Sizler için 9.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı dersinin 3.Ünitesi olan Şiir başlığında 10 tane online test hazırladık. Başarılar dileriz.
9.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı-3.Ünite-Şiir-3
Tebrikler - 9.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı-3.Ünite-Şiir-3 adlı sınavı başarıyla tamamladınız.
Sizin aldığınız skor %%SCORE%% en yüksek skor %%TOTAL%%.
Hakkınızdaki düşüncemiz %%RATING%%
Soru 1 |
Bu sabah hava berrak
Bu sabah her şey billurdan gibi
Gök masmavi bu sabah
Güzel şeyler düşünelim diye
Cahit Sıtkı Tarancı
Bu parçanın ilk üç mısrasında dile getirilenlerin gerçekleşmesiyle ilgili olarak dördüncü mısrada gerçek sebeple ilgisi olmayan daha güzel ve şiirsel bir sebepten söz edilmiş, böylece —- yapılmıştır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakiler-den hangisi getirilmelidir?
istifham | |
mecazımürsel | |
hüsnütalil | |
tecahülüarif | |
teşbih |
Soru 2 |
Aşağıdaki dizelerin hangisinde sanatlı bir söyleyiş yoktur?
Yürü, gölgen seni uğurlamakta | |
Sarmış denizkızları gibi dalgalar bizi | |
Eyüp öksüz, Kadıköy süslü, Moda kurumlu | |
Sevgilim, kapımı çaldı aydınlık | |
Gezeceğim, doğduğum evin odalarını |
Soru 3 |
Zeytin gözlüm sana meylim nedendir
Bu sevmenin kabahati kimdedir
Hüceste Aksavrın
Bu dizelerde şair “zeytin göz” tamlamasını oluşturarak aşağıdaki sanatlardan hangisine örnek vermiştir?
istiare | |
telmih | |
tevriye | |
kinaye | |
teşbih |
Soru 4 |
Açık istiare, benzetmenin iki temel öğesinden sadece kendisine benzetilen kullanılarak yapılan istiaredir.
Bu açıklamaya göre aşağıdaki dizelerin hangisinde açık istiare vardır?
Uyan yârim uyan, söndü yıldızlar
Gün karşı tepeden doğmak özredir | |
Kedinin gözü henüz açıktı
Sabaha karşı fırtına çıktı | |
Bir yangın gibi taşıyıp durduk
Kederi ve acıyı göğsümüzde | |
Ey benim gonca gülüm
Saçların büklüm büklüm | |
Karın yağdığını görünce
Kar tutan toprağı anlayacaksın |
Soru 5 |
Bir of çeksem karşıki dağlar yıkılır
Bugün posta günü canım sıkılır
Ellerin mektubu gelmiş okunur
Benim yüreğime hançer sokulur
Anonim
Bu türküde —- sanatı kullanılarak gurbette olmanın, sevdiğinden ayrı kalmanın, hele de ondan haber alamamanın verdiği sıkıntı, etkileyici biçimde dile getirilmiştir. Diğer askerlere mektup gelmiştir, onlar mutludur. Bu türküyü yakan kişiye ise mektup gelmemiş, bu da onu, yüreğine hançer sokulur gibi etkilemiştir. O kadar üzüntülü, o kadar doludur ki yürekten bir of çekse bu sesin şiddetiyle karşıki dağlar yıkılacaktır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
telmih | |
teşbih | |
tevriye | |
mübalağa | |
kinaye |
Soru 6 |
Tezat, herhangi bir ilgiden ötürü, birbirine zıt iki kavram, durum ya da olayın bir arada kullanılması sanatıdır.
Bu açıklamaya göre aşağıdakilerin hangisinde tezat sanatına örnek vardır?
Bahçende akasyalar açardı baharla
Ne şirin komşumuzdun sen Fahriye Abla | |
Var olan yoklukların ömrünü sürüyorum
Aşklar bomboş kuruntu, hürriyetler esaret | |
Aşkın sihirli şarkısı yüzlerce dildedir
İspanya neşesiyle bu akşam bu zildedir | |
Gündüzden, gürültüden ve kâinattan ırak
Akşamı seyredeyim bakışlarında bırak | |
Umdular tez elden bahar gelir
Bahar gelmedi ya da gelen bahar değildi |
Soru 7 |
Sen, kaçan bir ürkek ceylânsın dağda
Ben, peşine düşmüş bir canavarım
İstersen dünyayı çağır imdada
Sen varsın dünyada, bir de ben varım
Necip Fazıl Kısakürek
Yukarıdaki parçada şair, oluşturduğu özgün imgeyi ifade etmek için edebî sanatlardan yararlanmıştır. “Sen” dediği kişiyi, dağda kaçan ürkek bir ceylana; kendisini de onun peşine düşmüş bir canavara benzeten şair, o kişiye hiç kimsenin yardım edemeyeceğini iddia etmektedir. Çünkü şairin düşlediği dünyada sadece o ve kendisi vardır. Yani yardıma çağrılabilecek hiç kimse yoktur. Şair, bu imgeyi oluştururken üçüncü dizede —- başvurmuş “dünya" kelimesiyle “dünyada yaşayanları" kast etmiştir.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
tecahülüarife | |
hüsnütalile | |
kinayeye | |
telmihe | |
mecazımürsele |
Soru 8 |
Aşağıdaki dizelerin hangisinde sanatlı bir söyleyiş yoktur?
Bir taşın kumlu damarına yerleşiyorum
En kısmetsiz köküyüm gençlik ağacının | |
Çıkar gelir kutup yıldızı
Işıltılı bir pelerin gibi savurarak samanyolunu | |
Ellerim takılırken rüzgârların saçına
Asıldı arabamız bir dağın yamacına | |
O kara sevdalar kara bulutmuş
Yağmaya yağmaya şehri unutmuş | |
Beni sevmiyordun, bilirdim
Bir sevdiğin vardı, duyardım |
Soru 9 |
Aşağıdaki dizelerin hangisinde istifham sanatına örnek vardır?
Katar katar olmuş yüzünde benler
Dizilmiş kaşının arasına | |
Uzun olur gemilerin direği
Yanık olur âşıkların yüreği | |
Karanfilim biçim biçim
Ben ağlarım için için | |
Ben güzelim diye böyle
Kurulma nazlım kurulma | |
Karanfil oymak oymak
Olur mu yâre doymak |
Soru 10 |
Şiir dilinin en önemli özelliği, anlamsal sapmalar bakımından zengin oluşudur. Anlamsal sapma, kelimelere alışılmış ve bilinen anlamlarının dışında yeni anlamlar yüklemedir. Bu da çoğunlukla alışılmamış bağdaştırmalardan yararlanılarak yapılır.
Aşağıdakilerin hangisinde alışılmamış bağdaştırmadan yararlanılarak anlamsal bir sapma oluşturulmuştur?
Gözü yaşlı anaların ellerini öperim
Sabah çaylarını demlerim işçilerin | |
Yeşil bir masada yan yana
Otururduk erikler altında | |
Sabahleyin gökyüzü parlak, ufuk açıktı
Güneşli bir havada yaylımız yola çıktı | |
Şimdi bir güvercinin uçuşunu bölüşüyoruz Gökyüzünün o meşhur maviliğinde | |
Hayatta tek isteğim buydu
Mutluyum seni sevdiğime |