1923-1940 Arası Türk Hikâyeciliği Özellikleri ve Yazarları
1923-1940 Arası Türk Hikâyeciliği
- Bu dönem hikâyesinde gözleme dayalı gerçekçilik gelişmiştir.
- Hikâye romandan ayrı bir tür olarak değerlendirilmeye başlanmış, sanatın toplumsal bir işlevinin olması gerektiği odaya konulmuştur.
- Bu dönemin ilk hikayecileri Kurtuluş Savaşı, tarihî konular, günlük yaşam, Anadolu ve Anadolu insanının yaşadıkları üzerinde durmuştur. Zamanla hikâye konulan zenginleşmiş ve toplumsal konular ele alınmaya başlanmıştır.
- Hikâye yazma yönteminde ise Ömer Seyfettin‘in öncülük ettiği klasik hikâye gelişirken bir yandan da Memduh Şevket Esendal‘la başlayan durum hikâyesinin yaygınlaştığı görülür. Dolayısıyla 1923-1940 yılları arasında hikâyeciliğimiz iki damardan ilerlemiştir.
- 1. si, Maupassant tarzı olay hikâyeciliği. II.si ise Çehov tarzı durum hikâyeciliğidir.
- Maupassant tam olay hikâyeciliğinde Hüseyin Rahmi Gürpınar, Refik Halit, Yakup Kadri, Reşat Nuri Güntekin, Halide Edip Adıvar gibi yazarlar önemli yapıtlar vermiştir. Ayrıca Fahri Celalettin Göktulga, Ercüment Ekrem Talu, Osman Cemal Kaygılı, Nahit Sırrı Örik, Sadri Ertem, Selahattin Enis, Kenan Hulusi Koray gibi yazarlar, gözlemci gerçekçiliğe bağlı klasik hikâyeler yazmışlardır.
- Anton Çehov’un öncülük ettiği durum hikâyeciliğinde ise olaydan çok yaşamdaki kesitler ele alınmıştır. Sıkı bir nedenselliğe dayanmayan bu hikâyelerde durağan bir anlatım vardır.
- Memduh Şevket Esendal ve Sait Faik bu tarzın en önemli temsilcileri olmuşlardır.
Etiketler11.sınıf türk edebiyatı konu anlatımı 1923-1940 arasındaki hikaye hakkında bilgi 1923-1940 arasındaki hikaye nedir 1923-1940 arasındaki hikaye özellikleri nelerdir 1923-1940 arasındaki hikaye yazarlar ve eserleri 1923-1940 arasındaki hikaye yazarları kimlerdir