LYS – 7 Deneme Sınavı
1.
Ben bir ayrık otuyum
Ne buğday amcam ne pirinç dayım
Mısırla akraba bile değilim
Bir yeşermeyegöreyim
Kızmasınlar halim duman
Canıma kastederler yapabilseler
Ama nafile kurumam
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Birden çok bağlaç vardır.
B) Bileşik fiillere yer verilmiştir.
C) Ses ve ritim önemsenmiştir.
D) Zengin uyak kullanılmıştır.
E) “ayrık otu” konuşturularak intak sanatı yapılmıştır.
2. Cenap Sahabettin ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Sembolizm ve parnasizmden etkilenmiştir.
B) Aşk ve doğa temalı, lirizm ağırlıklı şiirler yazmıştır.
C) Şiirlerinde kullandığı “sâât-i semenfâm”, “çeng-i müzehhep” ve “nay-i zümürrüt” gibi imgeler döneminin yazın dünyasında tartışmalara yol açmıştır.
D) Özdeyişlerini, “Tiryaki Sözleri” adlı yapıtında bir araya getirmiştir.
E) II. Dönem Tanzimat Edebiyatının önde gelen sanatçılarındandır.
3. Edebiyat-ı Cedide’nin önemli şairlerinden Mehmet Akif,
I II
“Sis. Millet Şarkısı, Doksan Beşe Doğru“ adlı şiirlerinde,
III
toplumun genel durumunu ve bu durum karşısındaki
duygularını anlatır. “Halûk’un Defteri” adlı yapıtında top-
IV
Sadığı ve gençlere seslendiği birçok şiirinde ise, milletin yükselmesi konusundaki düşüncelerini ve umutlarını dile
V
getirir.
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
4. Namık Kemal ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) “Bayrak şairi” olarak tanınmıştır.
B) Halkın bilinçlenip gelişmesi için edebiyatı bir araç olarak görmüştür.
C) “Vatan yahut Silistre” adlı oyununun oynanması üzerine Magosa’ya sürülmüştür.
D) “Hürriyet Kasidesi” ve “Vatan Mersiyesi” tanınmış şiirlerindendir.
E) “Renan Müdafaanamesi” ve “Takip” adlı yapıtlarını eleştiri türünde kaleme almıştır.
5. Havalar soğudu iyiden iyiye, buz kesti dağ taş
Mezarlarında üşümez mi yatan ölüler acep
Bu dizelerde aşağıdaki açıklamalardan hangisine uygun bir söz sanatı vardır?
A) Bir nükte yapmak için bilinen bir durumu ya da olayı bilmezlikten gelme
B) İnsanlara özgü bir niteliği cansız varlıklara aktarma
C) Söylenen sözün, gerçek ve mecaz anlamı dışında büsbütün tersini kastetme
D) Tarihte bilinen ünlü bir olayı, kişiyi ya da durumu hatırlatma
E) Bir olayı, gerçek nedeninin dışında, hayali ve güzel bir nedene bağlama
6. 1901 ‘de Servet-i Fünun dergisinin kapatılması üzerine Servet-i Fünun topluluğu dağılmış ve 1908 yılına kadar edebiyatta bir sessizlik hüküm sürmüştür. II. Meşrutiyetin ilânından sonra genç sanatçılar, yeni bir edebî topluluk meydana getirdiler. Önceleri çeşitli dergilerde çalışmalarını sürdüren bu genç nesil, edebî faaliyetlerini kabul ettirmek için 20 Mart 1909 tarihinde bir beyanname ile kendilerini kamuoyuna tanıtmışlardır. Bu beyanname edebiyat tarihimizde ilk örnek olması bakımından önemlidir.
Bu parçada sözü edilen edebiyat topluluğu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yedi Meşaleciler B) İkinci Yeniciler
C) Fecr-i Aticiler D) Beş Hececiler
E) Genç Kalemler
7. Cemal Süreya Milli edebiyat akımıyla gelişen, öz değerlere
I II
geri dönüş düşüncesini benimsemiştir. Hece vezniyle, günlük
III
konuşma dilinde sade ve akıcı şiirler kaleme almaya başlamıştır. Orhan Seyfi Orhon. Faruk Nafiz Çamlıbel. Enis Behiç Koryürek ve
IV
Halit Fahri Ozansoy’dan oluşan, Beş Hececilerden biri olmuştur.
V
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B)II. C) III. D) IV. E) V.
8. Haldun Taner’in bu oyununda, başkahraman, Sineklidağ adlı gecekondu mahallesinde yaşayan, Zilha’ya âşık bir gençtir. Bir gece Zilha’nın dayısı mahallenin “baş belası” Çamur İhsan’ı bıçaklanmış hâlde yerde bulur. Ona yardım etmeye çalışırken eline kan bulaşır ve cinayeti onun işlediği sanılır. Bugünden sonra başkahraman için bir destan söylenmeye başlanır Başkahraman, kimseyi kendine inandıramayacağını anlayınca kendisi de bu destana inanır. Af ile hapishaneden çıkınca muhtar adayı olur.
Bu parçada sözü edilen yapıt aşağıdakiler hangisidir?
A) Küçük Ağa
B) Yalnız Efe
C) Keşanlı Ali Destanı
D) Çakır’ın Destanı
E) Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu
9. Ben Orhan Veli
“Yazık oldu Süleyman Efendi’ye”
Mısra-ı meşhurunun mübdii
Duydum ki merak ediyormuşsunuz
Hususi hayatımı
Anlatayım
Evvelâ adamım, yani
Sirk hayvanı filan değilim
Burnum var, kulağım var
Pek biçimli olmamakla beraber
Bir evde otururum
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Günlük konuşma diliyle oluşturulmuştur.
B) Serbest ölçüyle yazılmıştır.
C) Söz sanatlarına ağırlık verilmiştir.
D) Yalın bir anlatımla kaleme alınmıştır.
E) Açıklayıcı anlatıma özgü nitelikler taşımaktadır.
10. Bir şair ve bir İstanbul yazarı olarak, hep incelikleri, güzellikleri arayan Sait Faik, bu özelliğini yapıtlarında da sergilemiştir.
I
Şiirlerini. “Sebil ve Güvercinler”, “Geçen Zaman” ve “Nefes Almak”
II
adlı yapıtlarında bir araya getirmiş; hikâyelerini de “Mesut İnsanlar
III
Fotoğrafhanesi” ile “Değişen İstanbul” adlı yapıtlarında toplamıştır
IV. V.
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
11. Edebiyat tarihçisi olmanın yanı sıra yazar da olan İsmail Habib Sevük’ün kişisel gözleme dayalı, renkli, kıvrak bir anlatımı; bilgiden, fikirden kuvvet alan edebî sanatlarla yüklü bir üslûbu vardır. Tanpınar, onun için: “İsmail Habip, edebiyat ve şiir aşkını bir nevi din hâline yahut daha sıkı bir şart hâline sokmuştu. Bir insanla dost olması için onun şiirden anlaması kâfi değildi, hayatında şiirin hâkim olması lâzımdı.” demiştir. “Türk Teceddüt Edebiyatı Tarihi”, “Tuna’dan Batı’ya”, “Edebî Yeniliğimiz” ve “Dil Davası” yapıtlarından bazılarıdır.
Bu parçada dil, aşağıdaki işlevlerinin hangisinde kullanılmıştır?
A) Dil ötesi işlevinde
B) Alıcıyı harekete geçirme işlevinde
C) Kanalı kontrol işlevinde
D) Heyecana bağlı işlevinde
E) Göndergesel işlevinde
12. Yaş otuz beş! Yolun yarısı eder
Dante gibi ortasındayız ömrün
Delikanlı çağımızdaki cevher
Yalvarmak yakarmak nafile bugün
Gözünün yaşına bakmadan gider
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Birden çok ünsüz yumuşaması vardır.
B) Uyak ve redif kullanılmıştır.
C) Bağ-fiil ve isim-fiile yer verilmiştir.
D) “y” ve “d” harfleriyle asonans yapılmıştır.
E) İkinci dizede, İtalyan şair Dante’nin otuz beş yaşındayken Kilise’nin çağrısı üzerine günahlarına tevbe etmesi olayı hatırlatılarak telmih yapılmıştır.
13. Japonların, — ve Rusların, — dünyaca tanınmış önemli doğal destanlardandır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Gılgamış’ı – Şınto’su
B) Nibelungen’i – İlyada’sı
C) Şinto’su – İgor’u
D) İgor’u – Mahabarata’sı
E) Ramayana’sı – İgor’u
14. I. Grup II. Grup
I. Fitnat Kırık Hayatlar
II Ömer Behiç Şair Evlenmesi
III. Müştak Bey Vatan yahut Silistre
IV Lâmia Mai ve Siyah
V Albay Sıtkı Bey
Yukarıda I. grupta verilen kahramanlardan hangisi, II. grupta verilen yapıtlardan biriyle ilişkilendirilemez?
A) I. B) II. C) III. D) IV E) V
15. I. Halit Ziya Uşaklıgil – Ferdi ve Şürekâsı – realizm
II. Mehmet Rauf – Hep 0 Şarkı – romantizm
III. Ahmet Haşim – Akşam Güneşi – klasisizm
IV Hüseyin Rahmi – Gulyabani – natüralizm
V Tevfik Fikret – Rübab-ı Şikeste – parnasizm
Yukarıda verilen sanatçı-yapıt-edebiyat akımı eşleştirmelerinden hangileri yanlıştır?
A) I. ve II. B) II. ve III. C) II. ve V
D) III. ve IV E) IV ve V
16. 15. yüzyılda kaleme alınan yapıtta. Türkçenin Farsçadan üstün olduğu ve Türkçeyle de güzel şiirler yazılabileceği örneklerle ispatlanmıştır.
Bu cümlede sözü edilen yapıt aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kamus-ı Türki
B) Mecalisü’n Nefais
C) Divanü Lügati’t Türk
D) Hadikatü’s Süeda
E) Muhakemetü’l Lügateyn
17. I. Halkın ortak malı olan ürünlerdir.
II. Az çok kültürlü kişilerce anlatılır.
III. Sevgi ve kahramanlık konuları işlenir.
IV Bütünüyle manzum olarak söylenir.
V Kahramanları cin, peri ve devlerden oluşur.
Yukarıda numaralanmış yargılardan hangileri halk hikâyeleri ile ilgili olarak söylenemez?
A) I. ve II. B) II. ve III. C)ll.veV
D) III. ve IV E) IV ve V
18. Edebiyat-ı Cedide’nin tanınmış yazarlarından biri olan
I
Yusuf Atılgan, “Aylak Adam” ve “Anayurt Oteli” adlı romanlarında
II III IV V
psikolojik yabancılaşma ve yalnızlık temasını başarıyla işlemiş; modern Türk edebiyatının önde gelen ustaları arasında yer almıştır.
Bu cümlede numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
19. Gidilen yerlerin değişik görünümleri, insanların yaşama biçimleri, dilleri gelenek ve görenekleri, — odak noktası olmuştur. Bu yapıtlarda, yazar, gördüklerini ve onlarla ilgili izlenimlerini dile getirmiştir. Babür Şah’ın “Babürname”si ve — “Miratü’l Memalik”i bu türün başarılı örnekleridir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) biyografilerin – Sinan Paşa’nın
B) bibliyografyaların – Kâtip Çelebi’nin
C) biyografilerin – Seni Bey’in
D) seyahatnamelerin – Şeydi Ali Reis’in
E) seyahatnamelerin – Ali Şir Nevai’nin
20. Kimini vurguncu yaptı 39 harbi
Kimini karaborsacı
Laf olur diye dost çayı içmeyenler
Mahkemelik oldu rüşvet yüzünden
Gaz fişi, ekmek karnesi derken
Kimler karışmadı ki piyasaya
Kimini sefil etti 39 harbi
Kimini şair etti
Beni de gazete tiryakisi
Dadandık kahvelere ajans yüzünden
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Redif kullanılmamıştır.
B) Serbest ölçüyle yazılmıştır.
C) Yinelemelere yer verilmiştir.
D) Konuşma dilinin söz değerleriyle oluşturulmuştur.
E) Biçim ve içerik bakımından toplumcu gerçekçi şiire özgü nitelikler taşımaktadır.
21. Johann Wolfgang Von Goethe, “Genç Werther’in Acıları“
I II
romanıyla dünya edebiyatında büyük beğeni toplamıştır. Sanatının doruğu olarak kabul edilen yapıtı ise “Cromwell” adlı oyunudur.
III IV
Ruhunu şeytana satan büyücü Dr. Faust’un efsanesinden konusunu
V
alan bu yapıt sanatçının bütün hayatını kapsar.
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
22. Anonim halk edebiyatı sözlü ürünlerinden biri olan Karagöz
I II
oyununda konular ve kahramanlar belirlidir. Karagöz, medrese
III
kültürü ile yetişmiş Pişekâr’ın süslü konuşmalarıyla alay ederek onu
IV
gülünç durumlara düşürür. Çelebi, Tuzsuz Deli Bekir, Beberuhi
V
yardımcı karakterlerden bazılarıdır.
Bu cümledeki bilgi yanlışının giderilmesi için aşağıdaki değişikliklerden hangisi yapılmalıdır?
A) I. nin yerine “Âşık edebiyatı” getirilmeli
B) II. nin yerine “orta oyununda” getirilmeli
C) III. nün yerine “Kavuklu” getirilmeli
D) IV. nün yerine “Hacivat’ın” getirilmeli
E) V. nin yerine “Zenne, Denyo, Balama” getirilmeli
23. I. Dönem Tanzimat sanatçıları “Sanat toplum içindir.” görüşünü
I II
benimsemişlerdir. Yapıtlarında da romantizm akımının belirgin
III
özellikleri görülür. Şiirde estetik değil içerik ön plana çıkarılmıştır.
IV
Batılı anlamda başarılı kabul edilen “Kırık Hayatlar”. “Ferda-yı
V
Garam” ve “Şık” gibi romanlar bu dönemde yazılmıştır.
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
24. Aşağıdaki açıklamalardan hangisi ayraç içinde belirtilen sanatçıyla ilgili değildir?
A) Edebiyatımızda, yaptığı radyo sohbetleriyle ve ansiklopedi çalışmalarıyla tanınmıştır. (Şevket Rado)
B) “Kaplumbağalar”, “Tırpan” ve “Yılanların Öcü”, kırsal yaşamı anlattığı romanlarıdır. (Sabahattin Ali)
C) “Güneşi Yakanların Selamı” ve “Mısırkalyoniğne”, şiir türündeki yapıtlarıdır, (ilhan Berk)
D) Edebiyatımızda masal yazan olarak tanınmış, folklor araştırmaları yapmıştır. (Eflatun Cem Güney)
E) Mizahi bir anlayışı benimsemiş, “Hababam Sınıfı” adlı dizi yapıtıyla tanınmıştır. (Rıfat İlgaz)
25. Bir kalemin ucundan hislerimiz akınca
Bir ince yol onları sıkıyor, daraltıyor
Beni anlayamazsan gözlerime bakınca
Göğsümü parçala bak kalbim nasıl atıyor
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Bütün dizelerde redif kullanılmıştır.
B) Son dizede birden çok yargı vardır.
C) İkinci dize öznesi ve nesnesi ortak bağımlı sıralı bir cümledir.
D) “Anlayamazsan” sözcüğü, geniş zamanın şartı biçiminde çekimlenmiş, kurallı bileşik bir eylemdir.
E) İlk dizede “hisler” suya benzetilmiş, ancak su söylenmeyip suyun bir özelliği olan “akmak” söylenerek tecahül-i arif yapılmıştır.
26. Fransız edebiyatı sanatçısı Honore de Balzac aynı kahramanları
I II
farklı farklı romanlarında kullanmış, böylece toplumsal yapıyı
III
gerçekçi bir yaklaşımla gözler önüne sermeyi başarmıştır. Bunu yaparken iki bine yakın karakter oluşturmuştur. “Eugenie Grandet” ve
IV
“Oliver Twist“ tanınmış romanlarıdır.
V
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
27. Saf (öz) şiir anlayışında estetik tavır ön plandadır. Bu anlayıştaki şairler didaktiklikten ve her türlü ideolojiden uzak durup; bir şey öğretmeyi değil, musikiyle ya da musikinin çağrıştırdığı imgelerle insanın estetik duyarlılığını doyurmayı amaç edinirler.
Buna göre aşağıdakilerin hangisinde verilen dizeler, saf (öz) şiir anlayışını örneklendirmez?
A) Ağır, ağır çıkacaksın bu merdivenlerden
Eteklerinde güneş rengi bir yığın yaprak
Ve bir zaman bakacaksın semaya ağlayarak
B) Canan gülüyor eski yerinde
Canan ki gündüzleri gelmez
Akşam görünür havz üzerinde
C) Ne içindeyim zamanın
Ne de büsbütün dışında
Yekpare geniş bir anın
Parçalanmaz akışında
D) Değil mi cephemizin sinesinde iman bir
Sevinme bir, acı bir, gaye aynı, vicdan bir
Değil mi ortada bir sine çarpıyor, yılmaz
Cihan yıkılsa emin ol bu cephe sarsılmaz
E) Yeşil pencerenden bir gül at bana
Işıklarla dolsun kalbimin içi
Geldim işte mevsim gibi kapına
Gözlerimde bulut, saçlarımda çiğ
28. Aşağıdaki özelliklerden hangisi klasik tragedya ve klasik komedyada ortaktır?
A) İzleyenleri güldürerek düşündürmeyi amaçlama
B) Soylu kişilerden seçilen karakterlere yer verme
C) Koro ve diyalog bölümlerine yer verme
D) Yalnızca mitolojilerden alınan konuları işleme
E) Seçkin bir üslupla oluşturulma
29. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Attilâ İlhan, “Kurtlar Sofrası” romanında; ülkedeki iş çevrelerini, basın ve eğlence endüstrisini gazeteci Mahmut Bey’in kişiliğinde ele alarak, yaşanan dönemi tüm çıplaklığı ile ortaya koymuştur.
B) Halit Ziya Uşaklıgil, “Nemide” romanında, annesi vereme yenik düşmüş ve kendisi de bu hastalığın pençesinde yaşam mücadelesi veren genç bir kızın yaşadıklarını anlatır.
C) Hüseyin Rahmi’nin “Panorama” romanında; Halley Kuyruklu Yıldızı’nın dünyaya çarpacağı söylentisi yayılır, İrfan Galip bu konuyla ilgili konferanslar düzenlemeye karar verir.
D) Peyami Safa, “Cumbadan Rumbaya” romanında; Cemile’nin kötü yaşamından, bîr anda Tahsin adındaki zengin bir adama rastlayarak kurtuluşunu ve birbiri ardına gelişen ilginç olayları anlatır.
E) Reşat Nuri, “Acımak” romanında, şefkatten yoksun bir çocukluk geçirdiğinden dolayı acıma duygusu olmayan Zehra adlı bir öğretmenin hayatını anlatır.
30. —, Hz. Muhammed’in (SAV) doğumunu anlatan manzum yapıtlardır. Bunların içinde en ünlüsü Süleyman Çelebi’nin “Vesiletü’n Necat” adlı yapıtıdır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Mersiyeler B) Mevlidler C) Semailer
D) Münacatlar E) Şathiyeler
31. Ziya Gökalp ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Türkçülük akımını bir sisteme bağlayıp topluma mal etmiştir.
B) 1911’de Selanik’te çıkan Genç Kalemler dergisinde dil ve edebiyata dair yazılar yayımlamıştır.
C) Halka ve ulusal kültür kaynaklarına gidilmesi yolunda genç sanatçılara önderlik yapmıştır.
D) İnceleme, makale, didaktik şiir, manzum destan ve masal türlerinde yapıtlar kaleme almıştır.
E) “Kendi Gök Kubbemiz” ve “Eski Şiirin Rüzgârıyla” şiirlerinin yer aldığı yapıtlardır.
32. Aşağıdaki açıklamalardan hangisi ayraç içinde belirtilen yapıtla ilgili değildir?
A) Hekim Hacı Paşa tarafından yazılan yapıtta, birçok hastalık açıklanmış; hastalıkların teşhis ve tedavileri hakkında bilgi verilmiştir. (Müntehabü’l Şifa)
B) Haliloğlu Yahya Burgazi’nin bu yapıtı, insanlara toplumda nasıl davranmaları gerektiğini açıklayan dinî-ahlâkî nitelikli öğütler içerir. (Fütüvvetname)
C) Türk boylan arasında anlatılan Hz. Hamza öykülerinden oluşan yapıt, Hamzavi tarafından kaleme alınmıştır. (Hamzaname)
D) Erzurumlu Kadı Darir tarafından kaleme alınmış, içinde manzum bölümlerin de bulunduğu mensur bir yapıttır. (Siretü’n Nebi)
E) Ahmedi tarafından, İranlı şair Selman Saveci’nin aynı adı taşıyan yapıtından yola çıkılarak yazılmış, aşk temalı bir mesnevidir. (Hüsn ü Aşk)
33. Orhan Asena ile İlgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Cumhuriyet Dönemi yazarlarımızdandır.
B) Edebiyata şiir ile başlamış, daha sonra öykü ve oyun türünde yapıtlar vermiştir.
C) Edebiyattaki ününü oyun türündeki yapıtlarıyla kazanmıştır.
D) Yapıtlarında işlediği konular psikolojik ve toplumsal alanları da kapsayacak biçimde çeşitlilik gösterir.
E) “Kocaoğlan”, “Fadik Kız”, “Tanrılar ve İnsanlar” ile “Hürrem Sultan” öykü türündeki yapıtlarıdır.
34. Komedya türünde kaleme alınan yapıtta Harpagon, çok zengin ve cimri bir adamdır. Delikanlı bir oğlu ile gelinlik bir kızı vardır. Harpagon, bütün işlerini birtakım çıkarlar üzerine kurmaktadır. Kızını, sevdiği genç yerine zengin bir ihtiyarla, oğlunu da yine zengin bir dul kadınla evlendirerek kendisi de oğlunun sevdiği kızla evlenmek hevesine kapılır. Bu yüzden, baba ile çocuklar arasında bir çatışma başlar. Oğlunun uşağı, Harpagon’u yola getirmek için onun paralarını çalar. Paralarının çalındığını anlayan Harpagon, çileden çıkar. Sonunda, çocuklarının kendi istedikleri kişilerle evlenmelerine razı olmak koşuluyla paralarına kavuşur.
Bu parçada sözü edilen yapıtın yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şehitler B) Montaigne C) Gorki
D) Moliere E) Bacon
35. Abdülhak Şinasi Hisar, romanlarında Doğu-Batı sorunsalını
I II
kültürel ve felsefi boyutlarıyla ele almıştır. Özellikle” Kara Kitap“
III
adlı romanında bu tema bağlamında çok katmanlı bir edebi metin örneği sergilemiştir. “Cevdet Bey ve Oğulları“ ile “Benim Adım
IV V
Kırmızı” romanlarından bazılarıdır.
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
36. Yazınsal yapıtlar, sanatçıyla toplumun ortak malıdır. İnsanlar, çevre, toplumsal kurallar, geçmiş yaşayışlardan kaynaklanan olaylar, yenilikler, davranışlar sanatçılarda etki ve tepkiler oluşturur. Böylece yazınsal yapıtlar, sanatçılarının bireysel yetenek ve yöntemleri ile toplumsal etkileşimin kaynaştığı ürünler olarak ortaya çıkar. —, yapıtlarında — işlemesi bunun güzel bir örneğidir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilenlerin getirilmesi bilgi yanlışlığına yol açar?
A) Yaşar Kemal’in – Çukurova ve çevresinde yaşanan olayları
B) Halikarnas Balıkçısı’nın – Akdeniz ve Ege’de denize bağlı olarak gelişen olayları
C) Necati Cumalı’nın – Ege Bölgesi’deki köy ve kasaba yaşamını
D) Sait Faik’in – Orta Anadolu’nun kırsal kesimlerindeki acımasız yaşamı
E) Orhan Kemal’in – genellikle fabrika işçilerinin, kırsal kesim insanlarının ve gecekondu bölgelerinde oturanların yaşamını
37. Aristophanes, Eski Yunan edebiyatı tragedya yazarlarındandır.
I II III
“Bulutlar” ve “Kurbağalar” bu türde kaleme aldığı başarılı yapıtlarıdır.
IV V
Bu parçadaki bilgi yanlışının giderilmesi için aşağıdaki değişikliklerden hangisi yapılmalıdır?
A) I. nin yerine “Sophokles” getirilmeli
B) II. nin yerine “Latin” getirilmeli
C) III. nün yerine “komedya” getirilmeli
D) IV. nün yerine “Kral Oidipus” getirilmeli
E) V. nin yerine “Agamemnon” getirilmeli
38. Bu gazeli âlem beğense Ekrem Bey beğenmez. Çünkü benimdir. Buna birçok şairimiz tarafından vaktiyle nazireler söylenmişti. Ekrem Bey o adamları sevmez. Çünkü benim gazelime nazire söylemişlerdir. Adı geçen gazele Tahir Bey tarafından dahi nazire söylenip Elhan’a yazılmışken sonradan çizilmiş olması söylentisi de bu iddiayı doğrulamaktadır. Bir öğrenci elbette öğretmeninin huyunu suyunu bilip ona göre davranır. Zavallı Tahir Bey de -ne yapsın- Üstat Ekrem’i darıltmak istemediğinden Elhan müsveddesini ona içindeki “gark-ı nur” naziresini çizdikten sonra sunmayı uygun bulmuş.
Muallim Naci’nin “Demdeme” adlı yapıtından alınan bu parçanın yazınsal türü aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) Deneme B) Eleştiri C) Söylev
D) Mülakat E) Röportaj
39. Halide Edip Adıvar, Türkçülük akımının etkisinde katarak
I
“Paris’te Bir Türk“ adlı ütopya ağırlıklı romanı yazmıştır.
II III
“Sinekli Bakkal“ ve “Tatarcık” toplumsal yaşamı
IV V
ele aldığı romanlarıdır.
Bu parçadaki bilgi yanlışının giderilmesi için aşağıdaki değişikliklerden hangisi yapılmalıdır?
A) I. nin yerine “Ahmet Mithat” getirilmeli
B) II. nin yerine “Yeni Turan” getirilmeli
C) III. nün yerine “oyunu” getirilmeli
D) IV. nün yerine “Vurun Kahpeye” getirilmeli
E) V. nin yerine “Yolpalas Cinayeti” getirilmeli
40. “Kiralık Konak” adlı yapıt ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Romantik bir anlayışla yazılmış bir romandır.
B) Üç ayrı kuşak arasındaki görüş, duygu ve yaşayış ayrılıkları üzerinde durulmuştur.
C) Servet Bey, Seniha, Cemil ve Hakkı Celis kahramanlarından bazılarıdır.
D) Yakup Kadri tarafından kaleme alınmıştır.
E) Aşırı Batı hayranı züppe tipi, başarılı bir biçimde çizilmiştir.
41. Terkib-i bent ve terci-i bentte, bentleri birbirine bağlayan beyitlere ne ad verilir?
A) Taç beyit
B) Matla beyti
C) Makta beyti
D) Vasıta beyti
E) Şah beyit
42. Kutadgu Bilig ile ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Yusuf Has Hacip tarafından kaleme alınmıştır.
B) Sefaretname türünün başarılı bir örneğidir.
C) Bir bölümü mesnevi biçiminde, bir bölümü dörtlükler halinde yazılmıştır.
D) İnsanlara ve devlet yöneticilerine yapılan öğütleri içermektedir.
E) Çeşitli kavramları temsil eden dört kişinin kendi aralarında konuşarak gerçeklere varmaya çalışmaları anlatılır.
43. Yahya Kemal, edebiyatımızda “akşam şairi” olarak tanınmıştır.
I II
Fecri Âti’nin en önemli şairidir. Topluluğun dağılmasından
III
sonra sanat yaşamını bağımsız olarak sürdürmüştür.
IV
Aşk ve doğa temalı, müzikalitesi yüksek şiirler yazmıştır.
V
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
44. Ahmet Haşim: “Şiir, nesre çevrilmesi mümkün olmayan nazımdır.” der.
Bu cümle ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Özne, nesne ve yüklemden oluşmuştur.
B) Birden çok ünlü düşmesi vardır.
C) Sıfat-fiil ve isim-fiile yer verilmiştir.
D) Alıntı cümle, iki öğeli bir ad cümlesidir.
E) Dil, heyecana bağlı işlevinde kullanılmıştır.
45. Hafız Nuri Efendi, kapının arkasından şemsiyesini aldı ve yavaşça sokağa çıktı. Neden? Bir işi mi var? Birini mi görecekti? Hiçbir işi yok. Hiç çıkmasa da olabilirdi. Ancak, çıkmış bütündü. Ayakları onu dört yol ağzına doğru götürdü. İki evin arasındaki dar aralıktan, vagonların geçtiği görülüyor. Vagonlar geçti, geçti ve sonra birdenbire bitti.
Bu parçayla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Kısa cümleler kullanılmıştır.
B) Bağlı cümlelere yer verilmiştir.
C) Belirli geçmiş zamanla çekimlenmiş fiiller vardır.
D) Olaylar, oluş sırasına göre anlatılmıştır.
E) Olaylar, kahraman anlatıcının bakış açısıyla verilmiştir.
46. Sözün bilmez bazı nadan elinden
Erkân ağlar, usul ağlar, yol ağlar
Bülbülün feryadı gonca gülünden
Gülsen ağlar, bülbül ağlar, gül ağlar
Bu dörtlükle “ağlar” sözcüğünün yinelenmesiyle yapılan edebî sanata ne ad verilir?
A) İntak
B) Hüsn-i talil
C) Tekrir
D) Tecahül-i arif
E) Mecaz-ı mürsel
47. Hüseyin Cahit Yalçın ile ilgili olarak aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Makaleleriyle yeni edebiyatı savunmuştur.
B) Yapıtlarını realizmin etkisinde oluşturmuştur.
C) “Hayal İçinde” ve “Nadide” adlı romanları vardır.
D) “Zafername”de eleştirilerini yayımlamıştır.
E) Yayımladığı bir makale, Servet-i Fünun dergisinin kapatılmasına yol açmıştır.
48. “Kabusname” Mercimek Ahmet’in Farsçadan çevirdiği
I II
ve didaktik nitelikteki bir yapıtıdır. “Tazarruname” ise Gülşehri’nin
III IV
Farsçadan çevirdiği mesnevi türünde bir yapıtıdır.
V
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
49. Düzenleyicilerinin, derleyicilerinin ve yörelerinin adıyla anılan anonim halk edebiyatı ürünlerine ne ad verilir?
A) Mani B) Şarkı C) Türkü
D) Koşma E) Varsağı
50. Aşağıdaki şairlerden hangisi ötekilerden farklı bir şiir anlayışının temsilcidir?
A) Ziya Osman Saba
B) Vasfi Mahir Kocatürk
C) Yaşar Nabi Nayır
D) Sabri Esat Siyavuşgil
E) Nazım Hikmet Ran
51. Aşağıdakilerden hangisi olay çevresinde oluşan, göstermeye bağlı edebî metinlerden biri değildir?
A) Tragedya B) Komedya C) Meddah
D) Dram E) Roman
52. Aşağıdakilerden hangisi modernizmi esas alan roman yazan sanatçılarımızdan biri değildir?
A) Yusuf Atılgan
B) Oğuz Atay
C) Orhan Pamuk
D) Attilâ ilhan
E) Ahmet Rasim
53. Suut Kemal Yetkin, yapıtlarında, Anadolu kırsalındaki
I II
yaşamı gerçekçi bir anlayışla işlemiştir. “Değirmen” ve
III IV
“İçimizdeki Şeytan” tanınmış yapıtlarındandır.
V
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
54. Benim olsaydın, ah bu mümkün olsaydı… Seni uzak, uzak, bu insanlardan pek uzak bir yere götürürdüm; öyle bir yere götürürdüm ki orada yalnız tabiatla kalırdık. Denizle, semâ ile, sahra ile kalırdık… Sade ikimiz kalırdık… Orada, yalnız ormanda yapraklarla inleyen medhûr rüzgârın, uzakta dalgalarla döğünen medhûş denizin, gökte şimşekleriyle gürleyen haşin yıldırımın sesiyle kalırdık… sade ikimiz kalırdık… Sade ikimiz, unutmuş, unutulmuş, her türlü kayıddan âzâde iki mevcûd gibi yaşardık, ilk insanlar gibi yaşardık, benim olsaydın felâketlerine, merâretlerine, afetlerine tahammül için kuvvet bulur, hayatımın sebebini anlardım, benim olsaydın hayatı severdim.
Bu parçanın biçim ve içerik özelliklerine göre aşağıdakilerin hangisinden alındığı söylenebilir?
A) Gezi yazısından
B) Murabbadan
C) Serbest müstezattan
D) Mensur şiirden
E) Manzum hikâyeden
55. Gittin gelmez illere sevdiğim benim
Ağlarım yaşımı silen bulunmaz
Sen bir kere öldün bense her daim
Bir canlı cenazeyim bilen bulunmaz
Bu dizeler biçim ve içerik özelliklerine göre aşağıdaki şiir türlerinin hangisinden alınmış olabilir?
A) Devriye B) Taşlama C) Ağıt
D) Koçaklama E) Sathiye
56. Başka söz söylemem aşktan yana ben
Yaralı bir kuşum battım kana ben
Ömrümce baş koydum güzelliğine
Azatsız köleyim bil ki sana ben
Bu dizelerde aşağıdakilerden hangisi yoktur?
A) Benzetme B) Uyak C) Redif
D) Ölçü E) Nakarat
CEVAPLAR
1- | D | 15- | B | 29- | C | 43- | A |
2- | E | 16- | E | 30- | B | 44- | E |
3- | B | 17- | E | 31- | E | 45- | E |
4- | A | 18- | A | 32- | E | 46- | C |
5- | A | 19- | D | 33- | E | 47- | D |
6- | C | 20- | A | 34- | D | 48- | C |
7- | A | 21- | C | 35- | A | 49- | C |
8- | C | 22- | D | 36- | D | 50- | E |
9- | C | 23- | E | 37- | C | 51- | E |
10- | A | 24- | B | 38- | B | 52- | E |
11- | E | 25- | E | 39- | B | 53- | A |
12- | D | 26- | E | 40- | A | 54- | D |
13- | C | 27- | D | 41- | D | 55- | C |
14- | A | 28- | C | 42- | B | 56- | E |