Milli Edebiyat Bağımsız Sanatçıları – Yahya Kemal Beyatlı (Hayatı – Eserleri)
- Divan şiiriyle Batı şiirini ustalıkla kaynaştırmıştır.
- Fransız tarihçi Albert Sorel‘in etkisiyle Türk tarihine yönelmiştir.
- Saf (öz) şiir anlayışına bağlı kalmıştır.
- Aruzu Türkçeye ustalıkla uygulamıştır.
- Hece ölçüsüyle yazdığı tek şiiri Ok’tur.
- Şiirlerinde İstanbul sevgisi öne çıkar.
- Klasik Türk müziğine hayranlığıyla da tanınır.
- İstanbul, aşk, tabiat, ölüm, musiki, sonsuzluk, rintlik, deniz başlıca konularıdır.
- Aruzla ve divan nazım şekilleriyle modern şiirler yazmıştır.
- “Beyaz lisan” anlayışını savunmuştur.
- Dili mükemmel kullanmaya, sözcük seçimine, dize bütünlüğüne, ahenge ve kafiyeye büyük önem vermiştir.
- Parnasizmin bizdeki temsilcisidir.
- Nev Yunanilik (Neo Klasik) ve sembolizmden de etkilenmiştir.
- Yahya Kemal Beyatlı’nın şiiri ile Milli Edebiyat Dönemi hece şiiri arasında sanat anlayışı, ahenk ve yapı bakımından farklılık olmakla birlikte milli konulara da yönelme bakımından ilişki kurulabilir.
- “Süleymaniye’de Bir Bayram Sabahı” adlı şiiriyle bireyi tarih-kültür-gelenek perspektifiyle ele almış ve Süleymaniye Camii‘ni bir medeniyet sembolü olarak kullanmıştır.
- Sessiz Gemi, Rindlerin Akşamı, Aziz İstanbul, Atik Valde’den İnen Sokakta, Bir Başka Tepeden, Mohaç Türküsü, Mehlika Sultan, Süleymaniye’de Bir Bayram Sabahı önemli şiirlerindendir.
- Bütün kitapları öldükten sonra yayımlanmıştır.
Eserleri:
Şiir: Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgârıyla, Rubailer ve Hayyam Rubailerini Türkçe Söyleyiş
Deneme: Aziz İstanbul, Eğil Dağlar, Edebiyata Dair, Siyasi ve Edebi Portreler
Anı: “Çocukluğum, Gençliğim, Siyasi ve Edebi Hatıralarım”
Tarih: Tarih Musahabeleri