Şiir ve Düz yazı Türleri
Şiir ve Düzyazı Türleri - 3
- Toplam Soru sayısı: %%TOTAL%%
- Doğru sayısı: %%SCORE%%
- Yaptığınız yanlış sayısı: %%WRONG_ANSWERS%%
- Doğru yüzdesi: %%PERCENTAGE%%
Soru 1 |
Aşağıdaki dizelerin hangisinde hem tunç kafiye hem de redif vardır?
Bir gece mavisinde erimiş dağ, deniz, renk Gökten iri yıldızlar sarkıyor hevenk hevenk İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Altın salkımlardan bağların tütüyor yaz Gök içinde aydınlık, kırlar içinde beyaz İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Dönüyor pullu cepken, dönüyor pullu şalvar Kirpikler arasında bakışlar yalvar yalvar İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Işıl ışıl yanıyor bellerdeki silahlık Kalbe tatlı bir sızı akıyor ılık ılık İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Bir masal gecesine vurdukça ay ışığı Birer destan oluyor yüzlerin kırışığı İpucu: TEBRİKLER! |
Soru 2 |
İlk ışık öptü camlardan
Toprak gülümsedi mor mor
Çok şükür Tanrı'm topraktan
Yine merhamet tütüyor
Bu dizelerde aşağıdakilerden hangisi yoktur?
Redif İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Zengin uyak İpucu: TEBRİKLER! | |
Hece ölçüsü İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Tam uyak İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Kişileştirme sanatı İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. |
Soru 3 |
"....." kuruluşu ve kafiye düzeni yönüyle murabbaya benzer. Bestelenmek için yazıldıklarından fazla uzun değildir. Divan edebiyatına Türklerin kazandırdığı bir nazım şeklidir. Divan edebiyatında bu türün en önemli temsilcisi "....” dir.
Yukarıdaki parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?
Tuyuğ, Ali Şir Nevai İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Rubai, Nesimi İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Şarkı, Nedim İpucu: TEBRİKLER! | |
Tuyuğ, Nabi İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Terkib-i Bent, Baki İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. |
Soru 4 |
I. Bir sanat ya da fikir eserinin olumlu veya olumsuz yanlarını çeşitli ölçütlere göre değerlendiren yazılardır.
II. Yazarın okuyucusuyla konuşuyormuş gibi samimi bir dille yazdığı kısa yazılardır.
III. Konularını daha çok tarih ve mitolojiden alan ve acıklı olayları işleyen tiyatro türüdür.
Yukarıda özellikleri sayılan yazı türleri aşağıdakilerden hangisinde sırasıyla doğru olarak verilmiştir?
Eleştiri, dram, makale İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Eleştiri, deneme, trajedi İpucu: TEBRİKLER! | |
Sohbet, trajedi, röportaj İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Sohbet, trajedi, eleştiri İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Fıkra, melodram, eleştiri İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. |
Soru 5 |
Aşağıdakilerden hangisinde, bilgi yanlışı yapılmıştır?
Divan edebiyatında sanatçıların kısa biyografilerini anlatan eserlere "tezkire" denir. İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Günlük gazetelerde güncel konuları işleyen kısa yazıların yanı sıra esprili kısa hikayelere de "deneme" ismi verilir. İpucu: TEBRİKLER! | |
Meddahlık; taklitçilikle hikayeciliğin birleştiği tek kişilik geleneksel halk tiyatrosudur. İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Sefaretname, Osmanlı elçiliklerinin görevli oldukları ülkelerdeki gezi ve elçilik notlarına denir. İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Süslü nesir, Divan edebiyatında edebi sanatlarla, secilerle dolu yazılardır. İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. |
Soru 6 |
Ben, gazetedeki köşemde güncel konuları kendi düşüncelerim doğrultusunda günübirlik yorumlarım. Edebiyattan spora, siyasetten ekonomiye birçok konuda günlük konuşma diliyle kısa, ama yer yer esprili yazılar yazarım.
Bu açıklamayı yapan yazarın yazdığı yazı türü aşağıdakilerden hangisidir?
Deneme İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Fıkra İpucu: TEBRİKLER! | |
Makale İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Sohbet İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Günlük İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. |
Soru 7 |
Röportaj, bir gerçeği araştırma, inceleme, soruşturma yoluyla yansıtır.
I
Anı, yazarın yaşadığı ve tanık olduğu olaylardan beslenir. Günlük,
II III
sıradan bir insanın ya da ünlü birinin günü gününe tuttuğu notlardan oluşur. Biyografi, ünlü bir kişinin yaşam öyküsünü kendi kalemiyle
IV
anlatmasıdır. Gezi ise bir yazarın yurt İçinde ve dışında yaptığı
V
seyahatlerde gördüklerini okuyucuya aktarmasıdır.
Bu parçada numaralanmış terimlerden hangisinin açıklaması yanlıştır?
IV İpucu: TEBRİKLER! | |
III İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
II İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
I İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
V İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. |
Soru 8 |
Bir olayı, bir durumu, yaşamdan bir kesiti veya bir kişiyi kısa bir zaman dilimi içinde belirli bir yanıyla anlatan yazılara "...” denir. Fransız yazar Maupassant'ın adıyla anılana
"...”, Rus yazar Çehov'un adıyla anılana ise "....” denir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?
hikaye, olay, durum hikayesi İpucu: TEBRİKLER! | |
hikaye, durum, olay hikayesi İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
tiyatro, dram, trajedi İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
roman, psikolojik, polisiye roman İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
roman, polisiye, psikolojik roman İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. |
Soru 9 |
I. Beyit sayısı 33 ile 99 arasında değişen bir nazım biriminin giriş bölümüne "nesib" veya "teşbib" denir.
II. Beyit sayısı 5 ile 15 arasında değişir, konu olarak aşk, şarap ve güzellik işlenir.
III. Edebiyatımıza Iran edebiyatından geçmiştir, beyit sayısı 10 ile 25 bine kadar uzanabilir.
IV. Uzun mısralardan sonra kısa mısra getirilmesiyle oluşturulan bir nazım şeklidir, matla beyti yoktur.
Yukarıda numaralanmış cümlelerde aşağıdaki nazım biçimlerinden hangisinden söz edilmemiştir?
Gazel İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Mesnevi İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Kaside İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Kıta İpucu: TEBRİKLER! | |
Müstezat İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. |
Soru 10 |
Aşağıdakilerin hangisi, sadece Tasavvuf edebiyatı nazım türlerinden oluşmuştur?
Nefes, semai, deme, ilahi İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
İlahi, gazel, devriye, sathiye İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
İlahi, kaside, devriye, mesnevi İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Tuyuğ, şathiye, varsağı, deme İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Devriye, nutuk, ilahi, şathiye İpucu: TEBRİKLER! |
Soru 11 |
Mısra sonlarında tek sesin benzerliğine dayanan kafiyeye yarım kafiye (I) denir. Zengin kafiye, (II) üç ya da daha fazla sesin benzerliğine bağlıdır. Cinaslı kafiye, (III) mısra sonlarındaki yazılışları görevleri, anlamları aynı olan kelime ve eklerin tekrarına verilen addır. Redif (IV) ise yazılışları ve okunuşları aynı olduğu halde anlamları ve görevleri birbirinden tamamen farklı sözcükler tarafından oluşturulur.
Yukarıdaki parçada bilgi yanlışlığını gidermek için numaralanmış yerlerden hangileri yer değiştirmelidir?
I. ve II. İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
I. ve III. İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
II. ve III. İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
II. ve IV. İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
III. ve IV. İpucu: TEBRİKLER! |
Soru 12 |
Artık demir almak vakti gelmişse zamandan/
Meçhule giden bir gemi kalkar bu limandan/
Sallanmaz o kalkışta ne mendil ne de bir kol/
Hiç yolcusu yokmuş gibi sessizce alır yol/
Bu beyitlerde aşağıdakilerden hangisi yoktur?
Tunç kafiye İpucu: TEBRİKLER! | |
Tam kafiye İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Zengin kafiye İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Redif İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. | |
Mesnevi kafiye düzeni İpucu: ÜZGÜNÜM!Bir daha deneyin. |