MİLLÎ EDEBİYAT DÖNEMİNDE HİKÂYE
- Tanzimat‘la edebiyatımıza giren “hikâye“, zamanla Batılı anlamda olgunluğa ulaşmıştır. Millî Edebiyat Dönemi’nde, “Genç Kalemler” dergisindeki “Yeni Lisan” makalesinde dile getirilen konulara, öykü türündeki edebî ürünlerde de uyulmuştur.
- Eserlerde sade bir dil kullanılmıştır. Özellikle Ömer Seyfettin, Refik Halit Karay, Reşat Nuri Güntekin, Yakup Kadri Karaosmanoğlu ve Halide Edip Adıvar gibi yazarlar; hikâyelerinde Anadolu’yu ve Anadolu insanını sade bir dille yansıtmaya çalışmışlardır. Bu sanatçıların ürünleri, millî bilincin oluşturulmasında etkili olmuştur.
- Millî edebiyat sanatçıları, öykülerin genelinde toplumsal temaları işlemişlerdir.
- Osmanlıcılık, Türkçülük, Batıcılık akımları; temaların belirlenmesinde etkili olmuştur.
- Anadolu insanının yaşam koşulları, tarihî ve günlük olaylar, Kurtuluş Savaşı yıllarında çekilen sıkıntılar, milliyetçilik düşüncesi, aşk, bağımsızlık, yanlış Batılılaşma, geçmişteki kahramanlıklar, vatan sevgisi tema olarak eserlerde işlenmiştir.
- Olay hikâyeciliği (Maupassant) tarzında ürünler verilmiştir.
- Sanatçılar realizm akımının etkisinde kalarak hikâyelerinde gözleme yer vermişlerdir.
- Eserlerde bilinçli olarak ilk kez İstanbul dışına çıkılmıştır. Hikayelerdeki kişiler, Anadolu’dan seçilmiştir.
- Millî Edebiyat Dönemi hikâyelerinde yurdun her tabakasından halkın yaşamı konu olarak ele alınmıştır.
- Millî Edebiyat Dönemi hikâyelerinde -geri planda da olsa- aşk maceraları unutulmamış ve bireysel temalara da yer verilmiştir.
- Temsilcileri: Ömer Seyfettin, Refik Halit Karay, Reşat Nuri Güntekin, Yakup Kadri Karaosmanoğlu ve Halide Edip Adıvar