TANZİMAT EDEBİYATI – 14
1. I. Şairler yine gazel, kaside, terkib-i bent yazarak biçimce eskiye bağlı kalmışlardır.
II. İlk tiyatro eserimiz, Şinasi‘nin “Şair Evlenmesi” adlı iki perdelik komedi türündeki eseridir.
III. Kölelik, cariyelik, vatan, millet kavramları bu dönemin en sık işlenen konularıdır.
IV. Ceride-i Havadis, 1871 yılında, çıkarılan ilk gazete olma unvanını taşır.
V. “Sanat, toplum içindir.” anlayışı savunulmuş, Divan edebiyatına karşı çıkılmıştır.
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerin hangisinde Tanzimat dönemi ile ilgili bir bilgi yanlışlığı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E)V.
2. I. Cenap Şahabettin
II. Muallim Naci
III. Nabizade Nazım
Yukarıda sıralanan sanatçılardan hangisi bağlı bulunduğu edebiyat topluluğu yönüyle diğerlerinden farklıdır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
3. Aşağıdakilerden hangisi, parantez içinde belirtilen sanatçının bir özelliği değildir?
A) Edebiyatımızda onun kadar yazan bir başka yazar yoktur, adeta bir yazı makinesidir. (Ahmet Mithat Efendi)
B) Oğlu Nijad’ın ölümü yüzünden içli hüzünlü şiirler yazmıştır, ayrıca realizmin tesiriyle yazdığı “Araba Sevdası” en bilinen romanıdır. (Recaizade Mahmut Ekrem)
C) Divan şiirleri antolojisi olan “Harabat’ın yazarıdır, “Zafernâme” adlı eseri hiciv türündedir. (Namık Kemal)
D) Noktalama işaretlerini ilk kez kullanmış, Türk edebiyatındaki yeniliklerin öncüsü olmuştur. (Şinasi)
E) Dil alanındaki eserleriyle tanınır, “Kamus-i Türki” adlı eseri dilimizin en önemli sözlüğüdür. (Şemsettin Sami)
4. Devrinin en büyük dil bilgini olan —, dilin sadeleşmesi, sözlük ve gramerlerinin yapılması konularında o zamana kadar birçok yazar tarafından ileri sürülen düşünceleri daha bilimsel bir gözle ve daha derli toplu olarak anlatmış; ayrıca, o zamana kadar yokluğundan yakınılan Türk dili sözlüğünü hazırlamış ve sade dille yazı yazma denemelerine girmiştir, Kamus-i Türki adlı büyük sözlüğünün önsözünde (1901), yazı ve edebiyat dili olması istenen bir dilin, sözcüklerini bir araya toplayan bir sözlüğünün ve dilin kurallarını tespit eden bir gramerinin yapılması gerektiğini belirtmiştir.
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?
B) Şinasi
D) Namık Kemal
5. Londra ve Paris gibi Batı, Iran ve Bombay gibi Doğu ülkelerinde elçilik yaparken Batı ve Doğu edebiyatlarını çok iyi özümsemiş. Şiir (Makber, Belde vb.), tiyatro (Finten, Tarık, İçli Kız vb.) türünde eserler vermiş, ilk pastoral şiirimiz sayılan “Sahra” onun kaleminden çıkmıştır. Tiyatrolarını oynanmak için değil, okunmak için yazmıştır. Edebiyatımızda metafizik konuları en çok işleyenlerdendir. Divan edebiyatı nazım biçimlerini bırakıp dize ve uyak düzeninde özgür davranmış, Tanzimat’ın 2. dönem sanatçısıdır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
B) Namık Kemal
C) Muallim Naci
6. Ebubekir Hazım Tepeyran’ın — romanı, Nabizade Nazım’ın 1890 yılında yazdığı — adlı eserinden sonra edebiyatımızda köye yönelen ikinci eserdir. 1887-1896 yıllarını anlatan roman 1910’da yazılmıştır. Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Letaif-i Rivayet – Zehra
B) Taaşşuk-u Talat ve Fitnat – Kara Bela
C) Sergüzeşt – Cezmi
D) Kıssadan Hisse – Küçük Şeyler
E) Küçük Paşa – Karabibik
7. Edebiyatımızda onun kadar çok ve değişik türde eser veren bir başka yazar bulmak zordur. Otuz altısı roman olmak üzere iki yüze yakın eser yazmıştır. Bunlar arasında Felatun Bey’le Rakım Efendi, Yeniçeriler vb. sayılabilir. 1844-1912 yılları arasında yaşayan yazar, sade diliyle halkımıza okuma zevki aşılamıştır.
Bu parçada tanıtılan yazarımız aşağıdakilerden hangisidir?
E) Ahmet Rasim
8. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı yapılmıştır?
A) İlk resmi gazete 1831 ‘de çıkarılmaya başlanan Hürriyet’tir.
B) 1840’ta bir İngiliz olan William Churchill tarafından çıkarılan Ceride-i Havadis yarı resmi bir gazetedir.
C) 1860’ta Şinasi’yle Agâh Efendi’nin çıkardığı Tercüman-ı Ahval ilk özel gazetedir.
D) 1862’de Şinasi, Tasvir-i Efkâr isminde bir gazete çıkarmıştır.
E) Tasvir-i Efkâr gazetesi daha sonraları Namık Kemal tarafından yönetilmiştir.
9. Sanatçımız daha çok nesir alanında yaptığı yeniliklerle Türk edebiyatında önemli bir yer tutar. Eski nesir secilerle süslenir, bu yüzden de, yazı, asıl fikirle hiçbir ilgisi bulunmayan sözlerle doldurulurdu. Ama o, bir gazeteci olarak, “umum halkın kolaylıkla anlayabileceği” yolda yazma amacını güttüğünden, düşüncelerini yalın ve açık bir anlatımla söyleme yolunu tutmuş, söz hünerleri göstermekten kaçınmıştır. Bunu sağlamak için de secileri bırakmış asıl düşünce ile ilgisi bulunmayan doldurma sözlere yer vermemiş, düşüncelerini kısa cümlelerle anlatmaya çalışmıştır. Tercümân-ı Ahvâl ve Tasvir-i Efkâr’daki yazılarında böyle bir yol tutan sanatçı, Şair Evlenmesi adlı piyesinde daha da ileri giderek konuşma dilini yazı dili hâline getirmiştir.
Yukarıda söz edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
B) Namık Kemal
C) Şinasi
10. Tanzimat devrinin en önemli düşünce ve sanat adamı olan -—, ilkin Divan edebiyatı yolunda şiirler yazmış, Şinasi ile tanıştıktan, özellikle Avrupa’ya gittikten sonra, memlekette Batı uygarlığı çevresindeki yeni edebiyatın gelişmesi ve yayılması uğrunda çetin bir mücadeleye girmiştir. Makaleleri, mektupları, Bahar-i Dâniş ve Celâleddin Harzemşah gibi bazı eserlerinin başlarına yazdığı önsözleri ve Hârâbat aleyhindeki Tahrib-i Harabat gibi eleştirme kitaplarıyla eski edebiyata şiddetle hücum etmiş, onun yıkılması gereken yanlarını göstermiş ve yeni edebiyat üzerindeki görüşlerini açıklamıştır.
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?
A) Namık Kemal
B) Şinasi
C) Fuat Köprülü
D) Mehmet Rauf
E) Ahmet Haşim
11. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Edebiyatının I. Dönem özelliklerinden biri değildir?
A) Sanat toplum içindir, görüşü benimsenmiştir ve bu doğrultuda eserler verilmiştir.
B) Dilde sadeleşmeyi, ölçüde heceyi savundular; ama uygulamadılar.
C) Şiirde içerik değil, estetik güzellik ön plana çıkmıştır.
D) Edebiyatı, fikirlerini aktarmak için bir araç olarak görürler.
E) Eski nazım şekilleriyle yeni kavram ve duyguları işlemişlerdir.
CEVAPLAR
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
D | A | C | A | E | E | D | A | C | A | C |