Divan Şiiri Geleneğinin Özellikleri
- Aruz ölçüsü kullanılmıştır.
- Arapça ve Farsça sözcük ve tamlamalar sıkça görülür.
- Nazım birimi beyittir, dörtlükle oluşturulan nazım şekilleri de vardır.
- Şiirlerde aşk, tabiat, din, tasavvuf gibi konular işlenmiştir.
- Şiirlerde konu bütünlüğüne ve bütün güzelliğine değil, beyit güzelliğine yer verilmiştir.
- Ortak nazım biçimleri kullanılmıştır.
- Mazmun denen ortak sözler kullanılmıştır.
ÖRNEK METİN
13.Yüzyıl
Hoca Dehhanî
Bir kadehle bizi sâk! gamdan âzâd eyledi
Şâd olsun gönli anın gönlümi şad eyledi
(Sâkî, bir kadehle bizi gamdan kurtardı. Gönlümü mutlu ettiği (için) onun (da)
gönlü mutlu olsun.)
14.Yüzyıl
Âşık Paşa
Ey Âşık sen ömrüni Hak ışkına sarf eylegil
Tâ iresin hazrete bir göz yumup açmış gibi
(Ey Âşık! Sen ömrünü Allah aşkına, onun yolunda harca ki onun huzuruna göz yumup açmış gibi bir çırpıda ulaşasın.)
15.Yüzyıl
Şeyhî
Virdi haraba gönlümi şol gam didükleri
Bulınmadı bu derdüme merhem didükleri
(Şu gam dedikleri gönlümü harap etti. Bu derdime merhem bulunmadı.)
16.Yüzyıl
Fuzulî
Mende Mecnûn’dan füzûn âşıklık isti’dâdı var
Âşık-ı sâdık menem Mecnûn1 un ancak adı var
(Bende Mecnûn’dan daha çok âşıklık yeteneği vardır. Sevgide sadakat gösteren âşık benim, Mecnun’un ancak adı var.)
17. Yüzyıl
Nedim
Yok bu şehr içre senin vasfettiğin dilber Nedfm
Bir perî-sûret görünmüş bir hayâl olmuş sana
(Ey Nedim! Senin anlattığın gibi böyle güzel bir kadın bu şehirde yok. Olsa olsa sana bir perinin yüzü görünmüştür.)
18.Yüzyıl
ŞeyhGâlib
Hoşça bak zatına kim zübde-i âlemsin sen
Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen
(Kendine iyi bak çünkü alemin özüsün sen. Varlıkların gözbebeği olan insansın sen.)