Encüment Behzat Lav – Hayatı – Eserleri – Edebi Kişiliği
İstanbul’da doğdu, İstanbul Sultanisi’ni bitirdikten sonra Darülbedayi ‘de aktörlük yaptı. Dört yıl süre ile Berlin’de Stern Müzik Konservatuvarı ve Reinhart Tiyatro Akademisinde öğrenim gördü. Radyoda çeşitli görevler yaptı. Ertuğrul Sadi ile Türk Akademi Tiyatrosu’na kurdu. Toplumcu görüşü savundu.
Edebi kişiliği
İlk şiirleri 1926’da Resimli Ay, Servet-i Fünun Uyanış dergilerinde yayımlayan sanatçı, ölçülü ve uyaklı şiire karşı çıktı. Serbest ölçüyle yazan ilk Türk şairlerinden biri oldu. Cumhuriyet Dönemi Türk şiirinde serbest ölçünün ilk uygulayıcılarından öncü bir şairdir. Toplumsal konuları ve ülke meselelerini irdeleyen şiirler yazan sanatçı, Nazım Hikmet havasında şiirler yazdı. Batı ülkelerindeki modern şiir biçimlerini yerli temalara uygulayan deneyci, yenilikçi bir şair olarak anıldı.
Zamanın Batı’da moda olan dadaizm, fütürizm, kübizm ve sürrealizm akımları etkilerini şiirine yansıtmıştır. İlerleyen yıllarda toplumcu şiirden etkilendi. 20. yüzyılın sanat akımlarının etkisi altında yazılmış şiirleri edebiyatımızı derinden etkiledi ve edebiyatımızda yenileşme sürecini başlattı. Şiirimizde 40 kuşağının öncüleri arasında adı geçen, özgür koşuğu ilk kullananlardan olan sanatçı, her zaman toplumsal bir duyarlığın izini sürdü. Şiirlerin de kimi zaman ironi öne çıkar, kimi zaman üstü örtülü, sürrealistlerin çizgisini taşıyan buluşlar öne çıkar. Bu bağlamda o, çağdaş şiirimizde önemli yeri olan ironik şiir türünün ilk önemli temsilcisi sayılabilir.
İlk kitabı”S.O.S“in ardından, ikici kitabı “Kaos“ta da dilin sınırlarını hem sözcükler hem de biçim anlamında zorladı.
Eserleri:
Şiir: S.O.S., Kaos, Açıl Kilidim Açıl, Mau Mau, Üç Ana dolu
Oyun: Karagöz Stepte , Altın Gazap
Anı: Yıllar Böyle Geçti
Deneme – inceleme: Kemalizm’in Dramı, Atatürk Olmasaydı
Oyun: işsizler, Fevkalasriler, Hayvan Fikri Yedi, Kör, İmralı’nın İnsanları, Sanatkar Aşkı, Hep ve Hiç, Siyah Beyaz, Aşağıdan Yukarı, Sahte Kahramanlar