EMPRESYONİZM(İZLENİMCİLİK)
1. Sembolizmle aynı yıllarda Fransa’da ortaya çıkmıştır.
2. Önce resim sanatında benimsenmiş, daha sonra edebiyatta, özellikle şiir ve tiyatroda etkili olmuştur.
3. Bazı sembolist şairler, empresyonizm akımı içinde de yer almışlardır.
4. Empresyonizm de sembolizm gibi, realizm natüralizm ve parnasizm akımları çevresinde oluşan gerçekçiliğe tepki olarak doğmuştur.
5. Empresyonizm akımının temel ilkesi, dış dünyanın sanatçıda uyandırdığı izlenimlerin aktarılmasıdır.
6. Sanatçının amacı, dış dünyayı olduğu gibi değil, kendi izlenimlerine göre aktarmak olmalıdır. Başka bir deyişle, nesne dış dünyanın öznel olanla anlatılmasıdır.
7. Empresyonistler, şiirde biçime, uyağa önem vermezler.
8. Sanat için sanat anlayışına bağlı kaldıklarından şiirde toplumsal sorunları ele almazlar.
9. İzlenimci eleştiriye bağlı bir eleştirmen, eserden zevk alıp almadığına bakar ve yapabileceği tek şeyin eserin kendisinde uyandırdığı duyguları, yaşantıları anlatmak olduğuna inanır.
10. Dile getirmek istedikleri kendi iç dünyalarıdır.
11. Eleştirinin yaratıcı bir etkinlik olduğunu; dolayısıyla eleştiri yazısının da bir sanat eseri sayılması gerektiğini ileri sürer.
Empresyonizmin Önemli Temsilcileri
Paul Verlaine
Arthur Rimbaud
Rainer Maria Rilke
Türk Edebiyatındaki Temsilcileri
Ahmet Muhip Dıranas gibi şairlerin bazı şiirlerinde etkili olmuştur.
Nurullah Ataç da eleştiri anlayışı bakımından bu akıma bağlı sayılabilir.