece ölçüsünün yanında aruz ölçüsüyle de şiirler yazmıştır.
III
Daha çok, Bektaşilik ilkelerini softa görüşle alay derecesinde savunduğu
şathiveleriyle tanınmıştır. “Mecalis-i Seba” ve “Mektubat” tanınmış
IV V
yapıtlarıdır
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
54. Düzyazılarında Osman Mazlum imzasını kullanmıştır. “Papirüs” dergisini aralıklarla çıkarmıştır. Kendine özgü söyleyiş biçimi ve şaşırtıcı buluşlarıyla, zengin birikimi ile, duyarlı, çarpıcı, yoğun, diri imgeleriyle İkinci Yeni şiirinin en başarılı örneklerini vermiştir. “Göçebe”, “Üvercinka” ve “Güz Bitiği” şiir türündeki yapıtlarıdır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ece Ayhan
B) İlhan Berk
C) Cemal Süreya
D) Oktay Rifat Horozcu
E) Ahmet Kutsi Tecer
55. I. Kemal Tahir – Üç İstanbul
II. Aziz Nesin – Hababam Sınıfı
III. Yaşar Kemal – Binboğalar Efsanesi
IV. Haldun Taner – Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu
V. Tevfik Akdağ – Lacivert Kanatlı Bir Kuştur Gece
Yukarıda numaralanmış sanatçı-yapıt eşleştirmelerinden hangileri yanlıştır?
A) I. ve II. B) II. ve III. C) II. ve V.
D) III. ve IV E) IV. ve V.
56. Tanıdıklardan biri, yazdığı romanın müsveddelerini Neyzen Tevfik’e göstererek fikrini sorar. Neyzen beğenmediğini ifade edince, adam: “iyi ama siz hiç roman yazmadınız ki!” Neyzen Tevfik şu cevabı verir: “Ben yumurtanın tazesini bayatını iyi anlarım. Ama bu
güne kadar hiç yumurtlamadım.”
Bu parça aşağıdakilerden hangisine örnek gösterilebilir?
A) Lirik anlatıma
B) Epik anlatıma
C) Emredici anlatıma
D) Fantastik anlatıma
E) Mizahi anlatıma
CEVAPLAR
1- |
B |
15- |
C |
29- |
E |
43- |
C |
2- |
D |
16- |
A |
30- |
A |
44- |
C |
3- |
A |
17- |
E |
31- |
A |
45- |
A |
4- |
B |
18- |
E |
32- |
C |
46- |
A |
5- |
B |
19- |
B |
33- |
E |
47- |
B |
6- |
D |
20- |
D |
34- |
A |
48- |
A |
7- |
D |
21- |
B |
35- |
E |
49- |
E |
8- |
E |
22- |
E |
36- |
D |
50- |
D |
9- |
D |
23- |
A |
37- |
C |
51- |
C |
10- |
C |
24- |
C |
38- |
B |
52- |
C |
11- |
C |
25- |
E |
39- |
E |
53- |
E |
12- |
B |
26- |
A |
40- |
E |
54- |
C |
13- |
C |
27- |
C |
41- |
D |
55- |
A |
14- |
B |
28- |
E |
42- |
A |
56- |
E |